Do Prahy zamíří nové elektrobusy ze Škody Transportation

02.02.2021 8:24 | Zprávy

Škoda Electric ze skupiny Škoda Transportation získala zakázku na čtrnáct nových elektrobusů pro Dopravní podnik hl. m. Prahy. Hlavní město získá flotilu moderních ekologických vozidel, které neprodukují emise oxidu uhličitého a přispějí tak k čistějšímu ovzduší a harmoničtějšímu životnímu prostředí ve městě.

Do Prahy zamíří nové elektrobusy ze Škody Transportation
Foto: Škoda Transportation
Popisek: Škoda Transportation

Jedná se o další úspěch skupiny Škoda Transportation pod novým vlastníkem skupinou PPF. Hodnota zakázky včetně možných opcí dosahuje hodnoty až 207 milionů korun a jedná se o první dodávku elektrobusů, kterou bude Škoda realizovat ve spolupráci se svojí sesterskou společnosti Temsa z Turecka.

„Těší mě, že Škodovka uspěla právě v tomto tendru. Do našeho hlavního města dodáme vozidla, která nijak nezatěžují životní prostředí, mají tichý provoz a navíc nízké provozní náklady, tudíž je jejich provoz dlouhodobě udržitelný. Bude se jednat o nové dvanáctimetrové plně nízkopodlažní vozy s komfortní výbavou – například celovozovou klimatizací, pohodlnými sedadly, sofistikovaným informačním systémem a pokročilým energetickým managementem celé flotily vozidel,“ říká předseda představenstva a Prezident skupiny Škoda Transportation Petr Brzezina.

„Nákupem prvních 14 elektrobusů naplňujeme naší strategii alternativních paliv a začínáme v DPP budovat novou flotilu nízkoemisních a bezemisních silničních vozidel. Letos v ní chceme výrazně pokročit. V rámci této strategie bychom chtěli vypsat další veřejné zakázky na nákup 140 hybridních autobusů, 15 kloubových trolejbusů pro linku 140, 45 bateriových trolejbusů standardní délky pro elektrifikaci linek na levém břehu Vltavy. A příští rok také otestovat autobus na vodíkový pohon. Paralelně s nákupem nových elektrobusů připravujeme pro ně nabíjecí infrastrukturu v garáži Vršovice a na konečných zastávkách Strašnická a Želivského, kterou letos chceme dokončit, abychom na konci tohoto roku mohli první vozidlo Škoda E’City nasadit do běžného provozu v Praze,“ doplňuje Petr Witowski, předseda představenstva a generální ředitel DPP.

Součástí dodávky je i možná opce na technickou podporu na budoucí rozvoj dalších funkcí informačního systému a energetického managementu (jedná se např. o vzdálené sledování spotřeby vozidel nebo kontrolu nad stavem baterie), dále náhradní baterie pro výměny během plánované životnosti vozidel. Také software a hardware pro diagnostiku závad vozidel a statické nabíječky pro noční nabíjení v depu. Kompletní flotilu elektrobusů Škoda dodá dvanáct měsíců od podpisu smlouvy. Jde o první zakázku elektrobusů, na které Škoda bude spolupracovat se sesterskou společností Temsa z Turecka.

Elektrobusy ze Škodovky nabízejí unikátní řešení s dvoupólovým dobíjením a galvanicky izolovaným nabíječem na voze. „Pro lepší srozumitelnost to znamená, že během dne, když je vůz v provozu, se pomocí pantografu dobije ze stávající infrastruktury pro tramvajové či do budoucna plánované trolejbusové vedení. Jsem rád, že právě dopravní podnik Praha získá nejnovější elektrobus Škoda E’City. Bude tak profitovat ze zásadního posílení skupiny Škoda na poli kolových vozidel, díky akvizici společnosti Temsa skupinou PPF,“ uvádí Zdeněk Majer, člen představenstva a Senior Viceprezident pro Obchod skupiny Škoda Transportation a člen představenstva Temsa. Tento typ dobíjení je zatím plánován na jedné z konečných stanic po dobu 15-30 minut, čímž je doplněna část celkové kapacity baterie, což umožní vozidlu absolvovat další okruh. Výhodou tohoto řešení je ideální kontrola energetické bilance vozu a hlavně nízké náklady na dobíjecí infrastrukturu.

