Varovná slova ekonoma Pícla. Týkají se i vaší práce a vašich výplat

28.01.2019 21:26 | Zprávy

ROZHOVOR „Automobilový průmysl u nás nejsou jen finální výrobci, ale především výrobci různých dílů. Když se podíváte do statistik počtu zaměstnanců v autoprůmyslu u nás za období poslední hospodářské krize, tak v daleko větším poměru propouštěli zaměstnance právě výrobci dílů, než finální výrobci,“ připomíná ekonom Masarykovy demokratické akademie Michal Pícl. Právě zaměstanci subdodavatelů v průběhu recese přicházejí o pracovní místa v mnohem větší míře, než kmenoví zaměstnanci automobilek. „Naše ekonomika by se měla modernizovat. Příliv levné práce ze zahraničí by tuto transformaci jen zmrazil, a to není v našem národním zájmu,“ nabádá Pícl.

Varovná slova ekonoma Pícla. Týkají se i vaší práce a vašich výplat
Foto: repro Youtube
Popisek: Ekonomický expert ČSSD Michal Pícl

Výroba automobilů v Česku sice meziročně rostla, prodeje ale pomalu klesají, vyrábíme tedy na sklad. Trh klesá, jde o zárodek problémů? Co bude stát dělat, pokud se automobily přestanou prodávat?

Zpomalení ekonomiky po období konjunktury je přirozené a zdravé. Mohu vás navíc ujistit – auta se prodávat nepřestanou. Pokud se podíváme za hranice, tak zpomalování můžeme již dnes registrovat. Německá i čínská ekonomika zvolňují. Jedinou velkou neznámou, která před námi stojí, je brexit. Potenciální odchod Velké Británie bez dohody by mohl být v kombinaci toho všeho opravdovým ohrožením právě pro náš automobilový průmysl.

Jsou tu ale ještě jiná, dlouhodobá nebezpečí, která na náš autoprůmysl mohou dopadnout. Česko například vůbec nereflektuje nástup nových technologií. Česká Škodovka chystá rozšiřovat svoji výrobu vozidel se spalovacím motorem o model Passat, zatímco mateřský Volkswagen se soustředí na nástup elektromobilů, tedy automobilů budoucnosti. Přicházející změna autopohonu může výrobní řetězec v Česku absolutně přeměnit. Tady vidím zásadní problém. S poklesem v rámci hospodářského cyklu jsme schopni se vypořádat. Na zásadní změnu výroby, kterou s sebou může technologická změna přinést, ale přichystáni rozhodně nejsme.

Automobilový průmysl v ČR, to jsou i mnozí subdodavatelé automobilových dílů a technologií. Jak dopadne případné propouštění v těchto firmách na českou ekonomiku? Nyní v Česku chybějí statisíce pracovníků, pomohlo by tedy „vsáknout“ čerstvě propuštěné lidi z automobilového průmyslu?

Automobilový průmysl u nás nejsou jen finální výrobci, ale především výrobci různých dílů. Když se podíváte do statistik počtu zaměstnanců v autoprůmyslu u nás za období poslední hospodářské krize, tak v daleko větším poměru propouštěli zaměstnance právě výrobci dílů, než finální výrobci. Například na přelomu let 2008/2009 byl u finálních výrobců meziroční propad zaměstnanců pouhá 3 %, zatímco u výrobců dílů to bylo až 13 %.

Pokud si uvědomíme, že v případě výroby autodílů jde ve velké míře o činnost podle nějakého předem daného vzorce v kontrolovaném prostředí výrobní linky, lze připustit, že v případě ztráty zaměstnání mohou tito zaměstnanci poměrně rychle vykonávat činnost i v jiném závodě. Na druhou stranu, samotní zaměstnavatelé v tomto odvětví dnes volají po dalších volných pracovních kapacitách, a o propouštění není ani slechu, ani vidu.

Naše ekonomika by se měla modernizovat. Příliv levné práce ze zahraničí by tuto transformaci jen zmrazil, a to není v našem národním zájmu.

V Evropě už víc aut na hlavu než Češi vyrobí jen Slováci. Automobilový průmysl tvoří více než pětinu našich exportů. Pokud v Evropě poklesne zájem o nová auta, bude to pro nás problém? Je naše ekonomika dostatečně komplexní?

Samozřejmě, že pokles zájmu o automobily pro nás může znamenat výrazný problém. A to především proto, že ve velké míře vyrábíme především komponenty do těchto aut. Tito výrobci jsou při poklesu na ráně jako první. Jak jsem již ale zmínil, zásadní problém vidím spíše v nástupu nových technologií, jež dostatečně nereflektujeme. Nástup elektromobilů se našeho hospodářství může dotknout výrazně. Elektrický motor je jednodušší na výrobu a nepotřebuje tolik součástek. Skončit tak rázem u nás může velká řada výrobců autodílů a s nimi mohou přijít o práci i desetitisíce jejich zaměstnanců.

Hrozí do budoucna zavření či výrazná redukce tuzemské Škody Auto, nebo to odnesou spíše továrny zahraničních automobilek v Kolíně a v Nošovicích?

Tento článek je uzamčen

Po kliknutí na tlačítko "odemknout" Vám zobrazíme odpovídající možnosti pro odemčení a případnému sdílení článku.

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: Marek Korejs

Mgr. et Mgr. Jakub Michálek byl položen dotaz

Do pár let se ceny nových aut srovnají a po dalších pár letech se srovnají i ceny ojetin.

Co myslíte tím srovnáním cen nových elektroaut? A kolik lidí myslíte, že dnes má na nové auto? A ještě, kde berete tu jistotu, že ceny elektroaut budou do pár let nižší? Nebude to spíš naopak, vždyť proč by se na tom, že je budeme muset kupovat nesnažili výrobci vydělat? A ještě k té přípravě infras...

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

Život ve lži? Jana Bobošíková nejen o cenzuře, školství a české suverenitě

20:17 Život ve lži? Jana Bobošíková nejen o cenzuře, školství a české suverenitě

Je svoboda v České republice skutečná, nebo žijeme jen v iluzi? Jana Bobošíková ve svém ostrém rozho…