„Růst maloobchodních tržeb pokračoval i v prosinci, kdy oproti listopadovým tržbám vzrostly meziměsíčně o 0,4 %. Tradičně nejrychleji rostly tržby internetových obchodů, růst však zaznamenaly všechny hlavní sortimentní typy prodejen. Tržby za potravinářské zboží meziročně vzrostly o necelé procento, prodej nepotravinářského zboží, kam se zařazují i internetové obchody, se zvýšil o více než 7 %. V souhrnu za celý rok 2019 byly tržby o 4,8 % vyšší než v roce 2018,“ říká Marie Boušková, ředitelka odboru statistiky služeb ČSÚ.
Maloobchod a prodej1) a opravy motorových vozidel
(meziroční indexy, neočištěné údaje):
Meziměsíčně se tržby v maloobchodě kromě motorových vozidel1) po očištění o sezónní vlivy zvýšily v prosinci reálně o 0,4 %, přičemž za potraviny vzrostly o 1,2 % a za pohonné hmoty o 0,7 %, naopak za nepotravinářské zboží klesly o 0,2 %.
Meziročně maloobchodní tržby očištěné o kalendářní vlivy vzrostly o 3,9 %. Tržby za nepotravinářské zboží vzrostly o 6,0 %, za potraviny o 1,5 %2) a za pohonné hmoty o 0,8 %. V prosinci 2019 bylo o jeden pracovní den více než v prosinci 2018.
Bez očištění se maloobchodní tržby meziročně zvýšily o 4,8 %, v tom za nepotravinářské zboží vzrostly o 7,8 %, za pohonné hmoty o 2,1 % a za potraviny o 0,9 %2).
Tržby sortimentních skupin prodejen
(meziroční změny, rozklad přírůstku - meziročního)1):
Růst byl ovlivněn především vyššími tržbami internetových obchodů a zásilkových služeb3) (o 19,4 %). Předvánoční prodej se výrazněji projevil ve specializovaných prodejnách s počítačovým a komunikačním zařízením (růst tržeb o 8,2 %) a s výrobky pro domácnost (o 7,2 %). Tržby rostly rovněž v prodejnách s oděvy a obuví (o 2,9 %), s farmaceutickým, zdravotnickým a kosmetickým zbožím (o 2,8 %) a s výrobky pro kulturu, sport a rekreaci (o 0,9 %). Tržby v nespecializovaných prodejnách s převahou potravin vzrostly o 1,0 % a ve specializovaných prodejnách potravin se zvýšily o 0,2 %.
Cenový deflátor v maloobchodě kromě motorových vozidel ke stejnému období předcházejícího roku (bez vlivu DPH) činil 100,8 % a byl ovlivněn zejména vyššími cenami potravin, farmaceutického, zdravotnického a kosmetického zboží, výrobků pro domácnost, oděvů a obuvi a výrobků pro kulturu, sport a rekreaci. Naopak ceny klesly v prodejnách s počítačovým a komunikačním zařízením a s pohonnými hmotami.
Sezónně očištěné tržby za prodej a opravy motorových vozidel4) klesly reálně meziměsíčně o 1,7 % a meziročně očištěné o kalendářní vlivy se zvýšily o 1,0 %. Neočištěné tržby vzrostly meziročně o 4,3 %, v tom za prodej motorových vozidel (včetně náhradních dílů) se zvýšily o 5,1 % a za opravy motorových vozidel o 1,7 %.
Maloobchod a prodej1) a opravy motorových vozidel
(meziroční indexy, očištěno o kalendářní vlivy)2):
Vývoj ve 4. čtvrtletí 2019
Za celé 4. čtvrtletí 2019 se tržby v maloobchodě kromě motorových vozidel1) očištěné o kalendářní vlivy reálně meziročně zvýšily o 4,0 %, bez očištění o 3,7 % (ve 4. čtvrtletí 2019 bylo ve srovnání se stejným obdobím předchozího roku o jeden pracovní den méně). Neočištěné tržby za nepotravinářské zboží vzrostly meziročně o 6,1 %, za potraviny o 1,4 % a za pohonné hmoty o 0,1 %. V motoristickém segmentu4) se tržby očištěné o kalendářní vlivy reálně meziročně zvýšily o 3,5 %, bez očištění o 2,2 %. Neočištěné tržby za prodej motorových vozidel (včetně náhradních dílů) vzrostly meziročně o 2,9 %, naopak za opravy motorových vozidel klesly o 0,6 %.
Tržby v maloobchodě kromě motorových vozidel
bazické indexy, stálé ceny:
Vývoj v roce 2019
Za celý rok 2019 v maloobchodě kromě motorových vozidel1) se tržby očištěné o kalendářní vlivy zvýšily reálně meziročně o 4,7 %, bez očištění o 4,8 % (v roce 2019 bylo ve srovnání s rokem 2018 o jeden pracovní den více). Neočištěné tržby za prodej nepotravinářského zboží vzrostly o 7,7 %, pohonných hmot o 2,3 % a potravin o 1,8 %. Nejvíce rostly tržby za zboží prodávané přes internet či prostřednictvím zásilkové služby (o 18,3 %). Ve specializovaných prodejnách s nepotravinářským zbožím se tržby zvýšily za počítačové a komunikační zařízení (o 9,6 %), za výrobky pro kulturu, sport a rekreaci (o 7,7 %), za oděvy a obuv (o 6,8 %), za výrobky pro domácnost (o 6,1 %) a za farmaceutické, zdravotnické a kosmetické zboží (o 3,4 %). Průměrný cenový deflátor za rok 2019 činil 100,6 %.
V motoristickém segmentu (CZ-NACE 45) se tržby očištěné o kalendářní vlivy reálně meziročně zvýšily o 0,4 %, bez očištění o 0,6 %. Neočištěné tržby za prodej motorových vozidel (včetně náhradních dílů) vzrostly meziročně o 1,2 %, naopak za opravy motorových vozidel klesly o 2,0 %.
Mezinárodní srovnání vývoje maloobchodních tržeb v zemích EU je k dispozici ZDE.
Tržby v maloobchodě kromě motorových vozidel
mezinárodní srovnání, sezónně očištěno, stálé ceny:
Poznámky:
Všechny údaje v textu Rychlých informací jsou uvedeny ve stálých cenách.
Podniky jsou do odvětví zatříděny podle své převažující činnosti, tj. taková činnost, ze které podniku plyne největší přidaná hodnota.
Data za měsíc prosinec 2019 jsou předběžná; definitivní údaje za všechny měsíce roku 2019 budou publikovány v březnu 2020.
Spolu s revizí dat za rok 2018 (publikováno 5. 6. 2019) došlo ke změně modelu použitého pro očišťování časových řad. Nově je použita nepřímá metoda očišťování, která probíhá na nejnižších zdrojových agregátech indexu tržeb a očištění vyšších agregací vzniká jako vážený průměr zdrojových očištěných dat.
1) CZ-NACE 47 – nezahrnuje prodej a opravy motorových vozidel.
2) Rozdíl mezi vývojem očištěných a neočištěných tržeb za prodej potravin byl způsoben zejména rozdílným počtem nadprůměrných a průměrných prodejních dní.
3) CZ-NACE 4791 – maloobchod prostřednictvím internetu nebo zásilkové služby.
4) CZ-NACE 45 – zahrnuje velkoobchod a maloobchod s motorovými vozidly a opravy motorových vozidel.
Tento článek je uzamčen
Po kliknutí na tlačítko "odemknout" Vám zobrazíme odpovídající možnosti pro odemčení a případnému sdílení článku.Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: Tisková zpráva