DAKO-CZ poprvé dosáhlo miliardového obratu

24.02.2020 13:32 | Zprávy

Třemošnická společnost DAKO-CZ dosáhla v roce 2019 rekordního obratu: podle předběžných výsledků poprvé ve více než dvousetleté historii překonaly tržby společnosti hodnotu jedné miliardy.

DAKO-CZ poprvé dosáhlo miliardového obratu
Foto: dako-cz.cz
Popisek: DAKO-CZ

K tomuto významnému milníku se tradiční výrobce brzdových systémů a komponentů pro kolejová vozidla přiblížil již v roce 2018, kdy dosáhl obratu ve výši 927 milionů korun. O rok později již miliardovou hodnotu o  jednotky milionů překonal.

Na rekordním roce se podílely významné zakázky pro tradiční partnery v čele s předními světovými výrobci kolejových vozidel Siemens či Stadler. Mezi významné odběratele produkce DAKO-CZ spadá též společnost Tatravagónka Poprad, jež tradičního třemošnického výrobce spoluvlastní. Kromě vlakových brzd dodává DAKO-CZ brzdové systémy a komponenty též pro soupravy metra a tramvaje. Až sedmdesát procent produkce společnosti tvoří exportní zakázky.

Mezi velké a referenční zakázky patří například opce na dodávku brzdových komponentů pro soupravy metra Siemens určené pro bulharskou Sofii. Zajímavou referenční zakázku tvoří dodávky brzdových komponent pro soupravy společnosti Stadler, které nahradí stávající zubačku spojující Tatranskou Štrbu se Štrbským plesem. Pro firmu Modetrans DAKO-CZ dodalo elektromechanické brzdové jednotky pro tramvaje provozované v Poznani.

„DAKO-CZ naplňuje svůj potenciál a v rámci skupiny CZECHOSLOVAK GROUP patří k pilířům vznikající divize zaměřené na železnici. Z toho, že firma pokořila významný milník v podobě miliardy korun v obratu, mám velkou radost, kterou ještě umocňují další významné nové zakázky. Zmíním například brzdové komponenty do 94 devítidílných souprav metra společnosti Siemens určených pro londýnskou linku Piccadilly,“ uvedl Michal Strnad, majitel průmyslové skupiny CZECHOSLOVAK GROUP.

Inovativní přístup opřený o tradici

DAKO-CZ si udržuje konkurenceschopnost především díky vlastnímu vývoji a konstrukci. Díky nápadům a tradici se společnosti daří držet krok s ostatními výrobci a v některých případech je dokonce předstihnout. Příkladem uvedení do provozu elektromechanické brzdové jednotky pro tramvaje Moderus Gamma v polské Poznani označované jako zelené řešení (Green Solution). Výhodou této brzdové jednotky je kompletně bezolejové provedení, které je šetrné k životnímu prostředí.

„V tomto řešení se nám podařilo konkurenci předstihnout a našim vývojářům za to patří velký dík. V Třemošnici se nám daří držet dlouhodobě špičkový tým, který navazuje na tradici Josefa Daňka, autora více než 40 patentů, díky němuž naše společnost po druhé světové válce začala vlakové brzdy vyrábět,“ řekla Dagmar Matúšová, generální ředitelka DAKO-CZ, a doplnila: „Výjimečnou osobnost Josefa Daňka si proto pravidelně připomínáme. V minulém roce jsme na jeho počest přejmenovali naše sídlo na ulici Josefa Daňka 1956, v letošním roce si připomeneme sto let od jeho narození.“

Vývojáři v DAKO-CZ pracují na dalších novinkách, které představí zákazníkům i odborné veřejnosti u příležitosti veletrhu InnoTrans v Berlíně. V časech prosperity DAKO-CZ masivně investuje do svého dalšího rozvoje. V roce 2019 dosáhly investice výše 120 milionů korun. Tyto prostředky jsou určené především k pořízení nových technologií, díky kterým je firma schopná vyrábět brzdové systémy a komponenty odpovídající těm nejvyšším technickým a kvalitativním požadavkům.

„Investovali jsme též do rozšíření výrobních prostor, strojového parku, logistiky a v neposlední řadě do zlepšení pracovního prostředí pro naše zaměstnance. Šlo konkrétně o nové školící místnosti, přestavby kanceláří, ale též rekonstrukci jídelny, sociálních zařízení i rekonstrukci bytů na ubytovně pro naše zaměstnance,“ doplnila Dagmar Matúšová. DAKO-CZ je významným zaměstnavatelem v regionu, ve firmě pracuje téměř 500 lidí. Nové talenty získává spoluprací se středními i vysokými školami. Nemalé prostředky věnuje též na další vzdělání a rozvoj vlastních zaměstnanců.

O DAKO-CZ, a.s.

Společnost DAKO-CZ je předním výrobcem pneumatických, elektromechanických a hydraulických brzdových systémů pro kolejová vozidla s více jak 200letou tradicí. Firma s  ročním obratem téměř 40 milionů eur (což je jedna miliarda českých korun), na kterém se ze 70 % podílí zahraniční zakázky, sídlí v Třemošnici ve východních Čechách. Většinovým vlastníkem společnosti je společnost CZECHOSLOVAK GROUP a.s. Druhým akcionářem je společnost Tatravagónka Poprad a.s., nejvýznamnější výrobce nákladních železničních vozů a podvozků v Evropě. Tatravagónku spoluvlastní skupina Optifin Invest a přepravní společnost Budamar Logistics.

V červnu roku 2019 firma vzdala hold vynálezci Josefu Daňkovi, který v poválečných letech se svou vývojovou skupinou vyvinul klíčové prvky pneumatického brzdového systému, a přejmenovala ulici, ve které sídlí, na Josefa Daňka 1956. Rok 1956 v názvu znázorňuje rok, kdy došlo k mezinárodnímu schválení pneumatického brzdového systému DAKO CV, CV1 a CV1D.

DAKO-CZ dodává brzdové systémy a komponenty pro nákladní a osobní vozy, příměstské jednotky, lokomotivy, vozy metra i tramvaje. Kromě společností Siemens Mobility a Stadler Rail AG patří mezi odběratele produktů společnosti DAKO-CZ například též Tatravagónka Poprad a.s. či Škoda Transportation a.s. Kolejová vozidla s brzdami DAKO je možné vidět nejen v Evropě, ale také v Číně, Indii, Malajsii, Indonésii či Alžírsku, kde společnost spolupracuje se světovými výrobci kolejových vozidel a provozovateli kolejové dopravy. Společnost má vlastní vývoj, disponuje moderní zkušební laboratoří a konstrukčním pracovištěm.

Tento článek je uzamčen

Po kliknutí na tlačítko "odemknout" Vám zobrazíme odpovídající možnosti pro odemčení a případnému sdílení článku.

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: Tisková zpráva

Ing. Patrik Nacher byl položen dotaz

Odvolání Hřiba

Pane Nachere, nemyslíte, že už je opravdu na čase odvolat Hřiba? Sice jste v opozici, ale podle mě by se k vám přidal i někdo z koalice, a pokud ne, tak se jen potvrdí, že takovým lidem jde jen o korýtko, protože je více než jasné, že je Hřib totálně nekompetentní a navíc nedůvěryhodný a dost možná ...

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

Nadace ČEZ: Skauti ve Verměřovicích mají zrekonstruovanou klubovnu

20:16 Nadace ČEZ: Skauti ve Verměřovicích mají zrekonstruovanou klubovnu

Skautský oddíl ve Verměřovicích se schází v nové klubovně. Na rekonstrukci přispěla Nadace ČEZ částk…