Litomyšl v příštím roce sjednotí vizuální styl

14.12.2021 20:51 | Tisková zpráva

Radnice na podzim obdržela celkem osm návrhů vizuální identity města, a to i přes to, že autorům neslíbila žádnou finanční odměnu za vypracování.

Litomyšl v příštím roce sjednotí vizuální styl
Foto: Archiv
Popisek: Litomyšl

Cílem výzvy, v níž jsme oslovili grafiky ze širokého okolí, bylo získat alternativní návrhy vizuální identity, protože úřad i samospráva doposud nemají sjednocené dokumenty a komunikační kanály. Radní nakonec v listopadu zvolili cestu evoluce místo revoluce. Úpravy navíc nebudou stát peníze navíc. 

„Prvně chci poděkovat všem účastníkům naší výzvy za jejich aktivitu. Jednalo se o místní grafiky a designéry, každý z autorů přinesl na stůl svůj pohled na věc a nové nápady na to, jak by se město mohlo prezentovat. Nechtěli jsme jít cestou velkých soutěží, které stojí statisíce, spíše nám šlo o to, zda je třeba vůbec s vizuální identitou něco dělat a prozkoumat možnosti, které máme. V Litomyšli je řada šikovných lidí z této oblasti, tak jsme nejprve výzvou oslovili je. Nakonec nebude nutné činit další kroky a odborníky odjinud, po projednání v mediální komisi a na základě prezentací tří finalistů jsme rozhodli o tom, že nebudeme dělat velké změny. Dojde k opravdu drobné typografické úpravě loga, které si veřejnost nejspíš ani nevšimne, a sjednocení typů písma i materiálů, kterými město komunikuje. Jako doplněk ke známé Lilii a nápisu Litomyšl budeme tu a tam, kde se to bude hodit a bude to v souladu s připravovaným design manuálem, používat písmeno L v levém rohu. Město to nebude stát nic navíc, protože nemusíme dělat velkou změnu ve značení, ale půjdeme postupně v rámci přirozené obměny značení a dalších infoprvků. Design manuál s tím, jak a kde máme co používat, nám vítězná místní společnost H.R.G. dodá zdarma v příštím roce,“ popisuje průběh a výsledek výzvy starosta Daniel Brýdl.

Rada města nakonec schválila, že čtyři účastníci s nejlepšími projekty dostanou drobnou finanční odměnu jako poděkování za jejich práci, celkem takto město uvolní celkem 20 tisíc korun z rozpočtu. Ačkoliv radní vybrali návrh společnosti H.R.G., která se o vizuální stranu města stará přes dvacet let, nechce vedení města opomenout dobré nápady, s nimiž přišli ostatní autoři. „V radě města pro H.R.G. hovořila hlavně evoluce, tedy drobná úprava a sjednocení stávajícího stylu, který se nám líbí, už ve městě je, funguje, je kvalitní a místní jsou na něj zvyklí. Důležitá byla i finanční stránka, protože vypracování manuálu a licenční smlouvu na speciální písmo dostane město zcela zdarma. Nechtěli jsme jít cestou, kde utratíme statisíce za změnu jen pro změnu samotnou a wow efekt jako v jiných městech. Používaný styl má svou kvalitu, dojde pouze k jeho drobné úpravě. Nicméně ostatní autoři přišli se zajímavými návrhy na tiskoviny či propagační předměty a rádi bychom se po domluvě s nimi pokusili některé jejich nápady uvést do praxe,“ dodává starosta.

K vypracování design manuálu by mělo dojít v příštím roce, v první vlně dojde ke sjednocení tiskovin z úřadu, jako jsou dopisy a faktury, jejichž dotisk se plánoval. Zvažuje se také redesign městského zpravodaje. Velké změny na bannerech, úpravy infosystému ve městě či již hotových tiskovinách nejsou s ohledem na to, že se jedná o úpravu stávajícího stylu nutné, a nepočítá se s nimi do doby, než budou nutné kvůli technickému stavu či zastaralosti potřebovat vyměnit. Stejně tak nedojde k razantním úpravám předělaného webu www.litomysl.cz.

„V posledních letech se s novými vizuálními identitami našich měst doslova roztrhl pytel a to je dobře. Nekvalitní grafické prezentace měst jsou totiž nahrazovány povětšinou zdařilými realizacemi, jedinou vadou na kráse bývá nutnost změnit od základu úplně vše, pochopitelně za cenu vysokých nákladů. A aby to celé fungovalo, neměla by to být změna pozvolná, ale rychlá. Pro takový příklad není třeba jezdit daleko – nedávno se sousední Svitavy převlékly do nového stylu doslova přes noc. Protože si myslíme, že v Litomyšli máme základy dobré, nabídli jsme městu místo velkých změn určitá vylepšení stávajícího vizuálu tak, aby to nestálo nic navíc. Zůstává současný logotyp, který prošel jen drobnými úpravami, zůstává také pro Litomyšl typická červená barva. V komunikaci městského úřadu přibude k logotypu zjednodušený znak lilie. Co bude nového, je grafická značka L. O městu L píše v Krvavém románu Josef Váchal, písmeno L použil na titul publikace o historii Litomyšle grafik Jiří Lammel a nyní se písmeno L stane oficiální značkou. Nutno dodat, že s nápadem značky L přišel také Ondřej Raška, jehož práce postoupila mezi tři nejlepší návrhy. I proto si myslíme, že je to správná cesta. Součástí každé vizuální identity je také písmo. Pro město jsme navrhli vlastní font s názvem Litomyšl, který se už několik let uplatňuje v propagaci, na plakátech, infostojanech či značení ulic. Písmo bude městu a organizacím volně k dispozici a tak jej bude moci používat skutečně každý," uvedl autor vítězného návrhu Jiří Mělnický, který působí jako grafik v místní tiskárně H.R.G.

Na všechny došlé návrhy vizuální identity se můžete podívat v příloze, více informací přineseme v příštím roce.

Tento článek je uzamčen

Po kliknutí na tlačítko "odemknout" Vám zobrazíme odpovídající možnosti pro odemčení a případnému sdílení článku.

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: PV

Ing. Jaroslav Faltýnek byl položen dotaz

Děláte ve sněmovně vůbec něco?

Dobrý den, zajímalo by mě, co jako poslanec děláte, že o vás není vůbec slyšet? Ani nikde v televizi jsem vás dlouho neviděl, nečetl s vámi žádný rozhovor. Přijde mi, že vás Babiš nechal kandidovat jen proto, aby vám zajistil dobře placené místo, ale jakoby vám zakázal, abyste se po vašem skandálu v...

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

Hustopeče: Centrum volného času Pavučina opět vyráží na led do Moutnic

22:41 Hustopeče: Centrum volného času Pavučina opět vyráží na led do Moutnic

Centrum volného času Pavučina pokračuje ve své tradici a zahajuje pravidelné výjezdy na ledovou ploc…