„Co chvíli slyšíme od vládních i opozičních politiků nářky například na nižší výběr daní živnostníků, ve srovnání například s Německem. Zapomínáme ale na to, že Německo funguje jak efektivní stát, který nabízí firmám profesionální službu a vytváří dlouhodobě s platiči daní zákaznický vztah. Pouze v takovém prostředí je možné očekávat ochotu platit daně vyšší či větší míru jakékoliv další solidarity. Bude-li mi někdo nabízet zmetky, nemůže očekávat, že za ně zaplatím vysokou cenu“, shrnuje současný stav předseda představenstva AMSP Karel Havlíček.
Zákon o státní službě stále není v účinnosti a jeho alternativa, předložená v těchto dnech ministerstvem vnitra do meziresortního připomínkového řízení, nesplňuje nároky stanovené na tyto normy v Evropské unii. Česká republika tak zůstává jediným státem Evropské unie, který účinnou legislativu upravující postavení státních úředníků nemá, ačkoli to byla jedna z přístupových podmínek.
V důsledku toho je ohroženo čerpání fondů EU po roce 2014, neboť Evropská komise po nás požaduje kvalitní zákon: Zástupce EK pan Aurelio Cecilio, vedoucí jednotky ESF, se na Konferenci Transparency International ČR - Evropské fondy - jak předcházet rizikům podvodům a zneužívání, konané 16. 5. 2013, vyjádřil o návrhu zákona o úřednících následovně: „Máme spoustu pochyb o jeho kvalitě a zajištění stabilní a efektivní státní správy a toto jsme také komunikovali českým úřadům. Původní zákon o státní službě z r. 2002 vnímáme jako lépe zajišťující požadované cíle. V případě přijetí návrhu zákona o státních úřednících může být čerpání evropských peněz na další programovací období zpochybněno.“
AMSP navrhuje prosazení následujících protikorupčních principů do stávajícího služebního zákona formou novely:
- Vymezení jasných práv a povinností pro úředníky včetně dostatečné ochrany před politickými tlaky.
- Transparentní personální politika, včetně povinných výběrových řízení na přijetí do státní správy a na obsazování vedoucích pozic.
- Jednotný a transparentní systém odměňování s omezením nenárokové složky platu bez smluvních platů.
- Politické a úřednické funkce jsou odděleny včetně vymezení kompetencí.
- Jednotná systemizace, ve které budou mít status úředníka pracovníci, kteří vykonávají agendy v oblastech personálních, koncepčních, nakládání s veřejnými prostředky vynakládání veřejných prostředků a kteří rozhodují o právech a povinnostech.
- Řešení podmínek přestupu odborně kvalitních pracovníků do působnosti nového zákona, s důrazem na absolvování úřednické zkoušky.
- Zvýšení odpovědnosti úředníků za jejich rozhodování, resp. za správný úřední postup, a důsledné vymáhání škody při jejich pochybení.
- Funkční ochrana oznamovatelů – úředníků, kteří upozorní na protiprávní nebo nehospodárné jednání, a to minimálně taxativním výčtem důvodů, pro něž je možné takového úředníka propustit.
- Existence struktury a mechanismů pro jednotný výklad a aplikaci tohoto zákona
Tento článek je uzamčen
Po kliknutí na tlačítko "odemknout" Vám zobrazíme odpovídající možnosti pro odemčení a případnému sdílení článku.Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: AMSP ČR