Na stránkách „Vaše věc“ jsme našli článek o aprílovém interview papeže pro málo známý list. Vzhledem k tomu, že předpokládáme Vaši povědomost o tomto článku, rádi bychom se zeptali, co asi k němu vedlo autora?
Nejsem sice autorem toho článku, ale osobně to považuji za dobrý nápad. Byl to apríl, takže to nejspíš o něčem svědčí. Konec konců i nový papež hovoří o skromnosti a pokoře církve, ale je viditelný rozdíl mezi papežem a jeho pohledem na majetek církve a pohledem na majetek české církevní hierarchie. Myslím, že právě proto ten článek vznikl.
V současné době čeká naše země na verdikt Ústavního soudu k církevním restitucím. Jaký výsledek by byl pro Vás nejpřijatelnější?
Zrušit ten zákon, protože je špatný. Navíc, není přijatý po celospolečenském konsensu, tedy způsobem, jakým byly řešeny například církevní restituce na Slovensku nebo v jiných postkomunistických zemích. U nás se to snažili doválcovat tak, aby to vycházelo vstříc především určitým zájmovým skupinám.
Jaké narovnání s církvemi byste si představoval Vy?
Myslím, že to, co jim nesporně patřilo, zejména církevní objekty, by bylo dobré jim vrátit. Osobně nejsem příznivcem odluky státu od církve, protože si myslím, že je to cesta k monopolu katolické církve, neboť řada těch nekatolických církví nebude schopna samofinancování.
Na to ale někteří politici namítají, že je zde riziko nástupu muslimských komunit, jejichž duchovní nemusejí mít příslušné vzdělání, ale jsou voleni svými komunitami. Varují, že počet těchto duchovních vzrůstá, protože právě z důvodu finančního zajištění sem přijíždějí dokonce islámští duchovní ze zahraničí. Navíc není stanoven počet, který ta komunita musí mít, aby měla svého duchovního. Podle nich by to pak stálo českou státní kasu podstatně více. Myslíte, že to skutečně hrozí?
Já myslím, že jsou to výmysly. Není přece nic složitého tyto věci nastavit. Vypracovat odpovídající finanční limit, takže cokoliv bude nad jeho úroveň, to už by si musely ty církve hradit samy.
Kdyby se skutečně stalo, že by papež přijal pozvání prezidenta Zemana na Velehrad, podnikl byste nějaké kroky k tomu, aby byl informován o církevních restitucích v Česku?
Silně uvažuji o tom, že bych mu napsal dopis. A to bez souvislosti zda přijede či nikoliv. Budu ho informovat jako bývalý český premiér o tom, co se stalo, a co podle mého názoru poškozuje věc věřících. Jsem rovněž věřící jedné nekatolické církve a myslím, že nikoho z věřících nemůže těšit, bude-li se někdo na církve dívat jako na chamtivé organizace.
I když je v úřadu krátkou dobu, jak se Vám zatím papež František jeví?
Myslím, že jde velmi správnou cestou. A také si myslím, že je to právě to, co většina katolíků, ale i nekatolíků jako jsem já, od hlavy katolické církve očekává. Očekává skutečnost, že ta církev začne plnit své duchovní poslání v rámci toho, že se bude věnovat práci pro chudé a potřebné. Myslím, že to papež velmi dobře pochopil, navíc přichází z Latinské Ameriky, kde ta církev už dlouhodobě tímto způsobem pracuje.
V rozhovoru pro ParlamentniListy.cz jste zmínil, že bude-li se církev chovat chamtivě, nebudou ji lidé potřebovat. Církev bez věřících, nebo jen s minimem… Připadá Vám to možné?
Myslím, že to riziko začala, alespoň ta nevyšší katolická hierarchie chápat. Mám na mysli konkrétně to, jak se chová papež František. Myslím, že u něj to nejsou pouhá slova, to, co říká, ale že to myslí doopravdy a vážně. On se snaží vrátit tu církev k jejím nejlepším tradicím, například papeže Řehoře Velikého, který říkal, že církevní majetek je majetek chudých a podle toho se také choval. Právě on rozdával ten majetek ve prospěch chudých.
Jen na okraj, Martin Luther považoval Řehoře za posledního římského papeže, zatímco ty, co přišli po něm, už ne.
Médii proběhla zpráva, že se chystáte protestovat proti Mariánskému sloupu. Proč?
Víte, Mariánský sloup byl českými vlastenci chápán jako symbol rakušáctví, jako symbol Bílé hory, vítězství Habsburků ve 30leté válce. Myslím si proto, že vydávat stržení Mariánského sloupu, jak to dělají německé sdělovací prostředky nebo německé noviny v českých rukou, za dílo lůzy nebo ožungrů kolem Franty Sauera, není zrovna přesné.
Mezi těmi, kdo strhnul Mariánský sloup, byla například Milada Horáková, ještě pod svým dívčím jménem Králová. To je myslím jedna z věcí symbolických, a politika je o symbolech, takže jestliže se chce někdo vrátit do starého Rakouska, pak já určitě ne.
Kromě toho o tom nyní rozhoduje městská rada, která je zkorumpovaná skrz naskrz, a takové zásadní věci by proto vůbec rozhodovat neměla. Měla by spíše přemýšlet o tom, jak odejít v tichosti, v klidu… A zadním vchodem.
Myslíte, že by ho našli?
Já bych jim ho ukázal, jestli nevědí, kde to je. Byl jsem na magistrátu dost dlouho, abych to tam dobře znal. I když jsem z něj odešel hlavní bránou.
O českém národě se mluví jako o nejateističtějším národě. Jste s tím srozuměn? Nebo je to dáno tím, že už dnes lidé cítí, že věřit mohou i bez církve?
Myslím, že u nás je to docela dobře srovnatelné s Holandskem, kde si myslím, že ta religionalita je také velmi úzká, takže to zase tak velký rozdíl proti Holandsku není. Myslím ale, že jsme opravdu málo věřící národ. Nakonec, i žijeme ve velmi materializované době.
Tento článek je uzamčen
Po kliknutí na tlačítko "odemknout" Vám zobrazíme odpovídající možnosti pro odemčení a případnému sdílení článku.Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: Radmila Zemanová-Kopecká