Sdílené elektrokoloběžky firmy Lime začínají být v Praze fenoménem. Řadu lidí turisté drandící na koloběžkách v centru města trápí. Jaký je váš osobní názor? Hodí se tento druh dopravního prostředku do Prahy?
Myslím si, že věci spadající do tzv. sdílené ekonomiky, tedy i sdílené koloběžky, jsou prospěšné. Všechno ale musí mít svá pravidla a řád. Obecně nechci říkat, jestli se do Prahy elektrické koloběžky hodí, nebo ne a ani mi to nepřísluší. Rád bych ale podotknul, že mateřské město, ze kterého ty koloběžky pochází, a de facto se tam ten nápad zrodil, americké Los Angeles jejich provozování zakázalo. A to už pro mne má nějakou vypovídací hodnotu.
V jakém smyslu to pro vás má vypovídací hodnotu?
Já si myslím, že jsou s nimi problémy, kamkoliv vstoupí. Nechci hodnotit, jestli to je přístupem zrovna té konkrétní společnosti, která je provozuje, nebo jestli se jedná o obecný problém té technologie jako takové. Ovšem konkrétně u nás začali s koloběžkami poměrně nešťastně.
Jak to myslíte?
Začal bych asi tím, že existuje určité memorandum mezi Prahou a firmou Lime, které společnosti ukládá povinnost jednat s jednotlivými městskými částmi o detailech provozu elektrokoloběžek. Teď pomiňme to, že podle mne je to memorandum příliš obecné a celkově špatně napsáno, ale jednoduše řečeno, oni tohle neudělali. Na radnici jsme se o těch sdílených koloběžkách dozvěděli až v okamžiku, kdy nám je sem začali nákladními vozy navážet, a zjistili jsme, že se nám jich padesát povaluje na Náměstí Míru. Dokonce až poté jsme se dozvěděli, že memorandum mezi firmou a Prahou existuje. Na základě toho jsme si zástupce společnosti pozvali k nám na radnici.
Vzešla z jednání nějaká dohoda?
K efektivní dohodě, která by byla dodržována, nedošlo. Domluvili jsme se na tom, že nám firma poskytne doklad o tom, že koloběžky jsou vybaveny pro provoz na silnicích pro motorová vozidla, a rovněž i dohodu se zástupci Sjednocené organizace nevidomých a slabozrakých, která by obsahovala popis toho, jak bude umožněno koloběžky provozovat, tak aby tito občané nemohli dojít k úhoně. Nic takového firma neudělala. Následně jsme se domluvili na tom, že celá Praha 2 bude pro elektrokoloběžky Lime fungovat jako takzvaná červená zóna, kam koloběžky nemohou. Tak zněla oficiální domluva, která platila ze začátku. Posléze si ale společnost Lime svévolně zúžila červené body na Náměstí míru, na Karlovo náměstí, Havlíčkovy sady a kolem Hlavního nádraží. To už se stalo bez našeho souhlasu. My trváme pořád na tom, že by celá Praha 2 měla pro koloběžky Lime být červenou zónou. To znamená, že by tady ty koloběžky neměly stát, neměly by se sem po ránu rozvážet. Ovšem společnost to nedodržuje. Naslibovali toho hodně. Například nám tvrdili, že když koloběžka vjede do červené zóny, tak se její elektrický pohon vypne. Není tomu tak.
Tento článek je uzamčen
Po kliknutí na tlačítko "odemknout" Vám zobrazíme odpovídající možnosti pro odemčení a případnému sdílení článku.Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: Jonáš Kříž