Armáda ČR: Na cvičení v Německu se testovala ochrana letounů před přenosnými protiletadlovými komplety

07.10.2015 11:48 | Zprávy

V německém Nörvenichu minulý týden skončilo týdenní cvičení evropských vzdušných sil. Jeho cílem bylo prověřit možnosti ochrany letounů především před přenosnými protiletadlovými komplety, které pro tyto stroje znamenají na současných bojištích hrozbu.

Armáda ČR: Na cvičení v Německu se testovala ochrana letounů před přenosnými protiletadlovými komplety
Foto: acr-army-dvojice-l-159-alca
Popisek: acr-army-dvojice-l-159-alca

Již 14. cvičení NATO pod zkratkou EMBOW se zúčastnily vzdušné síly osmi evropských států včetně Německa a Francie. Česká republika vyslala dva letouny L-159 ALCA čáslavské 212. taktické letky a transportní stroj C-295M CASA ze Kbel.

Takzvané MANPADS (Man-Portable Air Defence System), tedy přenosné protiletadlové komplety, představují pro letouny nebezpečí nejen díky finanční dostupnosti, ale také nekontrolovanému rozšíření i mezi teroristickými skupinami. Hovoří se i o možnosti jejich zneužití proti civilním cílům.

Cvičení se uskutečnilo na letecké základně německých vzdušných sil Nörvenich a na letecké střelnici Meppen na německo-nizozemských hranicích. Místní mokřiny umožňují vystřelování infračervených klamných cílů, takzvaných flér, i nízko nad zemí bez rizika požáru. „Testovaly se „koktejly“ flér a z testovacích naváděcích hlavic různých na teplo naváděných raket umístěných na zemi se vyhodnocovalo, které kombinace jsou pro odvedení dané rakety od letounu nejvhodnější,“ prozradil kapitán Pavel Linhart z 212. taktické letky.

Protože má každý letoun jiné tepelné vyzařování i odlišnou teplotu výstupních plynů motoru, nelze pro testování použít pouze jeden typ letounu, na nějž by se vystřelovaly různé kombinace flérů. „Koktejl, který ochrání například letoun Tornado, nebude fungovat pro naše letadla. Každý národ navíc dovezl svoje typy raket, takže bylo možné vyzkoušet nejen různé kombinace flérů a typů letadel, ale především různých typů naváděcích hlavic raket,“ prozrazuje Linhart. Čeští piloti na L-159 tak měli podle něj na cvičení jedinečnou možnost prověřit své stroje a vyzkoušet kombinace klamných cílů nejen proti přenosným protiletadlovým kompletům, ale i širokému spektru raket naváděných infračerveným zářením.

„Vloni ve Francii se za 21. základnu taktického letectva Čáslav spolu s L-159 zúčastnil i náš JAS-39 Gripen. Nepřízeň počasí nám ale neumožnila odlétat celý testovací program. Letos jsme ale vše dohnali,“ dodává na závěr.

Tento článek je uzamčen

Po kliknutí na tlačítko "odemknout" Vám zobrazíme odpovídající možnosti pro odemčení a případnému sdílení článku.

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: Tisková zpráva

Mgr. Ivan Adamec byl položen dotaz

Souhlasíte s tím, že dopravní infrastruktura je páteří ekonomiky?

A co mě zajímá ze všeho nejvíc je, proč se u nás stavby nových úseků dálnic, ale i třeba opravy silnic tak vlečou? Je jedno, kdo je u vlády, ten problém trvá už roky. I třeba sousední Polsko je na tom líp a myslím, že jsou na tom líp min všechny státy EU nebo minimálně na tom není žádný hůř.

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

Ombudsman: Sociální pracovnici hrozilo, že přijde o práci. Pomohli jsme jí

20:11 Ombudsman: Sociální pracovnici hrozilo, že přijde o práci. Pomohli jsme jí

Krajský úřad odmítl uznat odbornou způsobilost pracovnici v sociálních službách, ačkoli ji měla. Zam…