Ostnaté dráty už pro prvňáky? Z dějepisu je prý zkreslená agitka. Ptali jsme se, jak to je

11.01.2014 19:40 | Zprávy

Historikům ani učitelům se nezamlouvá, kam se na školách posouvá výuka dějepisu, a to nejen novodobých dějin, ale mění se i pohled na husitství či národní obrození. Budoucí ministr školství Marcel Chládek hodlá ve spolupráci se svými poradci zabránit zkreslování objektivních historických faktů. Poslankyně KSČM Marta Semelová poukazuje na to, že už prvňákům je období do roku 1989 znázorňováno obrázkem ostnatého drátu.

Ostnaté dráty už pro prvňáky? Z dějepisu je prý zkreslená agitka. Ptali jsme se, jak to je
Foto: Hans Štembera
Popisek: Příznivci komunistů uctili památku "Vítězného února" na hrobě Klementa Gottwalda zpěvem Internacionály

Ačkoli se na základních i středních školách soustavně umenšuje význam dějepisu, nelze nevnímat, že si základy pohledu na politiku, církev, nebo i sousední Německo odnáší člověk do života právě z hodin dějepisu. Tento týden zazněly na semináři Klubu společenských věd „K výuce a učebnicím dějin na středních školách“ výhrady historiků i samotných učitelů k tomu, jak dochází k deformaci popisu dějinných událostí, souvislostí a etap. A netýká se to jen novodobých dějin, ale i husitství či národního obrození.

Problém výuky dějepisu zaznamenal i senátor ČSSD Marcel Chládek, který v nejbližší době z pozice stínového ministra školství převezme faktickou odpovědnost za celý rezort. „První rovinu vidím v tom, že někdy dochází ke zkreslování objektivních dějepisných faktů. Druhou pak v tom, že se řada učitelů bojí vykládat novodobé dějiny. Je jen dobře, že se tato otázka otevírá,“ uvádí pro ParlamentníListy.cz senátor Marcel Chládek, jenž už tuto problematiku s některými odborníky probíral.

Na novodobé dějiny mnohdy při výuce nezbyde čas

Jedním z nich byl i Jaroslav Šebek z Historického ústavu Akademie věd ČR. „Pana docenta Šebka jsem už oslovil a chtěl bych mu nabídnout poradenskou činnost pro tuto oblast, protože se domnívám, že je to velice důležité. Nemyslím si, že by ministr měl zasahovat až do takových podrobností, jako je curriculum jednotlivých předmětů. Nicméně mi připadá, že na základních školách je látka rozvrstvena tak, že se příliš velká pozornost věnuje pravěku, výuka končí druhou světovou válkou a už se nedostane na novodobé dějiny,“ upozorňuje senátor.

Tento článek je uzamčen

Po kliknutí na tlačítko "odemknout" Vám zobrazíme odpovídající možnosti pro odemčení a případnému sdílení článku.

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: Jiří Hroník

17. listopad

Dobrý večer, pane Zdechovský, chci se zeptat, jak se díváte na prohlášení našeho vrcholného politika, cituji: Ne každý názor musíme respektovat a ne každý názor je stejně "hodnotný"? 35 let po revoluci je schopen toto říci do rozhovoru nás premiér? Opravdu? Svůj názor raději vyjadřovat nebudu, ale ...

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

Od 16 k volbám, už letos, velí EU. A školí. V Německu se jí to tvrdě vrací

9:24 Od 16 k volbám, už letos, velí EU. A školí. V Německu se jí to tvrdě vrací

Povolební rozložení politických sil v Evropském parlamentu (EP) letos mohou rozhodnout hlasy od mlad…