Arnika: Zpomalme na silnicích, zachráníme stromy i lidské životy

20.02.2021 7:33 | Zprávy

Tragickým koncům na silnicích se dá předejít jinak než plošným kácením většinou zdravých stromů. Na vině je příliš riskantní jízda, proto je při průjezdu alejemi potřeba zpomalit. Pomůže také zviditelnit kmeny stromů a na některých místech ochrana svodidly. Zachráníme nejen stromy mizející z české krajiny, zabráníme i zbytečným ztrátám na lidských životech.

Arnika: Zpomalme na silnicích, zachráníme stromy i lidské životy
Foto: Richard Beneš
Popisek: Arnika

“Určitě se shodneme, že cesty by měly být bezpečné. Bezpečnosti ale dosáhneme především odpovědnou jízdou. Poučme se od Francie, Německa a dalších západních zemích, kde stromy kolem silnic nekácí a přesto se v nich jezdí bezpečně,” říká Marcela Klemensová z Arniky.

Nárazem do stromu loni přišlo o život 65 lidí ze 460 obětí dopravních nehod (1). Důvodem byla nepozornost, vysoká rychlost, nezvládnutí jízdy a vjetí do protisměru. Až na malé výkyvy se statistiky dlouhodobě nemění a každý rok zůstávají na podobné úrovni.

Pro snížení počtu nehod (2) končící nárazem do stromu se nabízí hned několik opatření, které je potřeba velmi důrazně vymáhat. Konkrétně jde o snížení rychlosti při průjezdu alejemi, zákaz předjíždění, oddělení stromů svodidly na rizikových místech, zviditelnění kmenů reflexními prvky a v neposlední řadě zpřísnění pokut za nedodržování pravidel.

Francouzský výzkum (3) okresních silnic před časem odhalil, že v okresech s desetkrát vyšší hustotou alejí bylo dokonce zaznamenáno třikrát nižší riziko nehodovosti. Zjistilo se, že aleje indikují zatáčky, křižovatky a vjezdy k aglomeracím mnohem lépe než dopravní značky. Zvyšují také možnost předvídat, kterým směrem silnice povede krajinou. A to nejen za běžných podmínek, ale i za deště a sněžení či v noci. Vyplynulo to z údajů francouzského Úřadu pro sledování bezpečnosti silničního provozu.

Mezi českými řidiči stále panuje přesvědčení, že stromy představují hrozbu. Proto se na místo důslednější prevence riskantní rychlé jízdy uvažuje pouze o plošném kácení (4) stromů bez náhrady. Často to odnáší i zdravé porosty, které bezprostředně provoz neohrožují. Obětováním alejí však vznikají výrazné škody – od narušení tradičního vzhledu krajiny, zničení kulturního dědictví až po nevratné zhoršení životního prostředí.

V České republice mají údržbu komunikací včetně pravidelné kontroly a péče o stromy na starosti příslušné správy silnic. Ke kácení mohou přistoupit jen u nemocných dřevin nebo u těch, které svými kořeny zasahují do tělesa komunikace. Vždy ale až po vyhodnocení stavu stromu odborníkem a vždy s odpovídající náhradní výsadbou, které se správy nezřídka vyhýbají.

Ze statistik (5) vyplývá, že kácení podél silnic převažuje a stromů ubývá. Tři vykácené stromy loni nahradily jen dvě sazenice a většinou se sázelo na jiných místech. Často se kácí bez náhradní výsadby, na území celé republiky stromů podél cest dlouhodobě ubývá a mizí tak levná a účinná ochrana před extrémními teplotami, suchem a prachem i naše historické dědictví.

Stromy jsou součástí krajiny a měst, ve kterých žijeme.

Poznámky:
1) Aleje.org: Dopravní nehody ZDE
2) Aleje.org: Jak zvýšit bezpečnost ZDE
3) Aleje.org: Aleje a bezpečnost silničního provozu ve Francii ZDE
4) Aleje.org: Plošné kácení alejí ZDE
5) Arnika.org: V deseti krajích se podél silnic převážně kácí. Sazenice nestačí nahrazovat padlé stromy ZDE

Tento článek je uzamčen

Po kliknutí na tlačítko "odemknout" Vám zobrazíme odpovídající možnosti pro odemčení a případnému sdílení článku.

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: Tisková zpráva



Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

Centrum dopravního výzkumu: Testování technologií pro bezpečnější dopravu

7:31 Centrum dopravního výzkumu: Testování technologií pro bezpečnější dopravu

Na brněnském výstavišti vznikla nová inovační platforma BVV Living Lab, zaměřená na testování a vývo…