Zařízení, jehož provoz odstartuje na sklonku letošního roku, bude využíváno v rámci výzkumného projektu BAART společností ČEZ a ČEPS a k testování různých režimů poskytování podpůrných služeb pro energetickou soustavu České republiky. Dojde tak k dalšímu využití rozsáhlých elektrárenských pozemků bez sebemenšího vlivu na zábor zemědělské půdy.
V současnosti dochází i v České republice k zásadním změnám ve fungování celého energetického trhu. Rozvoj obnovitelných zdrojů a decentrálních energetických systémů klade zvýšené nároky i na tvorbu regulační zálohy pro poskytování regulace frekvence. Jde o faktory, které se postupně uplatní ve všech oblastech elektroenergetiky – ve výrobě, přenosu a distribuci i ve spotřebě. Společnost ČEZ a provozovatel přenosové soustavy ČEPS v návaznosti na tyto trendy realizují výzkumný projekt BAART, který si klade za cíl otestovat provozní režimy bateriových systémů akumulace energie, včetně pilotního provozu pro regulaci frekvence. Regulace frekvence je jednou z klíčových systémových služeb řízení stability přenosové soustavy. Jde o lokální automatickou funkci spočívající v přesně definované změně výkonu elektrárenského bloku v závislosti na odchylce frekvence od zadané hodnoty.
Zařízení s minimálně desetiletou životností vznikne v areálu elektrárny Tušimice, a to na prostranství, kde během komplexní obnovy elektrárny stála záložní plynová kotelna pro vytápění města Kadaně. Zapojeno bude v bloku se stávajícím turbogenerátorem certifikovaným pro poskytování regulace frekvence.
„Výzkumný projekt BAART byl ve spolupráci s ČEPS zahájen v loňském roce, start samotného pilotního provozu předpokládáme nejpozději na přelomu roku. Projekt bateriového úložiště je plně v souladu s programem budoucího využití stávajících elektrárenských lokalit, v jehož rámci jsou areály klasických elektráren průběžně adaptovány na fungování v podmínkách tzv. nové energetiky,“ říká Ladislav Štěpánek, člen představenstva a ředitel divize klasická energetika ČEZ.
„Principiální změny energetického sektoru s sebou přinášejí rozvoj nových technologií i potřebu nastavit podmínky jejich začleňování do přenosové soustavy ČR. Realizace výzkumného projektu BAART umožní prohloubit naše dosavadní poznatky o integraci bateriových systémů do energetické soustavy v podmínkách elektrizační soustavy ČR s ohledem na poskytování podpůrných služeb,“ uvedl Svatopluk Vnouček, místopředseda představenstva ČEPS zodpovědný za strategii, inovace a rozvoj přenosové soustavy.
Výhradním investorem technologie bateriového úložiště je ČEZ; ČEPS bude hradit náklady na službu regulace frekvence v pilotním provozu v souladu s metodikou regulace stanovenou Energetickým regulačním úřadem.
Projekt bateriového úložiště je plně v souladu s programem budoucího využití stávajících elektrárenských lokalit. V Tušimicích např. v současnosti vzniká centralizované datové úložiště s kapacitou provozních úložišť 2 PB a projektované pro celou Skupinu ČEZ, které nahradí stávající firemní datová centra.
„TIP – Virtuální prohlídka: Projděte si areál moderní elektrárny Tušimice po komplexní obnově“ ZDE
Věděli jste, že...
- náklady bateriových systémů by v roce 2020 mohly činit 200 dolarů/kWh (tj. polovina ceny z roku 2016), resp. klesnout pod 160 dolarů/kWh v roce 2025?
- Li-Ion baterie o výkonu 100 MW a kapacitě 129 MWh uskladní dost energie na pokrytí spotřeby zhruba 30 tisíc domácností po dobu jedné hodiny?
- instalovaný výkon baterií v Německu na konci loňského roku přesáhl 700 MW?
- podle Mezinárodní agentury pro obnovitelné zdroje (IRENA) se globální akumulační kapacita může za příznivých podmínek do roku 2030 až ztrojnásobit?
Tento článek je uzamčen
Po kliknutí na tlačítko "odemknout" Vám zobrazíme odpovídající možnosti pro odemčení a případnému sdílení článku.Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: Tisková zpráva