Bárta chce míchat mýtné s PPP projekty. Kvůli nedostatku peněz

08.10.2010 10:29 | Zprávy

Ministr dopravy má v plánu, že dálnice, jejichž výstavbu případně „jeho“ ministerstvo posvětí, zpoplatní tím, že bude na nich vybírat mýtné. Ministr také hodlá do výstavby dálnic vpustit projekty PPP, kde jde o spolupráci veřejného a soukromého sektoru. Jde prý o francouzský model investování, a Vít Bárta jej představil ve středu na semináři v Poslanecké sněmovně.

Bárta chce míchat mýtné s PPP projekty. Kvůli nedostatku peněz

Konkrétně se model PPP projektů v kombinaci s mýtným, tedy francouzský model, má uplatnit pro plán rozšíření dálnice D 1 mezi Mirošovicemi a Brnem, severní část pražského okruhu, úsek dálnice D 3 z Veselí nad Lužnicí do Českých Budějovic silnici R 35 z Mohelnice do Opatovic nad Labem. Uvádí to deník Právo.

O co ale jde? Soukromý investor, který vzejde z výběrového řízení, bude komunikaci po jejím dokončení dvacet až třicet let provozovat a zajišťovat i opravy a údržbu, než si z mýtného splatí všechny náklady a vygeneruje přiměřený zisk. Bárta to takto vysvětlil na semináři, který k problémům financování dopravní infrastruktury uspořádal ve sněmovně její hospodářský výbor

„Z Evropské unie peníze brzy nebudou, z národních zdrojů také ne. PPP projekty jsou proto jediným východiskem, které máme," prohlásil podle Práva Bárta.

„V dokumentu, který už prošel vládou, předpokládáme, že celkem soukromé firmy na realizaci projektů PPP do roku 2020 vynaloží 131 miliard korun. Je to smělý a zásadní projekt, jenž nemá obdoby," vypočetl ministr dopravy.

Slamečka tvrdí, že záměr má i značná rizika

Nynější šéf Státního fondu dopravní infrastruktury a také Gustav Slamečka, který je Bártovým předchůdcem, ovšem upozornil, že uplatnění francouzského modelu PPP má i značná rizika.

V Evropě je takových projektů jen minimum. PPP bylo využito například při stavbě třicetikilometrového úseku dálnice Budapešť-Vídeň a kvůli vysokému mýtnému, které tam investor vybíral, dálnice zkrachovala. Téměř nikdo po ní nejezdil. Maďarský stát nakonec musel dálnici od investora vykoupit a mýtné zrušit," připomněl Slamečka v diskusi na semináři.

Také namítl, že standardní poplatky, které se vybírají ve Francii, by u nás musely být podstatně vyšší.

Foto: Hans Štembera 

Čtěte také:

Tento článek je uzamčen

Po kliknutí na tlačítko "odemknout" Vám zobrazíme odpovídající možnosti pro odemčení a případnému sdílení článku.

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: olb

Ing. Martin Kolovratník byl položen dotaz

Proč jste si vybral za terč zrovna Feriho?

Já ho nehájím, dostal, co si zasloužil, ale ukažte mi stranu, která ve svých řadách neměla někoho, kdo byl čelil trestnímu stíhání nebo nebyl odsouzen? Je to přeci i případ ANO, kde dokonce v čele stál trestně stíhaný člověk a nikomu to nevadilo. Navážet se pak do jiných mi přijde z vaší strany dost...

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

Na resortu dopravy budí vášně jediná žena

15:55 Na resortu dopravy budí vášně jediná žena

„Jsme zaměstnanci Ministerstva dopravy a už nemůžeme nečinně přihlížet. Věřili jsme, že přinesete do…