Dopravní podnik hl. m. Prahy meziročně ušetřil na energiích 167 mil. Kč

02.04.2013 13:25 | Zprávy

Dopravní podnik hl. m. Prahy (DPP) v loňském roce ušetřil 167 milionů Kč na nákupu energií.

Dopravní podnik hl. m. Prahy meziročně ušetřil na energiích 167 mil. Kč
Foto: Hans Štembera
Popisek: Centrální dispečink městské dopravy

 

Ačkoliv od roku 2008 rostly celkové náklady na energie přibližně o deset procent ročně, podařilo se DPP v roce 2012 významně ušetřit. Hlavním důvodem byl nákup silové elektřiny na energetické burze ve správnou chvíli, kdy ceny spadly na minimum. Náklady na elektřinu tvoří bezmála 80 % veškerých energetických výdajů DPP.
 
„Jediné, co dokážeme ovlivnit u ceny energií, je nákup silové části elektrické energie a plynu. U elektřiny se nám podařilo meziroční snížení nákladů o 181 milionů korun. To je skvělá zpráva pro Dopravní podnik i přes to, že u ostatních energií pak ceny meziročně mírně vzrostly. Celkově jsme totiž ušetřili přes 167 milionů korun,“ uvedl Milan Křístek, generální ředitel DPP.
 
K meziročnímu nárůstu nákladů došlo u tepla, plynu a stočného, přičemž náklady na vodné se snížily

o milion korun díky nižší spotřebě vody. U těchto energií však došlo k celkovému zdražení a DPP nakupuje tyto energie (vyjma plynu) za ceníkové ceny, nikoliv na burze.

Dopravní podnik tak v loňském roce za elektřinu zaplatil pod miliardu korun (996 mil. Kč), což se naposledy podařilo před třemi lety. Loňská cena za elektřinu je tak na podobné úrovni jako v roce 2009. Elektřina přitom tvoří bezmála 80 % veškerých nákladů na energie, dále je to teplo 14 %, stočné 4 %, vodné 2 % a plyn 1 %. V roce 2012 zaplatil DPP za energie celkem 1,27 miliardy Kč.

Největší spotřebu elektřiny má metro (roční odběr 225 GWh), dále trakce tramvaje (131 GWh) a oblast netrakce (garáže, vozovny) se pak na spotřebě podílí minimálně (14 GWh).

Celková částka za elektřinu se skládá ze dvou složek, první je „distribuční cena elektřiny“ – což je regulovaná cena, kterou stanovuje pro kalendářní rok Energetický regulační úřad a Dopravní podnik ji nemůže ovlivnit. Tato část ceny v posledních letech neustále výrazně roste především zásluhou podpory obnovitelných zdrojů energie. Druhou součástí je „silová elektřina“. Tu DPP nakupuje podle vývoje na velkoobchodním trhu a díky zrychlenému procesu uvnitř společnosti (rozhodování během několika hodin) lze dosáhnout úspor v řádu několika milionů Kč oproti nabídce s delší platností.

Tento článek je uzamčen

Po kliknutí na tlačítko "odemknout" Vám zobrazíme odpovídající možnosti pro odemčení a případnému sdílení článku.

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: Tisková zpráva

Ing. Petr Beitl byl položen dotaz

Benešík (KDU-ČSL): Slováci jsou na tom v zastoupení lidí v mezinárodní politice lépe než my

Můžete mi vysvětlit, jak je to možné? To jste jako politici tak neschopní protlačit na vysoká místa politiky, kteří by hájili zájmy Česka? Ono to dost vysvětluje, proč podle mě na mezinárodní scéně zájmy nás Čechů vlastně nikdo pořádně nehájí, a proč se stáváme stále více bezvýznamnou zemí.

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

Zoo Ostrava pomůže s posílením divoké populace orla mořského ve Francii

13:28 Zoo Ostrava pomůže s posílením divoké populace orla mořského ve Francii

Zoo Ostrava se zapojila do dalšího repatriačního projektu, tentokrát na posílení divoké populace orl…