Noční můra středoškoláků. Politici diskutují o dalších změnách maturit

12.08.2012 20:31 | Zprávy

Už tak bídná úroveň vzdělanosti v České republice se zřejmě ještě sníží. Studenty středních škol čeká už od příštího školního roku další novota – státní maturity budou zase jiné.

Noční můra středoškoláků. Politici diskutují o dalších změnách maturit
Foto: Hans Štembera
Popisek: Studenti na přednášce. Ilustrační foto

Maturanti už nebudou mít na výběr dvě obtížnosti zkoušek, ale pouze jednu. Gymnazisté a třeba prodavači v učebních oborech s maturitou budou muset u maturity prokázat stejné znalosti. Jenže nepovede tento krok k další devalvaci zkoušky dospělosti, protože její obtížnost bude muset být nízká, aby žáci v učebních oborech byli schopni uspět? „Kdyby se totiž úroveň přizpůsobila gymnazistům a studentům středních škol, padesát procent maturantů, hlavně z učňovských škol, by neodmaturovala,“ řekl pro ParlamentníListy.cz poslanec ODS Walter Bartoš, který je právě proto zastáncem „dvojích“ maturit.

Změnu maturit musí posvětit zákonodárci

Po dalším letošním fiasku státních zkoušek, hlavně neúměrně těžkou matematikou ve vyšší obtížnosti, která dala zabrat i profesorům, kteří ji vyučují, se rozhodl ministr školství Petr Fiala respektovat závěry odborné komise, že zkoušky už nebudou mít základní a vyšší úroveň jako dosud, a tím stát i ušetří. Změny se týkají maturit v letech 2013 a 2014, ale musí je ještě posvětit zákonodárci. „Studenti čtvrtých ročníků by už na začátku roku měli vědět, co je čeká, na co se mají v průběhu roku připravit. Stejně tak učitelé,“ požaduje poslankyně KSČM Ivana Levá.

TOP 09 chce jednu obtížnost zkoušky

Ministr věří, že najde podporu napříč politickým spektrem. Většina poslanců, kteří se zabývají školstvím, změnu státních maturit požaduje. „Vítám, že bude jedna úroveň maturit, což byla součást změn, které jsem předala ministrovi školství,“ řekla ParlamentnímListům.cz Anna Putnová z TOP 09. Dojde tak podle ní ke zjednodušení a zefektivnění maturit. Má nastat další změna týkající se letos tolik kritizovaných slohových prací, která spočívá v tom, že sloh nebude součástí státem regulované maturity, ale budou si ho opravovat samotné školy. „Mám však obavy, že toto opatření není tak jednoznačně přijímané kvůli obavám, že práce nebudou hodnoceny objektivně a že jeho úroveň má být garantována státem,“ říká Putnová.

Gymnázia mají mít vyšší úroveň maturity

Komunistická poslankyně Ivana Levá uvedla, že původně zastávala názor, že mají být dvě úrovně maturit. „Gymnázia mají mít vyšší úroveň. Když se státní maturity sjednotí, budou příliš jednoduché,“ míní Levá. Při jedné úrovni maturity nebudou moci vysoké školy ani v budoucnu akceptovat maturitu jako přijímací zkoušku, protože nebude mít stejnou vypovídací hodnotu. „Nevím, jestli někdy docílíme toho, aby i matematika byla základem pro státní maturitu,“ zamýšlí se.

A souhlasí s vyjádřením některých ředitelů, že pokud budou posuzovány písemné práce ze slohu na škole, vytratí se procento objektivity. Východiskem by bylo, kdyby učitelé z jedné školy posuzovali práce studentů jiné školy. „Kvůli odstranění subjektivity by sloh mohli posuzovat dva učitelé,“ dodává poslankyně KSČM.

ODS: Ať mají studenti na výběr

„Budeme o změnách vést debatu,“ ujistil ParlamentníListy.cz poslanec ODS Walter Bartoš, který je zastáncem dvou úrovní maturity. „Byly vždycky, jiná úroveň byla na gymnáziích, jiná na středních odborných školách. Zavést jednu úroveň je novum,“ není příliš nakloněn změně. Jenže i těch pár studentů gymnázií, kteří si zvolili například vyšší úroveň matematiky, na to často doplatilo, protože obtížnost letošní zkoušky byla i podle profesorů matematiky příliš vysoká. „Já budu asi navrhovat pozměňovací návrh podle modelu, který mají zaveden v Polsku. Existuje tam jedna základní úroveň – nižší, a pak druhá - vyšší, která je volitelná. Pokud si ji někdo vybere a nezvládne vyšší úroveň, ale zvládne tu základní, u maturity nepropadne. A když udělá náročnější test, bude mít bonus navíc,“ vysvětluje polský model. V Česku byla praxe jiná, pokud si někdo vybral vyšší úroveň, ale neudělal ji, prostě propadl, i když vypočítal těžší příklady, než obsahovala nižší úroveň maturitní zkoušky. Za pár let by podle Bartoše vysoké školy došly k tomu, že kdo uspěje ve vyšší části, bude přijat bez přijímací zkoušky.

Tento článek je uzamčen

Po kliknutí na tlačítko "odemknout" Vám zobrazíme odpovídající možnosti pro odemčení a případnému sdílení článku.

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: Libuše Frantová

Mgr. et Mgr. Jakub Michálek byl položen dotaz

Fakt myslíte, že jsme na tom v oblasti digitalizace dobře?

A co třeba říkáte na to, že jsme v digitalizaci veřejné správy je Česko druhé nejhorší v EU? Zdroj: https://www.dvs.cz/clanek.asp?id=6995694 Nebo co říkáte na toto - https://www.seznamzpravy.cz/clanek/ekonomika-b2b-platit-prevodem-nestaci-digitalizace-ceske-ekonomiky-je-zalostne-pomala-261752?

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

Od 16 k volbám, už letos, velí EU. A školí. V Německu se jí to tvrdě vrací

9:24 Od 16 k volbám, už letos, velí EU. A školí. V Německu se jí to tvrdě vrací

Povolební rozložení politických sil v Evropském parlamentu (EP) letos mohou rozhodnout hlasy od mlad…