V prvním z nich dostala výrazný prostor zmíněná společnost OOS, která informace, jež ParlamentníListy.cz obdržely, vyvracela ústy svého jednatele. ČD Cargo však slova našeho zdroje, jehož totožnost známe, potvrzuje.
Jak jsme již informovali, podle finančních závěrek se společnost OOS dostala v posledních letech do finančních potíží. Místo milionových zisků v posledních dvou letech vykazuje prohlubující se ztrátu. V roce 2018 činil hospodářský výsledek před zdaněním minus 88 milionů korun. Před deseti lety, tedy v roce 2009, zisk před zdaněním naopak dosahoval téměř dvou miliard korun.
Náš zdroj z oblasti drážní problematiky upozornil na to, že společnost přišla o štědré zakázky ze strany ČD Cargo. Což potvrdily obě strany. „Na výkon OOS však toto snížení zakázek ze strany ČD Cargo nemělo de facto žádný dopad,“ uvedl jednatel společnosti Peter Šuška. Výše uvedené hospodářské výsledky však hovoří jinak.
Nespolehlivost, pozdní dodávky a nestandardní jednání. To byl podle našeho zdroje, ale také podle ČD Cargo důvod toho, proč již OOS nepatří mezi top dodavatele oprav vagónů.
„Ostravské opravny a strojírny od konce roku 2018 v rozporu se smlouvami neopravovaly naše železniční vozy buď vůbec, nebo pozdě. Z tohoto důvodu jsme byli nuceni uplatnit smluvní pokuty za neplnění v částce převyšující 80 milionů korun,“ uvedl ředitel odboru podpory prodeje ČD Cargo. V minulosti OOS pro ČD Cargo opravovalo v průměru kolem tisíce vozů ročně. Podle ředitele Michala Roha šlo o zakázky v řádu nižších stovek milionů korun ročně a postupně v průběhu let docházelo na základě transparentních výběrových řízení ke snižování podílu OOS na počtu oprav.
Tabulka, kterou nám zaslalo ČD Cargo:
„OOS nám v minulosti opravovala železniční vozy. Avšak nejenom OOS, ale i další s ní propojené společnosti s námi obchodovaly. Tyto společnosti zejména od konce roku 2018 flagrantně porušují významné smlouvy. Kromě OOS se jedná také o společnosti TSS Cargo a Financial Found. TSS Cargo nám protiprávně ukončuje nájemní smlouvy na vozy, pak si vozy nepřebírá a nakonec nám účtuje neopodstatněné faktury v řádu desítek milionů korun za údajné poškození pronajatých vozů,“ uvedl ředitel příslušného odboru ČD Cargo pro ParlamentníListy.cz.
„Zdaleka nejhorším je ale činnost Financial Found, která se dokonce usiluje obohatit o 1 141 našich železničních vozů. S touto společností jsme v minulosti uzavřeli smlouvu na zpětný leasing železničních vozů. Celý čas jsme řádně platili leasingové splátky, které jsme měli doplatit tento rok. Financial Found se však od smluv účelově a protiprávně snaží odstoupit, a získat tak vozy do svého vlastnictví, a to i přesto, že jsme jim zaplatili veškeré – i budoucí splátky včetně úroků,“ popisuje dále zkušenosti.
Firma OOS na black listu státní společnosti?
Tento článek je uzamčen
Po kliknutí na tlačítko "odemknout" Vám zobrazíme odpovídající možnosti pro odemčení a případnému sdílení článku.Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: Tomáš A. Nový