Nová lávka na Švédský vrch představuje unikátní technické dílo, které se může pochlubit hned několika nej. S celkovou délkou přibližně 400 metrů se jedná o druhou nejdelší lávku pro pěší v České republice. V případě lávek, které mohou používat i cyklisté, je pak v tuzemsku vůbec nejdelší. Další prvenství spočívá v tom, že překlenuje 43 kolejí, což je opět nejvíce v České republice.
Ojedinělé je i technické řešení lávky. Její výstavba představovala naprosto unikátní operaci, která zatím nemá v České republice obdobu. Segment, který byl na Švédském vrchu vybetonován jako první, během následných výsuvů postupně doputoval až do Riegerovy ulice, kde byl letos v únoru s milimetrovou přesností zafixován.
Nová lávka na Švédský vrch je největší investiční akcí v novodobé historii města. Samotná výstavba stála přibližně 200 milionů korun, a na dalších zhruba 50 milionů pak přišly úhrady za zajištění výluk. Na ty mělo jít podle předběžných odhadů ještě o 20 milionů více, výslednou částku se však podařilo díky dobré koordinaci stavebních prací snížit.
Poměrně výraznou část nákladů na výstavbu pokryje dotace ze Státního fondu dopravní infrastruktury ve výši necelých 90 milionů korun.
Jak již bylo naznačeno, díky šířce 3,5 metru budou moci novou lávku využívat jak pěší, tak cyklisté. Z dalších zajímavostí je možné zmínit například to, že na obou koncích je zajištěn bezbariérový přístup, lávka má speciální protiskluzový povrch nebo že bude monitorována třemi kamerami. Při odpovídající údržbě by její životnost měla být minimálně sto let.
Původní lávka na Švédský vrch musela být v roce 2016 kvůli havarijnímu stavu uzavřena a o dva roky později byla zdemolována. Stavba nové lávky pak začala v listopadu 2020.
Tento článek je uzamčen
Po kliknutí na tlačítko "odemknout" Vám zobrazíme odpovídající možnosti pro odemčení a případnému sdílení článku.Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: PV