Zejména uvnitř vlády se vede spor, zda pokračovat v dnešním systému nebo ho zásadně změnit. Jde o naše zdraví a také o velké peníze, které provoz LZS stojí.
Ministerstvo financí navrhuje, aby celý systém převzala armáda nebo policie. Nejspíš si myslí, že se tak ušetří. Opak je pravdou. Armáda má bojovat a cvičit na boj, ne vozit zlomeniny ze sjezdovek. Podobně platí pro policii, že má především zajistit vnitřní bezpečnost, ne rutinně převážet raněné. Argument, že když už armáda vrtulníky má, aspoň budou létat, je také lichý. V této logice by mohla armáda třeba vozit sypké materiály na stavbě dálnic, aby se řidiči procvičili. Také by se (ne)ušetřilo. Je zřejmé, že provoz civilní LZS soukromníky je nakonec nejefektivnější. Je ovšem zapotřebí jasných pravidel, konkurence a porovnání se zahraničím.
Také by měla být zveřejněna statistika využití LZS, počet vzletů, spektrum zásahů a diagnóz. V naší relativně malé zemi bez vysokých hor a s hustou sítí pozemní záchranné služby se počet 10 míst letecké záchranky jeví vysoký. Navíc cena zakázky je uváděna od 1,7 do 3,8 miliard korun. Pokaždé s kulatým razítkem znalce.
Opravdu pozoruhodné.
Petr Zimmermann
expert ODS pro oblast zdravotnictví
Tento článek je uzamčen
Po kliknutí na tlačítko "odemknout" Vám zobrazíme odpovídající možnosti pro odemčení a případnému sdílení článku.Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: PV