Audit vzdělávacího systému: Kvalitní škola podle České školní inspekce?

25.01.2017 19:57 | Zprávy

Audit vzdělávacího systému v ČR definoval klíčová témata vzdělávání v ČR, na která by se měla zaměřit pozornost při řízení a rozvoji systému. Přinášíme sérii tiskových zpráv, v nichž se jim budeme postupně věnovat.

Audit vzdělávacího systému: Kvalitní škola podle České školní inspekce?
Foto: Hans Štembera
Popisek: Studenti, ilustrační foto

EDUin, s přispěním nezávislých odborníků v oblasti vzdělávací politiky a poradenské společnosti PwC, připravil další vydání analýzy věnující se stavu a vývoji vzdělávacího systému. Audit identifikuje klíčová témata českého vzdělávání současnosti a blízké budoucnosti.

V roce 2015 byl Českou školní inspekcí představen nový rámec hodnocení vzdělávací činnosti škol s názvem Kvalitní škola. Představuje krok správným směrem, od formalismu a kontrolování „papírů“ k zaměření na samotnou činnost učitele/školy, k obsahu a formě vzdělávání a jeho dopadu na žáky.

Podle nového rámce by se inspekce ve školách měla zaměřit zejména na oblasti:

  • vize školy
  • kvalita školního vzdělávacího programu
  • způsob komunikace mezi aktéry vzdělávání (škola – žák – rodič)
  • vytváření vhodného klimatu pro vzdělávání a výchovu ve školách
  • spolupráce s vnějšími partnery
  • pedagogické vedení školy s důrazem na výše uvedené kvality
  • profesní rozvoj učitelů
  • spolupráce mezi učiteli
  • rozvoj demokratických a občanských hodnot

Takový nástroj, bude-li užíván k podpoře, nikoliv k postihům škol, může být dobrým prostředníkem podpory žádoucích změn uvnitř škol. K tomu ale musí školy v prvé řadě přijmout nový přístup ze strany inspekce a inspektoři by měli indikátory a kritéria skutečně umět posoudit. Závěry inspekce by měly být ředitelům a učitelům podávány formou doporučení, a to včetně návrhu na možné řešení nebo příklady inspirativní praxe odjinud. Hodnocení by mělo zároveň brát v úvahu vnější faktory, které ovlivňují práci školy (region, financování, složení žáků…), a tím pádem přizpůsobovat závěry a doporučení těmto okolnostem. Na základě zjištění inspekce by si mělo MŠMT vytvářet mapu problémů a častých nedostatků, kterými české vzdělávání trpí, a podle toho navrhovat a realizovat kroky k jejich odstranění. Zejména s přihlédnutím k vnějším faktorům, které práci některých škol výrazně znesnadňují.

Doporučení Auditu:

  • Zveřejňovat příklady inspirativní praxe, na nichž bude vidět, jaká je představa o naplňování rámce Kvalitní školy.
  • Publikovat (každoroční) souhrnné analýzy zásadních problémů škol v souvislosti s prostředím, v němž působí, na jejichž základě bude MŠMT jednat.
  • Přesunout důraz z kontrolní činnosti na hodnotící, doporučující a podpůrný charakter inspekční činnosti ve školách.

Martin Chvál, expertní oponent Auditu a výzkumník PedF UK, řekl: „Podle tohoto rámce byly školy hodnoceny již v minulém školním roce. K řešení je další práce s tímto rámcem, aby lépe sloužil - např. zveřejnit popisy všech čtyř stupňů užívaných škál (ty se zatím nepoužívají pro hodnocení škol, ale jen pro sběr dat o vzdělávacím systému). Po odladění se školami by se dalo uvažovat o jejich využití pro hodnocení škol v podobě přílohy inspekční zprávy s prostorem pro autoevaluační pohled školy. Dále by bylo vhodné vytvořit příklady inspirativní praxe pro každé z těch kritérií atd.“

Tento článek je uzamčen

Po kliknutí na tlačítko "odemknout" Vám zobrazíme odpovídající možnosti pro odemčení a případnému sdílení článku.

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: PV

Mám tři dotazy

1) Je možné to zelené šílenství EU ještě vůbec zastavit? Co by se muselo stát? 2) Podaří se EU zastavit nelegální migraci? Jak? 3) Jaké největší výzvy jsou podle vás před EU - námi?

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

Spolek Šalamoun: Česká republika míří na špičku EU v počtu vězňů

16:25 Spolek Šalamoun: Česká republika míří na špičku EU v počtu vězňů

Evropské země se vydaly cestou modernizace trestní politiky, která vede ke snižování počtu vězňů na …