Paní a pánové,
já bych rád podpořil onen návrh, který se má zabývat, pracovně řešeno v uvozovkách, stavem na D1, a přidám k tomu ještě a ostatních českých dálnicích v okamžiku, kdy nastane nějaký klimatický problém. Jestli si vzpomínáte, odkazuji se na minulé úterý, kde to téma zaznělo poprvé. Já jsem tady jasně řekl, že pokud s tím vláda nepohne, tedy pokud pan ministr dopravy nepřijde s nějakým návrhem, přijdou s návrhem poslanci, jmenovitě tedy přijdeme s návrhem my a nebude již možné, aby v podobných situacích kamion vjel do levého pruhu, zhuštěně a zkráceně řečeno. Návrh je na světě. Pravda, není z naší dílny, ale je jedno, kdo ho napsal. Důležité je, že po těch letech, po kterých se snažíme, návrhy tady byly i v minulých volebních obdobích, abychom přijali podobnou úpravu, jako je tomu například v Německu, Rakousku či jinde, kde je v podobných situacích prostě zakázáno předjíždění kamionů, když to zase hodně zjednoduším a zkrátím, aby mě někdo nechytal za slovíčko, takovou úpravu, která v okamžiku, kdy začne mrznout, sněžit, mlha, namrzat a tak podobně, tak prostě řidič kamionu ví, že pokud vjede do posledního volného pruhu, bude mít on veliký problém a nedovolí si to ani český, ani moravský, ani maďarský, ani německý a kdokoliv jiný bude prostě vědět, že to je tady stejné jako kdekoliv jinde na západ, myslím teď třeba konkrétně v Německu, že toto není možné, že pruh zůstává volný pro ta auta, která mají schopnost projet, pro autobusy, pro záchranáře, pro údržbu dálnice a tak podobně. Já to jenom tak dopodrobna říkám, protože podobné úpravy obsahoval náš návrh, a pan kolega Pojezný si to pamatuje velmi dobře a řada dalších, který byl Poslaneckou sněmovnou v minulých obdobích několikrát odmítnut. A proto se těším nejen na tu debatu, ale těším se také na to, že to bude mít výsledek nejen, že tady po právu vypereme v uvozovkách žrádlo panu ministrovi dopravy, ale že to bude širší, nejen to, že se tady trestuhodně nechala téměř zacpaná, uzavřená dálnice, byl v zúženích jenom jeden pruh, ale i v situaci, kdy dálnice je volně průjezdná, přijde nějaká klimatická porucha, takže bude možné s tím počítat obecně. Dokonce jsem přesvědčen o tom, že momentálně pro řešení situace této zimy není třeba ani žádný zákon. Stačí jenom rozmístit příslušné dopravní značky. Ale nebráním se tomu, aby konečně také, aby pro příště bylo jasné, jak se má postupovat, takový zákon byl přijat. My ten zákon podpoříme, bude-li obsahovat tyto myšlenky, případně jsme připraveni jej dokonce projednávat i ve zkráceném jednání, aby byl co nejdříve na světě, aby konečně bylo jasno.
Co se týká onoho problému zúžení dálnice v situaci, kdy se doufá, že nebude v prosinci sněžit, to ponechávám stranou veškerého jakoby omlouvání. Tady prostě musí být jasné, a vždycky to tak při těch rekonstrukcích bylo, že přišel říjen, veškeré zábrany a zúžená svodidla se odstranily, dálnice po zimní období jezdila normálně, v březnu, maximálně dubnu se opět uzavírky udělaly a práce pokračovaly. Jestliže je tomu jinak, je třeba se ptát a budeme se ptám a nebudeme sami, jak je možné, že k tomu vůbec mohlo dojít, jak byl prováděn stavební dozor, jak byly vedeny kontrolní dny a všechny tyto věci, že mohlo dojít k této situace, jak to, že byla zanedbána prevence.
Děkuji.
Tento článek je uzamčen
Po kliknutí na tlačítko "odemknout" Vám zobrazíme odpovídající možnosti pro odemčení a případnému sdílení článku.Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: PV