Ale změny požadavků na zaměstnance se vyvíjejí dynamičtěji než kdykoli v minulosti. Dnes opravdu můžeme jen těžko odhadovat, jaká bude oborová a profesní struktura pracovníků za 30 let. Škola musí připravovat své absolventy nejenom na tady a teď.
Odpovědí na nejistotu v profesní přípravě jsou odborně zaměřená lycea. Lycea se vyznačují univerzálním vzděláním v určitém směru (ekonomika, přírodověda, technika, zdravotnictví). Absolventi lyceí získávají střední odborné vzdělání s maturitou, ale na rozdíl od absolventů jiných středních odborných škol nebo učilišť nezískávají kvalifikaci pro výkon určitého povolání. Konec konců převážná většina absolventů středních odborných škol se pokouší ve studiu pokračovat na nějakém typu vysoké školy. Myslím, že koncepce středoškolských odborných lyceí je rozumným kompromisem mezi odborným a všeobecným vzděláváním a je to vhodné doplnění i pro soustavu středních škol na Vysočině.
Ale považuji za rozumné nezakládat lycea jako nové školy. Daleko efektivnější je ve stávajících středních odborných školách otevírat třídy lyceí a využívat tím synergické efekty odborných pedagogů příslušných oborů. A když se ještě k tomu podaří získat část kapacity učitelů všeobecných předmětů z gymnázií, účel zřízení lyceálních tříd bude naplněn.
Jan Matějů (KDU-ČSL),
zastupitel Kraje Vysočina
Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: PV