Bárta chce po Kapschi rozšíření mýta. Zadarmo

27.08.2010 15:02 | Zprávy

Systém pro výběr mýta by se měl rozšířit i na silnice prvních tříd. Požaduje to ministr dopravy Vít Bárta. Také chce zdražit výběr mýtného pro kamionovou dopravu.

Bárta chce po Kapschi rozšíření mýta. Zadarmo

Mýtný systém by měl podle Bártových představ rozšířit opět Kapsch, jenomže ministr mu za to nechce dát ani korunu. Podle mluvčího ministerstva dopravy Karla Hanzelky Kapsch s návrhem Bárty ale kupodivu souhlasí. Detaily však Hanzelka neřekl. Není tak zatím jasné, zda již má Bárta s Kapschem nějakou smlouvu dojednánu.

"Zásadním tématem je rozšíření mýtného na nižší stupně silnic. Je jednoznačné, že z tohoto pohledu je i poptávka hejtmanů jednotlivých krajů," uvedl ministr. Dodal, že je připraven jít hejtmanům maximálně naproti.

Bárta ovšem neřekl, kterých silnic by se to mělo týkat. Jako příklad však byla zmíněna frekventovaná silnice z Jihlavy do Znojma, která dále pokračuje do Vídně. Kapsch už měl vybudování mýta na 1 100 kilometrů silnic prvních tříd v původní smlouvě, jenže se bránil tvrzením, že technologie mýtných bran se na tyto silnice nehodí, jelikož je na nich množství odboček, bran by tedy muselo být enormní množství.

Mýtné pro kamiony bude vyšší

Kromě rozšiřování placených úseků plánuje Bárta také zdražování mýtného. Sazby za využívání dálnic by mohly nákladním autům vzrůst od počátku příštího roku. Ministerstvo ale tlačí čas, ke zdražení mýta se totiž musí vyjádřit také Brusel a schvalovací řízení trvá několik měsíců. Jenže Bárta dnes zmínil, že by to rád stihnul do ledna příštího roku.

Se zdražováním mýtného pro kamiony ale zásadně nesouhlasí autodopravci. Bárta s nimi zatím prý o ničem nediskutoval. "Kdyby se s tou situací lépe pan Bárta seznámil, tak by některé věci říkat nemohl. Například to převedení dopravy na železnice na severní Moravě, to je naprosto absurdní, protože tam ta infrastruktura nic jiného než silniční dopravu nedovoluje," řekl v této souvislosti mluvčí společnosti ČESMAD BOHEMIA Martin Felix.

Zástupce autodopravců také tvrdí, že po krizi žádné zdražování dopravní společnosti neunesou.

Stát firmě Kapsch za služby platí

Zaplacené mýtné není čistým příjmem státu. Za služby spojené s vybíráním platí stát firmě Kapsch ročně 1,4 miliardy korun, letos navíc musí doplatit posledních 200 milionů jako splátku za výstavbu systému. Čistý výnos putuje do Státního fondu dopravní infrastruktury.

Letos vybrané mýtné již překročilo čtyři miliardy korun. Odhaduje se, že koncem roku to bude cifra 6,2 miliardy korun. Loni samotné kamiony zaplatily 5,5 miliardy.

Mýtné od letošního roku totiž platí i malé nákladní vozy o hmotnosti 3,5 až 12 tun, předtím ho odváděly pouze kamiony nad 12 tun. Feix odhaduje výběry za celý letošní rok na 6,2 miliardy korun, loni samotné kamiony zaplatily 5,5 miliardy.

Čtěte také:

Tento článek je uzamčen

Po kliknutí na tlačítko "odemknout" Vám zobrazíme odpovídající možnosti pro odemčení a případnému sdílení článku.

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: olb

Ing. Radim Fiala byl položen dotaz

Myslíte, že za to, že EU zaostává může Euro?

Mě přijde, že jsou to spíš neustálé zákazy a byrokracie, kterou si sama EU podřezává pod sebou větev. Na druhou stranu, jestli má někdo konkurovat třeba USA nebo Číně, nemyslím si, že to může být jeden stát v Evropě, a že EU má svůj smysl, jen se musí vzpamatovat a začít dělat politiku jinak

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

Na resortu dopravy budí vášně jediná žena

15:55 Na resortu dopravy budí vášně jediná žena

„Jsme zaměstnanci Ministerstva dopravy a už nemůžeme nečinně přihlížet. Věřili jsme, že přinesete do…