Hladík (KDU-ČSL): Stromy u silnic se kácí lehce, ale už se těžce sází

12.08.2020 18:31 | Zprávy

Kácí se a nové se nesází. Ročně takto zmizí skoro dvě desítky tisíc stromů u silnic, náhradu za ně ale ve více než polovině případech najdete marně. Za devět pokácených jen jeden nový. To je realita, jak se v Česku pečuje o vzrostlé stromy u cest. Na starosti je mají většinou krajské Správy a údržby silnic.

Hladík (KDU-ČSL): Stromy u silnic se kácí lehce, ale už se těžce sází
Foto: kduprobrno.cz
Popisek: Petr Hladík (KDU-ČSL)

"Česká legislativa se silniční vegetací přitom přímo počítá, kácet se má pouze v případech kdy ohrožuje bezpečnost provozu. Kdyby se ale stromy u cest kácely jenom na základě dendrologických posudků, logicky by za ně měly být vysázeny nové. Zdravý za nemocný. Jenže to se tak neděje. Za péči o zeleň nechtějí kraje platit, už odborné posudky jsou podle nich zbytečné a drahé. Přitom za stromy, které se u cest kácí, by jiní byli šťastní," nastínil postup Petr Hladík, místopředseda KDU-ČSL pro životní prostředí.

Nijak neznevažujeme riziko, které strom jako pevná překážka při případném nárazu představuje. Nicméně vždy je tam primárně faktor řidiče a jeho odpovědnosti. Dopravní experti umí vyhodnotit nebezpečné úseky, především pak zatáčky a zde být stromy nemají.  Pokácet stromy je lehké a levné řešení, v době extrémního sucha a nedostatku vody v krajině bychom se k němu neměli uchylovat.

Kromě toho jsou stromořadí u cesty historickým dědictvím a vytváří typický ráz české krajiny. Po staletí byla povinnost vysazovat stromy u cesty právně zakotvená, nicméně dříve ji měla vrchnost nebo obce, které se o vegetaci musely zároveň i dále starat. Dnes ji má vlastník silnice, tedy nejčastěji Správa a údržba silnic. Možná právě změnou správce silniční vegetace by se jí dostalo více pozornosti. Obce a občané se už teď vyjadřují k případnému kácení a na zeleni ve svém okolí mají reálný zájem.

I u silnice najdeme místa, kde stromy nepředstavují nutně nebezpečí. Růst mohou za příkopy, kolem rovných cest nebo ve vnitřních poloměrech zatáček. "Myslím, že příroda nám v mnohém ustoupila už dost a pokud existuje řešení, kdy ji dokážeme zachovat a zároveň neohrožovat řidiče, měli bychom ho upřednostnit. Pojďme otočit trend který je teď na krajích mnoho let - začneme více sázet než kácet stromy kolem silnic. Děti a vnuci nám za to poděkují," uzavřel Petr Hladík.

Tento článek je uzamčen

Po kliknutí na tlačítko "odemknout" Vám zobrazíme odpovídající možnosti pro odemčení a případnému sdílení článku.

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: PV

Ing. Radim Fiala byl položen dotaz

Myslíte, že za to, že EU zaostává může Euro?

Mě přijde, že jsou to spíš neustálé zákazy a byrokracie, kterou si sama EU podřezává pod sebou větev. Na druhou stranu, jestli má někdo konkurovat třeba USA nebo Číně, nemyslím si, že to může být jeden stát v Evropě, a že EU má svůj smysl, jen se musí vzpamatovat a začít dělat politiku jinak

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

Macinka (Motoristé): Z ODS by chtěli k Motoristům. Když je dáme na volitelné místo. Hahaha

12:17 Macinka (Motoristé): Z ODS by chtěli k Motoristům. Když je dáme na volitelné místo. Hahaha

Komentář na svém veřejném facebookovém profilu ke snaze některých členů ODS přejít k Motoristům.