Na to, jak by se dala v případě prohibice zakázat i tato reklama, totiž prý nepamatuje zákon.
Je libo Pražskou vodku, vodku Amudsen, či se chcete „dotknout slunce“ s Metaxou? Ještě včera pozdě večer představu nalité skleničky v myslích lidí bylo možné vykouzlit prostřednictvím televizních reklamních spotů. A to přestože v tu dobu již platil zákaz prodeje a nalévání tvrdého alkoholu nad dvacet procent na celém území republiky. Zatímco tak obchodní řetězce začaly okamžitě stahovat alkohol z prodeje a zákaz respektovali i oslovení provozovatelé restaurací, jak vidno na propagaci alkolholu se nařízení od ministra zdravotnictví Leoše Hegera nevztahuje.
„Ani nemůže. Ministerstvo zdravotnictví opravdu nemůže vysílání nějakých reklam zastavit. Tam funguje nějaký smluvní vztah mezi zadavatelem reklamy a vysílatelem reklamy. Tuto věc tedy nemůžeme my zakázat, jen jsme krátkodobě zakázali prodej tvrdého alkoholu,“ vysvětlil ParlamentnímListům.cz tiskový mluvčí ministerstva zdravotnictví Vlastimil Sršeň.
Ministerstvo: My na reklamy nemůžeme
Podle něj se touto věcí nebude resort zaobírat ani v budoucnu. „To je opravdu věc těch televizí. Ministerstvo nemá žádné páky, aby nějak vysílání – byť reklam na alkohol – zakázalo,“ dodal k tomu mluvčí.
SLEDUJEME téma: Metylalkohol
ParlamentníListy.cz se ale snažily hned ráno získat podrobnosti k těmto smluvním vztahům od samotných zástupců televizí. Redakce oslovila čtyři televize – Českou televizi, televizi Nova, FTV Prima a TV Barrandov. Žádná z nich ale do odpoledních hodin během víkendu nereagovala - telefon v jejich kancelářích nikdo nebral a na zaslané e-maily také nikdo neodpovídal. Omlouvá je ale fakt, že Heger zákaz prodeje alkoholu vyhlásil v pátek večer a nyní si většina kompetentních manažerů zřejmě užívá dva dny volna.
Reklama na alkohol? To je nešťastné
„Myslím, že Rada pro televizní a rozhlasové vysílání se touto věcí bude zabývat hned v pondělí,“ uvedla ovšem k tomu pro ParlamentníListy.cz Ivana Levá z KSČM. Ta je členkou sněmovního podvýboru pro kulturu a místopředsedkyní volebního výboru, kam se převedla mediální legislativa stálé komise pro sdělovací prostředky.
Tento článek je uzamčen
Po kliknutí na tlačítko "odemknout" Vám zobrazíme odpovídající možnosti pro odemčení a případnému sdílení článku.Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: Olga Böhmová