Ačkoli se na základních i středních školách soustavně umenšuje význam dějepisu, nelze nevnímat, že si základy pohledu na politiku, církev, nebo i sousední Německo odnáší člověk do života právě z hodin dějepisu. Tento týden zazněly na semináři Klubu společenských věd „K výuce a učebnicím dějin na středních školách“ výhrady historiků i samotných učitelů k tomu, jak dochází k deformaci popisu dějinných událostí, souvislostí a etap. A netýká se to jen novodobých dějin, ale i husitství či národního obrození.
Problém výuky dějepisu zaznamenal i senátor ČSSD Marcel Chládek, který v nejbližší době z pozice stínového ministra školství převezme faktickou odpovědnost za celý rezort. „První rovinu vidím v tom, že někdy dochází ke zkreslování objektivních dějepisných faktů. Druhou pak v tom, že se řada učitelů bojí vykládat novodobé dějiny. Je jen dobře, že se tato otázka otevírá,“ uvádí pro ParlamentníListy.cz senátor Marcel Chládek, jenž už tuto problematiku s některými odborníky probíral.
Na novodobé dějiny mnohdy při výuce nezbyde čas
Jedním z nich byl i Jaroslav Šebek z Historického ústavu Akademie věd ČR. „Pana docenta Šebka jsem už oslovil a chtěl bych mu nabídnout poradenskou činnost pro tuto oblast, protože se domnívám, že je to velice důležité. Nemyslím si, že by ministr měl zasahovat až do takových podrobností, jako je curriculum jednotlivých předmětů. Nicméně mi připadá, že na základních školách je látka rozvrstvena tak, že se příliš velká pozornost věnuje pravěku, výuka končí druhou světovou válkou a už se nedostane na novodobé dějiny,“ upozorňuje senátor.
Tento článek je uzamčen
Po kliknutí na tlačítko "odemknout" Vám zobrazíme odpovídající možnosti pro odemčení a případnému sdílení článku.Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: Jiří Hroník