Ceny pohonných hmot v Česku se v posledních týdnech nadále pohybují kolem 40 korun za litr, přičemž v minulém týdnu byla průměrná cena 95oktanového benzínu dle údajů společnosti CCS 39,90 Kč a nafta průměrně vyšla na 40,17 Kč za litr (v Praze stál průměrně Natural 95 41,16 Kč a nafta 41,26 Kč za litr). Aktuální cena benzinu i nafty se v Polsku pohybuje kolem 32 korun za litr a až téměř osmikorunový rozdíl již delší dobu láká české řidiče k nákupům spojených s tankováním či k levné podzimní dovolené autem za krásami sousední země.
Úspora oproti Česku při natankování 50litrové nádrže byla až kolem 400 korun a není tak divu, že levné palivo v Polsku v posledních týdnech přilákalo obří množství českých motoristů, o nichž již posléze informovala mnohá polská média, přičemž server money.pl o situaci v českém příhraničí informoval jakožto o „obsazení“ polských benzínek Čechy. „Naše ceny jsou pro ně, jako kdyby to bylo zdarma. Možná trochu přeháním, ale benzín lijí nejen do nádrží, ale i do kanystrů. Lijí, co jim síly stačí, na maximum,“ vyjádřila se o české „palivové horečce“ jedna z pracovnic čerpací stanice Orlenu v Kudowě-Zdroji.
Když se posléze polští reportéři vypravili za hranici, aby poznali české ceny na vlastní kůži – a v druhé půlce září nechali u českého Orlenu (někdejší Benzině) o přibližně 72 korun víc za každých 10 litrů benzínu, jak u toho polského – povšimli si, že jsou u nás paliva skutečně drahá. „Zatímco u našich sousedů ceny rostou, u nás jednoznačně klesají,“ divili se tehdy Poláci.
Palivo bylo v uplynulých týdnech v Polsku natolik levné, až to vyvolávalo podezření a výhrady kvůli cenové politice u pohonných hmot zaznívaly i k polské vládě premiéra Mateusze Morawieckého z vládní strany Právo a spravedlnost (PiS), jež sice nedělní parlamentní volby vyhrála, avšak je nepravděpodobné, že by dokázala složit povolební koalici v situaci, kdy na nadpoloviční většinu potřebnou pro sestavení vlády dosáhne Občanská koalice expremiéra Donalda Tuska společně s Třetí cestou a Novou levicí.
Polský opoziční list Gazeta Wyborcza v posledních týdnech psal o tom, že kvůli nízkým cenám na čerpacích stanicích společnosti Orlen mají často docházet pohonné hmoty a zaznívalo i tvrzení, že cena paliv hned po odvolení posledních voličů raketově vzroste a šlo pouze o předvolební dohodu polské vlády a Daniela Obajtka, šéfa ropné skupiny PKN Orlen, v níž 27,52 procenta akcií drží polský stát. Obajtek to odmítl a pro polskou TVP nízkou cenu benzínu a nafty vysvětlovat fúzemi a slučováním společností v rámci Orlenu, což dle něj vedlo ke stabilizaci cen. Stejně tak dementoval i prudké zvyšování cen paliv po volbách, k čemuž minimálně v pondělí skutečně nedošlo, a ceny se nikterak nelišily od těch před volbami.
ParlamentníListy.cz během pondělka mapovaly povolební náladu v polském Dolnoslezském vojvodství a jak na místě zjistily, palivo se stalo nejen jedním z ústředních témat před volbami, ale také po nich.

Tento článek je uzamčen
Článek mohou odemknout uživatelé s odpovídajícím placeným předplatným, nebo přihlášení uživatelé za Prémiové body PLPřidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: Radek Kotas