Vůz KT4D modernizovala Opravna tramvají DPP. Opravna tramvají v Hostivaři funguje od roku 1968 a je jedním z nejmodernějších opravárenských zařízení ve střední Evropě, specializovaným na údržbu, opravy a rekonstrukce tramvajových vozidel a jejich dílů.
„Rádi ukážeme veřejnosti výsledek několikaměsíční usilovné práce našich šikovných zaměstnanců z Opravny tramvají. Tramvaj KT4D pochází ze sedmdesátých let, byla určena především na export do tehdejší Německé demokratické republiky. Nyní zprostředkujeme Pražanům jedinečnou možnost spatřit tuto opravenou historickou tramvaj za jízdy. Kromě ní jsme pro Postupim již dříve modernizovali dalších 12 vozů KT4DC,“ říká Oldřich Vytiska, technický ředitel DPP.
Tramvaj vyrazí na jízdu (bez cestujících) z Opravny tramvají ve čtvrtek 24. 5. v 11.45, k vidění bude mj. na Palackého náměstí, u Národního divadla, či na zastávce Malostranská. Zpět do Opravny tramvají by měla dorazit devět minut před pátou hodinou. Doprovod jí poskytne tramvaj KT8D5.
O den později si budou zájemci moci tramvaj KT4D prohlédnout či vyfotografovat ve smyčce Výstaviště Holešovice. Historická renovovaná tramvaj tam bude vystavena mezi 10.00 až 11.00. Doprovod a krycí vlak bude opět provádět tramvaj KT8D5.
Historie
V letech 1967 až 1973 vyvinuly závody ČKD Praha nový tramvajový vůz typu KT4D určený především na export do Německé demokratické republiky. Jeho klíčovým prvkem byl kloubový mechanismus pro nucené natáčení vozové skříně, na nějž byl jeho autorům Ing. Zdeňku Drbohlavovi a Ing. Josefu Vrzalovi udělen československý patent.
Dva prototypy č. 8001 a 8002 (později 001 a 002), jejichž vzhled vzešel z návrhu Františka Kardause, autora legendární tramvaje T3, byly dokončeny v roce 1973. V letech 1973 až 1975 byly oba vozy podrobeny náročnému zkušebnímu programu v Praze a následně v Postupimi. Sériová výroba tramvají KT4 probíhala v letech 1975 až 1997 a celkem bylo vyrobeno 1 746 vozidel. Kromě NDR se tyto vozy vyvážely do Sovětského svazu a Jugoslávie. Po tramvaji T3 se jednalo o druhý obchodně nejúspěšnější model závodu ČKD Tatra, který byl v této době uznáván největším výrobcem tramvají na světě.
Prototyp 001 sloužil do roku 1989 veřejné dopravě v Postupimi, následně byl odstaven a v letech 1998 až 2001 proběhla jeho zdařilá renovace. Od té doby je využíván ke smluvním vyhlídkovým jízdám. Druhý prototyp 002 sloužil v dopravě rovněž do roku 1989 a o dva roky později byl sešrotován. V roce 2017 byl prototyp 001 odeslán na střední opravu do Opravny tramvají DPP, kde navázal na zakázku středních oprav 12 modernizovaných vozů KT4DC, provedených pro stejného zákazníka v letech 2016 až 2017.
Orientační jízdní řád (24. 5. 2018)
Opravna tramvají – odjezd |
11:45 |
Otakarova |
12:06 |
Anděl (Plzeňská ul.) |
12:17 |
Vozovna Motol |
12:25 |
Palackého náměstí |
13:54 |
Dvorce, smyčka |
14:03 |
Nádraží Braník, smyčka |
14:39 |
Národní divadlo, nábřeží |
15:16 |
Malostranská |
15:21 |
Výstaviště, smyčka |
15:27 |
Sídliště Ďáblice, smyčka |
15:55 |
Opravna tramvají – příjezd |
16:51 |
Dopravní podnik hl. m. Prahy, akciová společnost
Dopravní podnik hl. m. Prahy, a. s. je největším dopravcem zajišťujícím městskou hromadnou dopravu v České republice. Obsluhuje celkem 145 autobusových linek, dále 25 denních a 9 nočních tramvajových linek a 3 linky metra. K 1. 1. 2018 bylo ve vlastnictví společnosti 1 168 autobusů, 854 tramvajových vozů a 730 vozidel metra. Společnost ročně přepraví více než miliardu osob a ujede cca 178 mil. kilometrů. Podnik má k 1. 1. 2018 celkem 10 932 zaměstnanců, z toho 4 230 tvoří řidiči MHD.
Jediným akcionářem Dopravního podniku je hlavní město Praha, množství dopravních spojů a zadání pro jízdní řády v Praze určuje společnost ROPID (Regionální organizátor Pražské integrované dopravy). Více informací o Dopravním podniku naleznete rovněž na http://www.dpp.cz.
Tento článek je uzamčen
Po kliknutí na tlačítko "odemknout" Vám zobrazíme odpovídající možnosti pro odemčení a případnému sdílení článku.Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: Tisková zpráva