Opalující se dělník u dálnice... Tady je srovnání, jak to s produktivitou práce bylo dříve

24.06.2014 18:13 | Zprávy

Zná to nejeden z nás i ze svého okolí. Řeči jedinců, kteří dokola opakují, jak tráví dlouhé hodiny a hodiny v práci. Ne vždy se ale jedná o workoholiky, poněvadž když si někdo detailněji posvítí na to, kolik skutečné práce odvedli za ty jimi proklamované hodiny, výsledek je tristní. Na to, jaká je produktivita práce u Čechů, se zaměřil i Český statistický úřad. A výsledky nejsou nic moc.

Opalující se dělník u dálnice... Tady je srovnání, jak to s produktivitou práce bylo dříve
Foto: Hans Štembera
Popisek: Tunel Blanka

Hodinová produktivita práce v České republice v dlouhodobém mnohaletém horizontu sice rostla. Jenomže v letech 2009–2013 začala stagnovat. Přepočteno na čísla - jedna odpracovaná hodina v roce 2013 znamenala vytvořenou hodnotu, která byla v reálném vyjádření o téměř dvě třetiny vyšší než v roce 1995. To by byla dobrá zpráva. Horší však je, že ona každá odpracovaná hodina byla ale skoro srovnatelná s hodnotou z roku 2008.

Takže, i když zřejmě stačí se pořádně rozhlédnout kolem sebe (a mnohdy zapátrat i ve vlastním svědomí), lze pro obrázek použít případ, který nedávno zaznamenala televize Nova. Reportéři se podívali na to, jak (ne)odsýpají práce na dálnici D1. Není třeba připomínat, že na tom, jak rychle se budou moci řidiči po nové dálnici projet, má produktivita dělníků, kteří na silnici pracují, obrovský podíl. Jenomže – v současné době jsou stavební práce ve skluzu již přes 200 dnů. Přitom práce dlouhé měsíce stály úplně, poněvadž stavaři chtěli miliony korun navíc za neodsouhlasené vícepráce. I když nakonec peníze skutečně dostali, pracovní tempo, zdá se, zůstává na nižší úrovni, než by si všichni, co po dálnici potřebují jezdit, představovali.

Ze čtyřiceti bagrů pracovaly jen čtyři...

Když kolem nich projížděl štáb TV Nova, ukázalo se, že ačkoli techniky měli stavaři kolem sebe dost, málokterý bagr pracoval. O jednom z víkendů konkrétně celkově pracovaly na místě ze čtyřiceti strojů čtyři. I dělníků bylo jen pár a podle reportéra se nehodlali předřít. „Buď měli diskuzní kroužek nebo se s cigaretou v ruce opalovali,“ bylo uvedeno v reportáži.

Jak z toho vyplývá, firma a její zaměstnanci si tedy hlavu se skluzem více jak 200 dnů příliš nedělají. Jak si s tím poradí zadavatel práce, tedy Ministerstvo dopravy, ukáže čas. „My vidíme to zpoždění na straně zhotovitele a také podle toho bude ŘSD postupovat. My chceme, aby byl dodržen harmonogram, a pokud nebude, budeme chtít penále,“ uvedl pro reportáž mluvčí ministerstva Tomáš Neřold. Vysvětlil, že penále tak už čítá milion korun za den. Přitom je prý už teď jasné, že místo na konci roku, práce skončí nejdřív příští léto. Přesto se ale stavební firma proti placení penále tvrdě ohrazuje.

Tento článek je uzamčen

Článek mohou odemknout uživatelé s odpovídajícím placeným předplatným, nebo přihlášení uživatelé za Prémiové body PL

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: Alena Hechtová

Mgr. et Mgr. Jakub Michálek byl položen dotaz

Co říkáte na to, s čím OPĚT přichází vaši bývalí spojenci?

Český rozhlas upozornil na to, že resorty MV a MPO, vedené ministry za STAN, přišly s návrhem novely “šmírovací” legislativy. Od poloviny roku 2025 se mají sbírat nejen údaje o tom, že byl uživatel na internetu (tj.odkud) a jak dlouho, ale i “cílové” IP adresy. A jste se STAN za jedno, co se týká to...

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

Marek Vašut, Vítězslav Jandák a status umělce. Mnohé se vyjasnilo

4:39 Marek Vašut, Vítězslav Jandák a status umělce. Mnohé se vyjasnilo

Státní umělci? Prezident Petr Pavel podepsal vládní novelu zákona o podpoře kultury definující statu…