„Elektrobusy vybavené tímto typem dobíjení mají v reálu delší denní dojezd a vyšší flexibilitu v nasazování na různé tratě. Vozidla se stejným technickým řešením jsme již dodali například do Českých Budějovic, Zlína nebo do slovenské Žiliny. Další škodovácké elektrobusy jsou v provozu například v Třinci, Trutnově nebo dalším slovenském městě Šaľa,“ dodává Zdeněk Majer.

Škoda Electric je jedním z největších evropských výrobců trolejbusů. Za dobu existence trolejbusové výroby dodala na tuzemský i zahraniční trh více než 14,5 tisíce trolejbusů. České trolejbusy jezdí ve zhruba třiceti zemích světa na třech kontinentech – v Evropě, Asii a v severní Americe.

Technické informace o elektrobusu E‘City

Nový elektrobus pro pražský dopravník podnik má délku 12 metrů a jeho konstrukční rychlost je 80 km/h. E’City je plně nízkopodlažní bezemisní bateriové vozidlo, které má na jedno nabití garantovaný dojezd více než 100 kilometrů. Nabíjecí výkon je až 150kW a nabíjení probíhá pomocí dvoupólového pantografu umístěného na vozidle a on-board galvanicky izolovaného nabíječe přímo ze sítě 600V/750V DC. Je také možné využít možnost nabíjení plug-in přes noc v depu ze zásuvky. Klimatizace i vytápění jsou také řešeny čistě elektronicky a kabina řidiče je z důvodu vyšších bezpečnostních požadavků uzavřena.

Samozřejmostí je prostor pro kočárek a vozíčkáře, a také místa pro osoby se sníženou schopností pohybu. Elektrobus bude vybaven moderním informačním a odbavovacím systémem včetně automatického počítání cestujících a zařízení pro nevidomé. Nebude chybět také kamerový systém pro bezpečnost cestujících.

Škoda Transportation
Mezi výrobky Škody Transportation patří především nízkopodlažní tramvaje, elektrické lokomotivy, příměstské vlakové jednotky, soupravy metra, elektrobusy a trolejbusy, ale i řídící a pohonné systémy pro dopravní systémy. Škoda Transportation má několik dceřiných společností v České republice například společnosti Škoda Electric, Škoda Vagonka nebo Pars nova. Další firmy jsou ale i v Německu, Finsku, Maďarsku a Rusku. Ve svých společnostech v České republice zaměstnává téměř pět tisíc lidí. Jen díky vysokým investicím do výzkumu a vývoje může Škoda Transportation přicházet pravidelně na trh s novými a moderními produkty, které si úspěšně nacházejí své místo na zahraničních trzích. Do výzkumu a vývoje investovala společnost za poslední 3 roky přes 3 miliardy korun. Více ZDE, ZDE a ZDE.

Skupina PPF
Škoda Transportation je součástí skupiny PPF. Skupina PPF investuje do řady odvětví, od finančních služeb přes telekomunikace, biotechnologie, nemovitosti až po strojírenství. Svůj růst staví na rozvíjení tradičních i nových odvětví, budování moderní infrastruktury, digitální ekonomiky a propojeni´ českého talentu a schopnosti´ s globálními prˇi´lezˇitostmi. PPF působí v Evropě, Asii a Severní Americe. Skupina vlastní aktiva ve výši 44 miliard eur a zaměstnává celosvětově 98 000 lidí (k 30. 6. 2020). Daně z příjmu hradí společnosti ze skupiny PPF v každé z 25 zemí, kde podnikají a tvoří zisk. Více ZDE, ZDE a ZDE.

Tento článek je uzamčen

Po kliknutí na tlačítko "odemknout" Vám zobrazíme odpovídající možnosti pro odemčení a případnému sdílení článku.

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: Tisková zpráva

Miroslava Němcová byl položen dotaz

ODS

Dobrý den, vždy jsem ODS považovala za pragmatickou stranu. Bohužel v poslední době mám čím dál víc pocit, že se stáváte populistickou stranou. Viz třeba slib Fialy o tom, jak budeme mít za 5 let platy jako v Německu nebo to jeho video s Nuttelou. Můj dotaz zní. Opravdu chcete dělat takovou populist...

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

DPP: Blíží se rekonstrukce stanic metra Českomoravská a Pankrác

11:14 DPP: Blíží se rekonstrukce stanic metra Českomoravská a Pankrác

Dopravní podnik hl. m. Prahy (DPP) finišuje s přípravnými pracemi na kompletní modernizaci stanic me…