Zelení nesouhlasí se zničením jedinečné dlážděné cesty v Moravičanech

04.02.2019 7:34 | Zprávy

Zelení v Olomouckém kraji podporují místní iniciativu „Zachovat náves v Moravičanech“, která usiluje o to, aby v rámci rekonstrukce silnice číslo 4441 byla zachována kamenná dlažba v centru obce a nesouhlasí se záměrem Správy silnic Olomouckého kraje nahradit žulovou dlažbu asfaltovým povrchem.

Zelení nesouhlasí se zničením jedinečné dlážděné cesty v Moravičanech
Foto: Zelení
Popisek: Zelení

„Naším cílem není bránit rekonstrukci, ta je určitě potřeba, přejeme si však zachování dlážděné vozovky a nelíbí se nám, že by se takhle necitlivě mělo zacházet s odkazem našich předků a jejich kvalitní ruční prací“, uvedl zakladatel místní iniciativy Tomáš Adamec.

Cesta byla dlážděna v roce 1939 a pamatuje toho skutečně mnoho. Zajímavostí je, že během své existence nebyla do dnešního dne rekonstruovaná. „Žulové kostky, stejně jako alej hrušní či nádherná stoletá lípa k moravičanské návsi patří a sluší jí. Navíc v době, kdy se konečně začíná mluvit o potřebě zadržování vody v krajině, by byl asfaltový povrch nejen velmi necitlivým, ale i neekologickým řešením. Ano, nevýhodou dlážděné vozovky je vyšší hlučnost, ale ta se dá řešit snížením povolené rychlosti, což by navíc přispělo k vyšší bezpečnosti v centru obce,“vyjádřil se k tématu Michal Trlica, člen Zelených a zastupitel v sousedních Lošticích.   

„Kraj musí pečovat o zachování územního rázu a kulturního dědictví hanácké vesnice, ne bezhlavě a nesmyslně ničit,“ komentoval případ Ivo Lužný, člen Republikové rady Strany zelených. „Doufáme, že příslušné orgány Olomouckého kraje, kterým rozhodnutí náleží, situaci ještě přehodnotí,“ dodala Hana Vacková, spolupředsedkyně strany v Olomouckém kraji.

Člen Zelených a fotograf přímo z Moravičan Martin Hohn doplnil, že dlážděná náves je nepřehlédnutelnou specifickou dominantou obce. „Je okrasou Moravičan, klenotem, na který můžeme, a měli bychom být hrdí. Je to potěcha pro nejedno vnímavé oko,“ uvedl Hohn s tím, že cesta už v historii ukázala svou kvalitu. Při rekonstrukci nedalekého železničního koridoru po ní jezdila těžká stavební technika, v době 2. světové války a v roce 1968 dokonce tanky. Všem těmto zkouškám cesta bez větších oprav odolala.

Tento článek je uzamčen

Po kliknutí na tlačítko "odemknout" Vám zobrazíme odpovídající možnosti pro odemčení a případnému sdílení článku.

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: PV

Ing. Jaroslav Faltýnek byl položen dotaz

Děláte ve sněmovně vůbec něco?

Dobrý den, zajímalo by mě, co jako poslanec děláte, že o vás není vůbec slyšet? Ani nikde v televizi jsem vás dlouho neviděl, nečetl s vámi žádný rozhovor. Přijde mi, že vás Babiš nechal kandidovat jen proto, aby vám zajistil dobře placené místo, ale jakoby vám zakázal, abyste se po vašem skandálu v...

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

Vích (SPD): Naši vojáci v Keni jsou problém

10:02 Vích (SPD): Naši vojáci v Keni jsou problém

Incident českých vojáků v Keni stále vyvolává otázky informovanosti mezi Armádou ČR, Ministerstvem o…