V tomto období nejčastěji o cestovní pas. Magistrát už vyčerpal všechny možnosti, aby vyšel klientům maximálně vstříc. Hradec Králové musí obsloužit klienty z 81 obcí, což je zdaleka největší počet v celém Česku. Posledním, kdo má ve věci rozhodující slovo a mohl by úřadu dát svolení s vybudováním nových kabin a následně je vybavit, je ministerstvo vnitra. Magistrát ministerstvo o problému průběžně informoval, a když se situace nelepšila, zkraje května jej požádal o pomoc. Až teprve dnes odpoledne přišla z ministerstva odpověď, ve které je specifikována cena i možnost dovybavení kabin. Magistrát bude reagovat a dělat vše proto, aby v co nejkratší době došlo k rozšíření systému odbavení a zkrácení čekacích lhůt.
I přes veškerá vylepšení systémů a nejvstřícnější kroky magistrátu musejí klienti i nadále čekat hodiny ve frontě, což je znát obzvláště teď, v období před prázdninami. Žadatelé o cestovní pas se tak řadí k těm, kteří od ledna nově přijíždějí ze spádové oblasti pro pasy i občanské průkazy. Situace je ztížená navíc novým evropským nařízením, které ukládá každému občanovi ČR, jež hodlá vycestovat mimo území ČR, povinnost mít cestovní doklad už od 27. června 2012. Nově tedy musejí mít pro cestu do zahraniční svůj cestovní doklad všichni, tedy i batolata. A právě dlouhé čekání je pro rodiny s dětmi, seniory a slabší občany nepříjemné. Magistrát má zřízenou samostatnou přepážku pro děti do 5 let, ani ta však nestačí, a rodiny s dětmi tady čekají na odbavení mnohdy i přes pět hodin. Hodně klientů využívá informace, které jsou zveřejněny na internetových stránkách, kde si mohou sami sledovat, které pořadové číslo je momentálně na řadě a nemusí tak celou dobu trávit na chodbě úřadu. V pracovní den je číselná kapacita terminálu pro příchozí vyčerpána krátce po otevření úřadu pro klienty, tedy po osmé hodině ranní. Pracovníci na přepážkách pracují na směny a střídají se tak, aby nebyl narušen chod oddělení a všichni byli odbaveni plynule bez pauzy. „Požádali jsme ministerstvo vnitra o dovybavení úřadu dalšími dvěma kabinkami, na které už vyčlenila peníze i Rada města Hradec Králové. Bohužel, bez rozhodnutí ministerstva jsme zatím nemohli počet kabin navýšit. Prostorově a stavebně to není žádný problém,“ vysvětluje připravenost úřadu Ľudmila Ducháčová, vedoucí odboru správního královéhradeckého magistrátu. Agenda osobních dokladů není jenom o práci na přepážce, ale i o následném zpracování údajů a přípravě podkladů pro výrobu občanského průkazu či cestovního pasu. Právě v těchto případech musí jedna směna střídat druhou, neboť i tyto práce jsou vázány na to samé počítačové vybavení a nelze je provádět na jiných přístrojích. Navíc je nutné i vyjíždět mimo úřad za imobilními občany, což také zpomaluje celý proces.
„Chápeme plně rozhořčení čekajících klientů. Klienti nás obviňují, neprávem. Děláme co je v našich silách. Navíc musíme odbavovat i žádosti o vydání občanských průkazů občanů, kteří nemají trvalý pobyt v našem správním obvodu, nebo v Hradci studují či bydlí,“ dodává Ľudmila Ducháčová. Denně pracovníci ve dvojsměnném provozu obslouží více než 380 klientů. Pracují od pondělí do čtvrtka do pěti hodin a v pátek do dvanácti hodin, neboť tento den mají vyhrazen na výjezdy mimo úřad za imobilními spoluobčany, kteří se zdravotních důvodů nemohou na úřad přijet. Povinnost mít občanský průkaz se vztahuje i na ně. Navíc pracovnice oddělení chodí do práce už i v sobotu, aby pomohli těm, kteří se nemohou dostavit ve všední den.
Hradec Králové, jako obec s rozšířenou působností, musí nově obsloužit na úseku osobních dokladů necelých 200 tisíc klientů, z nich je polovina Hradečanů. Do spádové oblasti patří 81 obcí, což je rekordní počet obcí spadajících pod jedno pracoviště v celém Česku. Takových pracovišť je celkem v Česku 204.
Magdaléna Vlčková
tisková mluvčí MmHK
Tento článek je uzamčen
Po kliknutí na tlačítko "odemknout" Vám zobrazíme odpovídající možnosti pro odemčení a případnému sdílení článku.Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: Hradeckralove.org