ČEZ: Největší síť veřejných dobíječek pro elektromobily hlásí 250 stojanů

16.12.2020 11:48 | Zprávy

Do pěti let plánuje ČEZ ztrojnásobit výkon celé sítě.

ČEZ: Největší síť veřejných dobíječek pro elektromobily hlásí 250 stojanů
Foto: ČEZ
Popisek: Logo ČEZ

Skupina ČEZ zprovoznila 250. veřejnou dobíjecí stanici pro elektromobily. Jubilejním stojanem je nově instalovaná rychlodobíjecí stanice ABB, která je řidičům e-aut k dispozici na parkovišti řetězce Kaufland v Mladé Boleslavi. Síť srovnatelná s většími řetězci klasických čerpacích stanic se za poslední dva roky svým rozsahem zdvojnásobila. Roste také objem odebrané bezemisní elektřiny, letos se navzdory pandemickým omezením poprvé v historii očekává překonání hranice 2,5 milionu načerpaných kWh. S takovým objemem energie v bateriích by kolona 425 elektromobilů mohla podniknout cestu kolem světa.

Infrastruktura vzniká díky evropskému grantu z programu Connecting Europe Facility (CEF), z prostředků přidělovaných Operačním programem Doprava i z vlastních zdrojů Skupiny ČEZ.

Síť veřejných dobíjecích stanic Skupiny ČEZ, největší svého druhu v České republice, začala vznikat v roce 2012. Od té doby se ze zelených stojanů s logem ČEZ stal jeden ze symbolů této formy ekologické dopravy. Každá z 250 stanic představuje dva dobíjecí body, takže v síti ČEZ může v jednom okamžiku dobíjet baterie až 500 elektromobilů. Celkový instalovaný výkon dobíjecích bodů v síti činí 16,3 tisíce kW, což je např. ekvivalent středně velké vodní elektrárny zásobující bezemisní elektřinou domácnosti 50tisícového města.

Rychlodobíjecí stanice, které dnes tvoří 80 % sítě, umožňují dobití většiny kapacity baterií všech typů a značek elektromobilů v řádu desítek minut. Řidičům e-aut garantuje ČEZ odběr skutečně bezemisní energie – a to díky certifikaci původu elektřiny z obnovitelných zdrojů operátora trhu OTE.

„Počet elektromobilů v České republice překonal hranici 5 tisíc vozů, jen letos zatím přibylo hodně přes dva tisíce čistě elektrických e-aut. ČEZ na tento trend reaguje zvyšováním tempa instalace zejména rychlodobíjecích stojanů. Zatímco loni jsme jich postavili 60, letos chceme překonat metu osmdesáti zprovozněných stanic. Do pěti let chceme celkový výkon stanic v naší síti ztrojnásobit na 50 tisíc kW,“ říká Pavel Cyrani, místopředseda představenstva a ředitel divize obchod a strategie ČEZ. 

„Dynamicky rostoucí poptávku po veřejném dobíjení dnes plně zvládnou pokrýt jen lokality se dvěma a více stanicemi. A právě na takové se budeme chtít cíleně zaměřovat. Odhadujeme také, že navzdory pandemii poprvé v historii prolomí objem elektřiny odebrané letos v naší síti metu 2,5 milionu kWh,“ doplňuje Tomáš Chmelík, manažer útvaru čisté technologie ČEZ.

„Jednou z našich priorit je ochrana životního prostředí a trvalá udržitelnost. Mezi našimi zákazníky vnímáme stále rostoucí zájem o elektromobilitu. Velmi nás proto těší, že jim vedle mnoha dalších aktivit v této oblasti můžeme u našich prodejen nabídnout také dobíjení elektromobilů, které mohou během svého nákupu využít. V této spolupráci s ČEZ budeme pokračovat i v dalších lokalitách napříč celou Českou republikou,“ doplňuje člen vedení a provozní ředitel společnosti Kaufland, Martin Piterák.

