„I když náklady Libereckého kraje na dopravu rok od roku rostou – a vysoká je také inflace a cena pohonných hmot –, nechceme jít cestou zdražování jízdného. Nechystáme ani rušení spojů, jelikož naším primárním úkolem je zajistit komfort cestujícím a zároveň chceme zachovat srovnatelnou kvalitu služeb,“ uvedl hejtman Martin Půta.
„Státem nařízené slevy pro vybrané kategorie cestujících činí od 1. dubna letošního roku 50 %. „V současné době je situace taková, že pokud si například cestující koupí jízdenku za 20 korun, z veřejných rozpočtů – ať už se jedná o kraj, obec či Ministerstvo dopravy – musí být uhrazeno dalších 80 korun tak, aby byly pokryty náklady dopravců,“ vysvětlil Jan Sviták, statutární náměstek hejtmana pro resort dopravy. „K tomu musíme pro rok 2023 vzít v potaz meziroční navýšení v důsledku indexace, a to ve výši zhruba 161 milionů korun.“
„Nyní jednáme s dopravci o řešení nárůstu pohonných hmot, o mzdách řidičů a dalšího personálu. Jsem rád, že jsme jeden z mála krajů, který letos neměl žádné výpadky v jízdních řádech. Považuji za důležité, aby se lidé mohli za každých okolností na hromadnou dopravu spolehnout,“ dodal hejtman Půta.
Podíl tržeb z jízdného vybraného od cestujících (bez kompenzace státem nařízených slev) z celkové výše nákladů lze tedy pro rok 2022 odhadnout na zhruba 20 % a pro rok 2023 (po zmíněném meziročním navýšení nákladů o 161 milionů korun) na 18 %.
Liberecký kraj má v autobusové dopravě uzavřeny smlouvy se šesti dopravci, u kterých objednává celkem 16,7 milionu kilometru. Vlakovou dopravu v regionu zajišťují tři dopravci v celkovém rozsahu 4,4 milionu vlakokilometrů.
Tento článek je uzamčen
Po kliknutí na tlačítko "odemknout" Vám zobrazíme odpovídající možnosti pro odemčení a případnému sdílení článku.Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: PV