Ministerstvo školství letos představilo svůj záměr zavést jednotné přijímací zkoušky na střední školy s maturitou. Důvodem je podle ministra Marcela Chládka (ČSSD) jednak klesající úroveň přijímaných studentů na školy a také snížení zbytečně velkého počtu lidí s maturitou.
A právě na toto téma přišli do studia pořadu Máte slovo Michaely Jílkové diskutovat sám ministr Chládek, expert ODS na školství Václav Klaus ml., místopředseda Asociace ředitelů gymnázií ČR Alfréd Dytrt, ředitel CERMATu Jiří Zíka a předseda Unie školských asociací ČR – CZESHA Jiří Zajíček. K tématu přispěli i ředitel Gymnázia Jiřího Wolkera v Prostějově Michal Šmucr, budoucí středoškolský pedagog Kryštof Petrásek a zástupkyně studentů Kristýna Šoukalová.
Hlavně srovnat rozdíly
„Jeden test, jeden den. Ty rozhodnou o osudu 15letého dítěte, jestli má nárok na maturitu, nebo ne,“ uvedla pořad moderátorka Jílková a svůj pohled upřela na ministra školství. Ten ve svém úvodním příspěvku zdůraznil, že rozhodně nejde o žádnou selekci dětí. „Musíme srovnat rozdíly, které jsou výrazné,“ řekl Chládek s tím, že co se týká jediné šance, budou u přijímacích zkoušek i náhradní termíny. „Navíc máme zkušenosti z krajů, kde podobné testy už několik let existují," dodal.
Sítem jednotných testů by měli projít žáci v celé republice už v roce 2016.
Dalším důvodem, proč zavést jednotné přijímací zkoušky na střední školy s maturitou, je podle ministra to, že víme o dětech, které na to nemají, a přesto je tam od začátku tlačíme. Poté se totiž čtyři roky jen trápí.
Opozice, mnozí ředitelé škol i odborníci ale varují, že se mnohým z nadaných studentů mohou navždy uzavřít dveře k lepšímu vzdělání. Jedním z odpůrců je i expert ODS na školství Václav Klaus ml. Podle něj je plán ministra Chládka nesmyslný. Tvrdí totiž, že problém nastane v rozdílnosti škol a stejných zkouškách. „Je to jako byste dělali guláš a palačinky ze stejných surovin,“ přirovnal problém. „To, že do toho vstupuje ministerstvo, není dobře,“ dodal.
„Jednotné přijímačky mají větší logiku,“ zopakoval ale ministr. „Chceme určit základy. A když žák nesplní nějakou hranici, tak tam nemá co dělat,“ dodal s tím, že není nutné, aby měl každý maturitu.
Jen spousta byrokracie a papírů
Jednotné zkoušky podporuje rovněž předseda Unie školských asociací ČR – CZESHA Jiří Zajíček. Ten před kamerami ČT řekl, že jde především o to, abychom poznali potenciál jednotlivých žáků. Zatím to prý funguje tak, že střední školy přijímají žáky, kteří jsou nesrovnatelní. „Učitel ale musí učit obě skupiny najednou,“ upozornil na problém. Další přidanou hodnotu vidí v tom, že výsledky bude zpracovávat CERMAT, a tak se uvidí vstupní a výstupní hodnota středních škol. „Bude vidět jasně přidaná hodnota na dané škole,“ uvedl.
Podle Tomáše Feřtka, odborného konzultanta EDUin, o. p. s., ale nejsme schopni odhadnout, kdo uspěje u zkoušek a následně pak i odmaturuje.
Ministr Chládek se ale snažil vést svou. Zdůraznil, že jednotné přijímací zkoušky budou připraveny z toho, co se má umět na základní škole. „Test neohrozí děti, které mají základní předpoklady,“ řekl.
Klaus ml. i v půlce pořadu opakoval, že takový způsob testování žáků prostě nebude fungovat. „Díky bohu, že už nejsem ředitel školy,“ řekl s tím, že to bude akorát další rozsáhlá agenda typu dnešní dvojmaturita, spousta byrokracie a papírů. Úrovni vzdělávání to nijak nepomůže. „Administrativa ale bude mnohem nižší. Výsledek testu bude přenosný,“ odpověděl mu Chládek.
Tento článek je uzamčen
Po kliknutí na tlačítko "odemknout" Vám zobrazíme odpovídající možnosti pro odemčení a případnému sdílení článku.Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: Jan Novotný