„Česká republika letos naplno vstoupila do elektromobilní éry. Svědčí o tom více než dva tisíce nových registrací čistých elektromobilů a desítky instalovaných dobíjecích stanic. Jako největší prodejce elektromobilů na českém trhu považujeme za důležité, aby výstavba infrastruktury pro veřejné dobíjení i nadále držela krok s dynamickým růstem počtu elektromobilů na českých silnicích. V sousedním Německu plánují mít do roku 2022 rychlodobíjecí stanice na čtvrtině benzinových pump, do konce roku 2024 na minimálně 50 % a do konce roku 2026 na minimálně 75 %. Na českém trhu by v souladu se strategickými cíli Národního akčního plánu čisté mobility mělo být vybudováno 35 000 dobíjecích bodů do roku 2030. Do budoucna se musí rozšiřování infrastruktury více řídit dle budoucí poptávky, nikoliv dle aktuální potřeby. Evropa nastupuje do trháku, Česká republika nesmí zůstat v pozadí,“ říká Bohdan Wojnar, člen představenstva společnosti ŠKODA AUTO za oblast řízení lidských zdrojů.

„Letošní rok byl přelomový, rozvoj elektromobility se dynamicky zrychluje a tento trend se ani v dalších letech nezmění. Jako leader v poskytování zařízení a technologií pro elektromobilitu chceme, aby byl přechod na bezemisní dopravu i z pohledu uživatelského komfortu co nejhladší. Proto ve vývoji našich nabíjecích stanic stále zkracujeme rychlost nabíjení a zároveň jim dáváme takový design, aby se pohodlně vešly i do městského prostředí, které často zápasí s nedostatkem prostoru,“ uvádí Vladimír Janypka, ředitel pro oblast Elektrotechnika, ABB Česká republika.

V ČR je v provozu více než 500 profesionálních veřejných dobíjecích stanic. Na jednu tak připadá zhruba 10 elektrických aut, což je optimální poměr, který drží i země s rozvinutým nasazením elektrické trakce v dopravě. ČEZ si na domácím trhu dobíjecích stojanů dlouhodobě udržuje zhruba 50% podíl. Více ZDE.

Rychlodobíjecí stojan ABB je vybavený DC konektory s nabíjecími standardy CHAdeMO a CCS o výkonu až 50 kW. Součástí nabídky dobíjecí stanice je také AC nabíjení s konektorem Mennekes umožňujícím nabíjení o výkonu až do 22 kW s dobitím větší části baterie do 2 hodin.

Při využívání celé sítě dobíjecích stanic ČEZ se uživatel před dobíjením identifikuje zákaznickou RFID kartou. Řidičům e-aut ale také stačí mít staženou letos spuštěnou aplikaci FUTUR/E/GO, která spolu s webovým rozhraním (tzv. Driver portál) umožňuje pohodlnou správu jejich účtů. Zákazníci ČEZ mají na výběr z více tarifů. Tři tarify obsahují „předplacenou“ složku, která zákazníkovi zajišťuje nižší cenu za kWh dobité energie. Čtvrtý tarif „Pay as you go“ je určen pro zákazníky, kteří se nechtějí nijak vázat a platí skutečně jen za odběr v daném měsíci. V nabídce je samozřejmě i dobíjení pro neregistrované zákazníky, kteří platí za každé jednorázové dobíjení. Více ZDE

Tento článek je uzamčen

Po kliknutí na tlačítko "odemknout" Vám zobrazíme odpovídající možnosti pro odemčení a případnému sdílení článku.

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: Tisková zpráva

Ing. Patrik Nacher byl položen dotaz

Vy jste teď sice pro zmrazení platů, ale co to řeší do budoucna?

Nemyslíte, že je třeba vyřešit vaše platy nějak komplexně, abyste brali přiměřeně se vším všudy? Ne že budete brát obří platy a ještě k domu dostávat obří náhrady. Vždyť to je výsměch všem a je jedno, že se teď snažíte problém oddálit, to není řešení. Nebo jak si to představujete za 5 let až by došl...

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

MHMP: Radní projednali a odsouhlasili návrh rozpočtu hl. m. Prahy na rok 2025

22:28 MHMP: Radní projednali a odsouhlasili návrh rozpočtu hl. m. Prahy na rok 2025

Hlavní město má v příštím roce hospodařit v rámci rozpočtu s objemem příjmů ve výši 110,92 miliardy …