„Pekařina je na tom špatně. Rohlík a chleba jsou imagemakeři, které chce mít každý levné. Jde totiž o symboly sociálního smíru. Nicméně přežíváme na hranici rentability,“ sdělil výkonný ředitel akciové spolčenosti United Bakeries, která vznikla spojením dvou největších českých skupin Delta Pekárny a Odkolek, Ivan Flek. Kancelář má v komplexu největší tuzemské pekárny na západním okraji Prahy, která se nachází v ulici Pekařská. Právě tam se ParlamentníListy.cz zajely podívat, jak vypadá situace v oboru pekařství.
Vůně pečiva všude
Už chodbou se nese klasická vůně pečiva. Na sobě bílé pláště, na hlavách bílé síťky. Jdeme do pekárny s manažerem provozovny Praha Janem Spálovským. Obrovské hale dominují dvě linky na chléb. Jde o klasickou výrobu chleba Šumava, tedy těsto z pšeničné, žitné mouky a kvasu. Veškeré suroviny jsou dávkované automaticky. Konečná matérie jede po lince do pece a upečený chléb po pásu k distribuci.
„Vše se odvíjí od objednávek, které jsou uzavřeny kolem čtvrté odpoledne. Děláme i ambulantní závozy, tedy později odpoledne, aby byl zákazník co nejspokojenější,“ řekl a odvedl nás k lince, kde dvě pracovnice balí nakrájený chléb do igelitových obalů. Začátek roku je prý ohledně objednávek horší, protože spotřeba pečiva je po Vánocích menší. „Na trhu vládne konkurenční boj. Je to náročné, ale nestěžujeme si. Musíme ukázat, co v nás je, že na to máme,“ vysvětlil manažer Spálovský.
V této pražské pekárně pracuje kolem 240 zaměstnanců. Vyrábí asi 350 druhů výrobků pro zhruba 750 vlastních zákazníků a stovky dalších ze sesterských pekáren. Denně jde o desítky tisíc bochníků chleba a stovky tisíc rohlíků. Manažer nás vede také do výroby jemného pečiva, automatizované na několika linkách Fritsch.
Slovo ředitele Fleka
„Dnes mají v mnoha supermarketech vlastní pekárny, ale pořád dominují naše levné rohlíky a chleba. Všichni musí mít tyto výrobky. V jednom prodejním řetězci jsme zaplatili marketingové poplatky a najednou tam vidím spoustu regionálních chlebů. Zástupce tohoto řetězce mě uklidnil, že devadesát procent prodeje chleba dělá ten náš a ostatní jsou jen marginální,“ sdělil Ivan Flek ve své kanceláři, kde má obrovskou dobovou fotografii pekáren Odkolek v pražských Vysočanech.
Tento článek je uzamčen
Po kliknutí na tlačítko "odemknout" Vám zobrazíme odpovídající možnosti pro odemčení a případnému sdílení článku.Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: Jan Rychetský