Česká centra: Londýnská Nadace Delfina uvítá v roce 2019 tři nové rezidenty z Česka

04.03.2019 19:38 | Zprávy

Londýnská Nadace Delfina (Delfina Foundation) přivítá 4. března dva nové rezidenty – kurátorku Terezu Záchovou a umělce Radka Brousila – vybrané na základě otevřené výzvy pro českou uměleckou scénu z prosince loňského roku. Třetím rezidentem, který vycestuje do Londýna na podzim 2019, je slovenský umělec a kurátor Jaro Varga.

Česká centra: Londýnská Nadace Delfina uvítá v roce 2019 tři nové rezidenty z Česka
Foto: czechcentres.cz
Popisek: Česká centra - logo

Rezidenční program Nadace Delfina, pořádaný ve spolupráci s Českým centrem Londýn, Institutem umění – Divadelním ústavem a Kunsthalle Praha, oslovil tentokrát rekordní počet uchazečů. Organizátoři obdrželi celkem 45 přihlášek, o rezidenci projevili zájem také Češi žijící v cizině a zahraniční umělci žijící a tvořící v Česku. Letošní rozšířený ročník navazuje na předchozí úspěšnou spolupráci Nadace Delfina, Českého centra Londýn a Institutu umění – Divadelního ústavu, během níž se programu zúčastnili kurátoři Michal Novotný (2016), Tereza Jindrová (2017) a kurátorka a galeristka Lucie Drdová (2018).

Rezidenční program Nadace Delfina trvá šest týdnů a v letošním roce se soustředí na nové téma, kterým je propojování umění, vědy a technologie. Nadace dále podporuje umělecké projekty a podněty v oblastech politiky jídla, performance, veřejného prostoru a sběratelství. V průběhu rezidence je umělcům, kurátorům a teoretikům umožněno experimentovat s odvážnými nápady, soustředit se na umělecký výzkum, rozvíjet nové dovednosti a především navazovat vztahy s místními institucemi, komunitami i jednotlivci nejen z umělecké sféry. Práce nebo kurátorské koncepce, které vzniknou v rámci letošního rezidenčního pobytu v Londýně, mohou být dále prezentovány či rozvinuty do většího výstavního projektu v Kunsthalle Praha.Trojice vybraných uchazečů potvrzuje, že rezidenční program poskytuje zázemí i pro nezávislé projekty, které nutně nesouvisejí s ústředními tematickými okruhy nadace.

Tereza Záchová (*1985) je nezávislá kurátorka, kritička a lektorka, působící v Praze a v Brně. Dlouhodobě se zajímá o umění a galerie ve veřejném prostoru. Během svého studia na UJEP v Ústí nad Labem založila alternativní Galerii Buňka, umístěnou v ústeckém městském parku, jejíž program několik dalších let kurátorovala. Od roku 2015 je spolukurátorkou pražské Galerie 35m2, v roce 2018 připravila také sérii výstav severských umělců pro brněnskou galerii Klubovna. Její kurátorské projekty usilují o aktivizaci diváka   řeší aktuální témata, často spjatá s životním prostředím a ekologií. Záchová se dále podílí na tvorbě a vedení edukačních programů v pražském DOXu a MeetFactory.

Radek Brousil (*1980) studoval fotografii, intermédia a vizuální komunikaci v Praze, Montrealu a Londýně. Snaha o překračování médií definuje i jeho současnou uměleckou praxi. Je autorem prostorových instalací, v nichž kombinuje sochu, fotografii a video za účelem hlubší a mnohovrstevnatější umělecké výpovědi. Jeho poslední dvě výstavy jsou inspirované návratem do doby dospívání, která je v jeho případě spjatá se specifickou hudební subkulturou a graffiti scénou devadesátých let. Zkoumá stavy nostalgie a melancholie ve vztahu k utváření osobní identity a k současnému nedostatku stability a jistoty. V roce 2015 obdržel prestižní cenu Oskára Čepana pro slovenské umělce do 40 let.

Jaro Varga (*1982) je umělec, kurátor a pedagog, jehož praxe se opírá o umělecký výzkum. Rozšířenou rolí umělce a postavením uměleckého výzkumu v éře znalostní ekonomiky se zabýval také ve své doktorské práci na Vysoké škole výtvarných umění v Bratislavě. V roce 2007 založil v Bratislavě Galerii HIT, z níž se postupem času stala laboratoř nejsoučasnějších uměleckých tendencí se sociálním přesahem. V Praze působil v letech 2015–2017 jako kurátor výtvarné sekce mezinárodního centra současného umění MeetFactory, kde uspořádal celou řadu výstav věnovaných dědictví modernismu, zrcadlení ideologií v umění a „psychogeografii paměti“. Poslední téma řeší také jako umělec. Jeho tvorba je ovlivněna neustálým pohybem a přesuny mezi různými geografickými kontexty.

Tento článek je uzamčen

Po kliknutí na tlačítko "odemknout" Vám zobrazíme odpovídající možnosti pro odemčení a případnému sdílení článku.

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: Tisková zpráva

Mgr. Ivan Adamec byl položen dotaz

Souhlasíte s tím, že dopravní infrastruktura je páteří ekonomiky?

A co mě zajímá ze všeho nejvíc je, proč se u nás stavby nových úseků dálnic, ale i třeba opravy silnic tak vlečou? Je jedno, kdo je u vlády, ten problém trvá už roky. I třeba sousední Polsko je na tom líp a myslím, že jsou na tom líp min všechny státy EU nebo minimálně na tom není žádný hůř.

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

Správa železnic: Vlaky do Náchoda a Polska zrychlí

7:14 Správa železnic: Vlaky do Náchoda a Polska zrychlí

Správa železnic vypisuje soutěže na přípravu projektů pro tři úseky železnice mezi Hradcem Králové, …