Jak vnímáte současný problematický systém Ministerstva dopravy na registr vozidel? Měli by s ním skončit a vrátit se ke starému?
Skončit s novým systémem není řešení, je potřeba urychleně povolat opravdové odborníky, kteří věc dají do pořádku. Víte, skutečně šílím z toho typicky českého hledání viníka a svalování zodpovědnosti na druhé. Tady přece není o čem debatovat – zodpovědným orgánem je Ministerstvo dopravy. Například v Německu by se něco takového nepřihodilo, pokud náhodou ano, tak by jistě ministr neuhájil své křeslo…
Lituji občany, kteří tráví svou dovolenou nekonečným a mnohdy zbytečným čekáním, obdivuji úředníky odborů dopravy, kteří zvládají zachovat ve velmi napjaté atmosféře klid a profesionalitu. V rámci našeho úřadu jsme je samozřejmě odměnili a doufáme, že ze strany ministerstva dojde i k finanční kompenzaci městům - výdaje spojené s nefunkčním registrem nebyly zanedbatelné.
Jak vnímáte kroky ministra financí Kalouska, který se stává terčem kritiky?
Nebudu rozhodně soudit spor mezi panem ministrem a policejním prezidentem, na to mám příliš málo informací. Z pohledu starosty města Kolína však musím říci, že ministr Kalousek jako jeden z velmi mála politiků byl ochoten Kolínu pomoci – i přesto, že jsem starosta nestraník. Zařídil nám poskytnutí návratné finanční výpomoci na umoření jednoho ze zatěžujících úvěrů, čímž se nám výrazně uvolnily ruce v boji se zděděným zadlužením Kolína. Víte, často jdu proti proudu, ale mám ve zvyku soudit podle činů, nikoliv slov. A v tomto ohledu Miroslav Kalousek uspěl.
Jste v zastupitelstvu za Změnu pro Kolín, ale do krajských voleb kandidujete za TOP 09 a STAN. Proč?
Změna pro Kolín je regionálním občanským sdružením, které nedisponuje dostatečným finančním zázemím ani organizačním aparátem k průniku do vyšších pater politiky. Proto jsme na půdě Změny pro Kolín dlouho diskutovali, jakým směrem se vydat, abychom mohli změnit a pozitivně ovlivnit i krajskou politiku. Od svých kolegů ze Změny jsem tak jako nezávislý starosta dostal nominaci na kandidátku Starostů a nezávislých, což je nejlogičtější krok. Zdůrazňuji, že zůstávám i nadále nestraníkem a členem občanského sdružení Změna pro Kolín.
Na co je třeba se v kraji zaměřit a s jakými cíli do podzimních voleb kandidujete?
Na to, aby se kraj stal normálním. Zní to banálně, ale lidé si jen málo uvědomují, v jakém pokusném akváriu pánů Ratha či Semeráda jsme čtyři roky žili. Enormní zadlužování, populistické kroky, nepřinášející ve svém důsledku užitek vůbec nikomu, neprůhledná výběrová řízení plná korupčních praktik, výsměch těm obcím a městům, jejichž starostové si opovážili mít svůj vlastní názor. Kolín mezi tato města patřil, ba dokonce se stal jejich symbolem.
Přiškrcené penězovody do města, házení klacků pod nohy ze strany kraje, instruovaní krajští úředníci, jejichž úkolem bylo nevyhovět kolínským žádostem. Snad už chápete, co myslím „normálním krajem“. O dotacích jednoduše už nemůže rozhodovat hrstka z korupce podezřelých panáčků, kteří hleděli a hledí jen na vlastní prospěch a barvu stranického dresu. Přání a chuť změnit jmenované praktiky je hlavním důvodem mé kandidatury.
Středočeský kraj má dluh kolem deseti miliard korun, jaké je podle vás řešení této situace?
S hořkým úsměvem na rtech říkám, že s bojem s dluhy mám své zkušenosti. Kolín, jehož jsem starostou, patří mezi nejzadluženější města v České republice. Naše metoda je jednoduchá, a jak po dvou letech vidíme, i účinná. První podmínkou je nevytvářet žádné další viditelné ani skryté dluhy, dále je potřeba začít „doma“ a vytvořit hubený, efektivní, funkční úřad, prověřit všechny smlouvy s dodavateli a ty nevýhodné okamžitě vypovědět a vysoutěžit transparentně znovu.
Rovněž je nutné prověřit, zda podmínky dluhové služby odpovídají možnostem finančního trhu a nelze i zde (například na úrocích) pro kraj peníze ušetřit. A samozřejmě je potřeba přestat s megalomanskými projekty, na které jednoduše nejsou peníze a ve skutečnosti po nich ani nikdo netouží. Finanční toky se musí přesměrovat do menších účelných projektů, které budou mít význam pro každodenní život lidí. Nač se přestavuje Buštěhrad, když jezdíme po nejhorších silnicích v republice. Je třeba najít a definovat skutečné priority a zastavit do nebe volající papalášské plýtvání současného sociálně-demokratického vedení kraje.
Tento článek je uzamčen
Po kliknutí na tlačítko "odemknout" Vám zobrazíme odpovídající možnosti pro odemčení a případnému sdílení článku.Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: Zuzana Koulová