Zapadá sice do konceptu celostátního rozšíření zpoplatněných úseků o 900 km silnic, ale informovaný občan se nedokáže zbavit dojmu, že konkrétní návrh územního vymezení nově zpoplatněných úseků si napsal některý z úředníků ministerstva doslova od stolu při pouhém pohledu na mapu. Jinak si nelze vysvětlit, proč má být zpoplatněna zrovna tato silnice a ne jiná, resp. proč zpoplatněných úseků v konkrétních regionech není víc a nebo naopak míň.
Zpoplatňování úseků silnic první třídy pro tranzitní kamionovou dopravu by mělo mít totiž hlubší logiku a smysl, než jen snahu státu vybrat více na mýtném. Pomineme-li skutečnost, že obce a kraje, na jejichž území zpoplatněné úseky leží, nemají z vybraného mýtného prakticky žádný příjem, měl by stát pamatovat právě na občany příslušných regionů a investovat do dopravní infrastruktury ve své působnosti právě zde. Bylo by však chybou očekávat, že se tak stane až poté, co vybere více peněz na mýtném za zpoplatněné úseky. Peníze by se měly projevit naopak apriorně, tzn. než stát příslušné zpoplatnění provede, měl by investovat do oprav a především výstavby liniových staveb na příslušných úsecích v zájmu usnadnění průjezdu tranzitní dopravy a ulevení obcím. Kdokoliv zná silnici I/20, dobře ví, že její stávající stav není pro zpoplatnění z tohoto hlediska absolutně vůbec připraven a těžko se situace změní do tří let. Chybí opravy povrchu i rozšíření vozovky v mnoha místech a především pak obchvaty řady měst a obcí, např. Sedlice, Lnářů či Kasejovic. Jen na okrese Strakonice by bylo radno silnici zcela odklonit z intravilánu města Blatná a vyhnout se některým dalším obcím na trase, např. Hněvkovu či Tchořovicím.
Daleko vážnější je však riziko, na něž již upozornili starostové některých obcí v čele se starostou Strakonic Břetislavem Hrdličkou (Strakonická Veřejnost), tedy že v případě zpoplatnění silnice I/20 dojde k odklonu průjezdu tranzitní kamionové dopravy na nezpoplatněnou silnici I/22, vedoucí z Vodňan přes Strakonice, Horažďovice a Klatovy až na Domažlicko. Jestliže pro silnici I/20 platí, že jí průjezdy kamionů v jejím současném stavu neúměrně zatěžují, silnice I/22 pak na podobné zatížení není připravena už vůbec. Opět, kdo zná dobře místa jako Drahonice, Malý Bor, Zavlekov nebo Loučim, naskakuje mu při představě masivního průjezdu kamionů těmito úseky husí kůže. Důsledkem by byla jen devastace místních povrchů, obytných domů a životního prostředí v daných obcích. Vzhledem k četnosti těchto míst a rozsahu potenciálních úprav není na silnici I/22 úpravy k hladšímu průjezdu možné reálně očekávat. Z tohoto hlediska by bylo tedy nesmyslné požadovat zpoplatnění obou dvou úseků v zájmu „naředění“ průjezdu kamionů.
Vhodné řešení je tedy jedno jediné: nezpoplatňovat silnici I/20 dříve, než na ní budou realizovány výše naznačené infrastrukturní projekty, z nichž budou mít prospěch obce a místní obyvatelé. To by ovšem některý z ministerských úředníků, který zpoplatnění navrhl, musel napřed opustit svou kancelář a podívat se na reálné poměry na trase. Nepřijatelné je tedy nejen prosté, jednorázové zpoplatnění silnice I/20, ale i to, aby se tak stalo na základě vrchnostenského nařízení bez znalosti místních poměrů.
Mgr. Vladimír Hanáček předseda OV KDU-ČSL Strakonice
Tento článek je uzamčen
Po kliknutí na tlačítko "odemknout" Vám zobrazíme odpovídající možnosti pro odemčení a případnému sdílení článku.Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: PV