„Letecký a kosmický průmysl patří mezi inovativní odvětví s vysokým podílem vývoje, výzkumu a přidané hodnoty. Plní všech devět pilířů Inovační strategie Czech Republic: The Country for the Future. Pomoc leteckému a kosmickému průmyslu jde napříč nejen sekcemi MPO, týká se i dalších resortů. Aktuální výzva je prvním hmatatelným výsledkem spolupráce s tím, že podpoře tohoto odvětví se samozřejmě budeme věnovat i nadále,“ říká vicepremiér a ministr průmyslu, obchodu a dopravy Karel Havlíček.
MPO danou výzvou podpoří z evropských prostředků experimentální vývoj a průmyslový výzkum v leteckém a kosmickém průmyslu. „Leteckým podnikům chceme pomoci udržet kontinuitu vývoje a výzkumníky v akci. Při přerušení vývoje by totiž došlo ke ztrátě vývojového know-how a následnému narušení výrobních schopností, které by se vzhledem k tvrdým ověřovacím zkouškám složitě obnovovaly,“ vysvětluje náměstek ministra průmyslu a obchodu pro EU fondy Marian Piecha a dodává: „Ztráta vývojových týmu by vedla ke ztrátě zvláštních certifikací, podmíněných složitým ověřováním a někdy i požadavkem na určitý počet vysoce kvalifikovaných zaměstnanců.“
Projektové pojetí žádostí o dotaci ve výzvě umožňuje podpořit mzdy vývojářů i rozvoj inovačního potenciálu. Jde o soutěžní výzvu, kde se projekty budou hodnotit na základě bodového skóre. Pro letecký a kosmický průmysl je připraveno 800 milionů korun. Firmy, které spadají do kategorie velkých podniků, mohou ve specializované výzvě soutěžit o 300 miliónů korun bez nutnosti doložit spolupráci s malými a středními podniky, či míru úspory CO2. Příjem žádostí byl spuštěn 14. září a potrvá do 15. prosince. Jeden projekt lze podpořit až 100 miliony korun, přičemž letecký či kosmický výrobce může podat až tři projekty. Celkem jsou v programu Aplikace k dispozici 3,7 miliardy korun.
Nastavení parametrů specializované výzvy předcházela řada jednání se zástupci průmyslu a série dotazníkových šetření. Z nich mj. vyplynula nutnost podpory výzkumu a kontinuity vývojových projektů. Kvůli protiepidemickým opatřením, uzavření hranic, uzemnění letadel a výkyvům poptávky byly firmy nuceny investovat veškeré volné prostředky do udržení výroby a tudíž škrtat vývojové plány.
„Český letecký průmysl je součástí průmyslu evropského, máme společné cíle, máme ale také svá specifika a vlastní produktový vývoj jednotlivých hráčů. Komplexní přístup, který MPO při přípravě výzvy zvolilo, znamená, že se podařily zohlednit potřeby našeho sektoru, které jsme pro úspěch akce předkládali,“ upozorňuje prezident Asociace leteckých a kosmických výrobců (ALV ČR) Josef Kašpar a dodává: „Zejména šlo o umožnění účasti velkých podniků. Právě ty mají dlouhodobé vývojové plány a jejich finální produkce následně posouvá vpřed celé odvětví. Co se nepodařilo rozvolnit, je účast podniků z Prahy, která je významným centrem leteckého průmyslu. Jde ovšem o dlouhodobé omezení struktury fondů EU a je zřejmé, že se jedná o jednu z překážek, která se bude moci vyřešit pouze formou národního programu podpory.“
Tento článek je uzamčen
Po kliknutí na tlačítko "odemknout" Vám zobrazíme odpovídající možnosti pro odemčení a případnému sdílení článku.Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
koronavirus
Více aktuálních informací týkajících se COVID-19 naleznete na oficiálních stránkách MZ ČR. Přehled hlavních dezinformací o COVID-19 naleznete na oficiálních stránkách MV ČR. Pro aktuální informace o COVID-19 můžete také volat na Informační linku ke koronaviru 1221. Ta je vhodná zejména pro seniory a osoby se sluchovým postižením.
Zcela jiné informace o COVID-19 poskytuje například Přehled mýtů o COVID-19 zpracovaný týmem Iniciativy 21, nebo přehled Covid z druhé strany zpacovaný studentskou iniciativou Změna Matrixu, nebo výstupy Sdružení mikrobiologů, imunologů a statistiků.
autor: PV