Troufám si tvrdit, že minimálně v dopravě to tak není. Každá novela dopravních zákonů je během několika týdnů vidět v reálném silničním provozu, a protože řidičský průkaz má většina z nás, přijde zpětná vazba velmi rychle.
I proto bychom vám rádi nabídli krátký přehled novinek, které na české silnice přinesou nadcházející týdny. Začneme milou novinkou pro ty z nás, kteří často jezdí z Pardubic do Hradce Králové. Podle dokončené novely zákona číslo 13 o pozemních komunikacích se totiž konečně dočkáme rychlosti 110 km/h. Novela bude platit od prvního ledna a jasně říká, že na silnicích první třídy, které mají 4 pruhy a jsou směrově oddělené, lze jet o dvacet kilometrů rychleji, než klasickou devadesátkou. Přesně tyto parametry „hradubická“ splňuje. Další novinkou zákona bude odstranění rychlostních silnic typu R. Nově tedy budeme mít v celé republice buď takzvané jedničky (s rychlostí 90 km/h nebo 110 km/h) anebo dálnice (vždy s rychlostí 130 km/h). Pokud vás zajímá, jak bude nová silniční síť vypadat a kde budeme platit dálniční poplatek, podívejte se na webové stránky Ředitelství silnic a dálnic – www.rsd.cz.
Další legislativní novinkou, která ovlivní životy nás řidičů, bude zákon s podobným názvem: „O provozu na pozemních komunikacích“. Ano, tušíte správně, je to právě ten zákon, který obsahuje pravidla jízdy a který jsme se museli všichni naučit při zkouškách v autoškole. Ve Sněmovně se právě nachází před svým finálním schválením. Mimo řady dalších novinek značně ulehčí život nás všech, kteří vlastníme řidičský průkaz. Do řidičáku už nebude potřeba zapisovat údaje o bydlišti, protože ty máme v občance. Pokud tedy budete od ledna žádat o nový ŘP a nebo se budete stěhovat, stačí si vyřešit pouze jeden průkaz. Výše uvedenou žádost o vydání ŘP navíc můžete podat u sebe ve své obci, nemusíte jezdit nikam daleko. A jako jsou další novinky? Pokud budou poslanci souhlasit, měla by mít policie větší pravomoci při odebrání řidičáku, tzv. okamžitý zákaz řízení. Nově by to šlo nejen u alkoholu a drog, ale například i při vysokém porušení rychlosti nebo vjezdu na železniční přejezd během červeného světla. Bezpečněji by mělo být i na dálnicích, kde chceme zajistit okamžitý odtah porouchaného a havarovaného vozidla na nejbližší odstavné parkoviště. Ve Sněmovně leží i další diskutabilní návrhy – jako například povolit 0,5 promile alkoholu u cyklistů nebo zvýšení rychlosti až na 150 km/h. S těmito návrhy osobně nesouhlasím a věřím, že je poslanci po pečlivém zvážení odmítnou.
Závěrem bych rád přidal ještě jednu nabídku. Jako místopředseda Dozorčí rady SFDI (Státního fondu dopravní infrastruktury) pomáhám i s dotacemi na cyklostezky, bezpečné chodníky a přechody. Představte si, že jen v Pardubickém kraji jsme letos zajistili 18,3 mil. Kč na stavbu cyklostezek a dokonce 30,6 mil. Kč na zvýšení bezpečnosti na obecních komunikacích. Velkou zásluhu na tom mají i zástupci obcí. Sami vytipovali nebezpečná místa, připravili žádosti a v rozpočtech vyčlenili svůj podíl na stavbu. Pokud byli připraveni, měli šanci získat od státu až 85% celkových nákladů Proto vyzývám starosty našich obcí – pokud i vy chcete zvýšit bezpečnost dopravy, neváhejte a ozvěte se mi. Čas máme do půlky ledna 2016.
Tento článek je uzamčen
Po kliknutí na tlačítko "odemknout" Vám zobrazíme odpovídající možnosti pro odemčení a případnému sdílení článku.Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: PV