Prokop (ANO): Dozimetr v Praze pokračuje? Fakta o pochybném výběrku na metro D

20.11.2023 21:03 | Komentář

Dopravní podnik hl. m. Prahy vybral ve výběrovém řízení na další etapu metra D firmu, která je o 2,2 miliardy korun dražší než levnější nabídka, a celé toto výběrko provází tolik pochybností, že se proti němu ohradila široká veřejnost, odborníci, a dokonce i Transparency International.

Prokop (ANO): Dozimetr v Praze pokračuje? Fakta o pochybném výběrku na metro D
Foto: archiv O. Prokop
Popisek: Ing. Ondřej Prokop

Doposud nikdo pořádně a transparentně nevysvětlil, proč by Pražané měli za metro platit o dvě miliardy korun ze svých kapes více. Podrobnosti výběrového řízení jsou navzdory zákonům utajovány. Náměstek Zdeněk Hřib, který je předsedou dozorčí rady, se k tomu odmítá vyjadřovat a řešit to.

Je to o to horší, že se celá věc děje jen jeden rok od propuknutí kauzy Dozimetr, která doposud nebyla řádně prošetřena. Níže jsem sepsal všechny souvislosti a prokazatelná fakta. Sami si odpovězte na otázku, jestli v Praze stále pokračuje kauza Dozimetr, nebo ne.

Problém č. 1:
„Příliš levná“ nabídka

Dopravní podnik vyloučil z výběrového řízení o dvě miliardy levnější nabídku, protože se mu zdála moc levná. To se může zdát úsměvné, ale někdy se to ve veřejných zakázkách skutečně děje. Nejčastěji kvůli tomu, že město nevěří, že je stavbu možné za takové peníze postavit.

Samo o sobě by to takový problém nebyl, ale to jen do té doby, než zjistíte, že Dopravní podnik původně odhadoval cenu stavby ještě mnohem nižší, než byla tato „moc levná nabídka“. Vyloučená nabídka, která byla podle Dopravního podniku oficiálně „moc levná“, byla tedy ve skutečnosti o dost dražší (o 13 procent), než za kolik DPP původně plánoval metro D postavit.

Tohle tvrzení o příliš nízké ceně tedy nedává vůbec žádný smysl. Nabídka byla naopak poměrně drahá.

Problém č. 2:
Vyloučená firma by prý „stavbu nedokázala realizovat“

Dalším oficiálním důvodem Dopravního podniku pro vyloučení levnější firmy bylo to, že prý dotyčná firma nedokáže metro postavit, protože má nedostatky v harmonogramu. Jinými slovy Dopravní podnik tvrdí, že tato firma nedokáže stavbu metra D zrealizovat.

Když si o této vyloučené firmě (resp. skupině firem) něco přečtete, tak ale zjistíte, že tyto „neschopné“ firmy ve skutečnosti postavily největší tunelové stavby na světě. Například metro v Athénách, Londýně, Káhiře, Alžíru, tunel pod kanálem La Manche, železniční tunel v Mnichově, Koralmský tunel, desítky tunelů v Německu, Švýcarsku, Holandsku a dalších státech EU.

Jen velice těžko můžeme věřit, že po těchto zkušenostech nedokáže vyloučená firma postavit metro D, jak tvrdí Dopravní podnik. Naopak firma, kterou Dopravní podnik vybral a která je o dvě miliardy dražší, takové reference nemá.

Problém č. 3:
Vyloučená firma neměla možnost nabídku vysvětlit

Tento článek je uzamčen

Po kliknutí na tlačítko "odemknout" Vám zobrazíme odpovídající možnosti pro odemčení a případnému sdílení článku.

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: PV

PhDr. Olga Richterová byl položen dotaz

Sociální služby

Nemyslíte, že mnohem větší problém, než jsou finance, i když ty jsou většinou alfou omegou všeho je fakt, že populace stárne, ale sociální systém na to není vůbec připraven a nic se neděje? Už teď je problém sehnat třeba pečovatelák a další služby. Kdy začnete řešit tento problém? Protože už se měl ...

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

Havránek (ODS): Pane bývalý vicepremiére pro digitalizaci, nalijme si čistého vína

21:03 Havránek (ODS): Pane bývalý vicepremiére pro digitalizaci, nalijme si čistého vína

Projev na 119. schůzi Poslanecké sněmovny 21. listopadu 2024 k zákonu o elektronických komunikacích