Greenpeace chce koupit doly, o které má zájem ČEZ a EPH. Chce je zavřít

07.10.2015 8:57 | Zprávy

Greenpeace se včera oficiálně zařadilo mezi zájemce o koupi německých hnědouhelných elektráren a dolů společnosti Vattenfall. Firma, kterou 100% vlastní švédský stát, se pokouší prodat všechny svá uhelná aktiva v Německu (především v Lužici). Švédská kancelář Greenpeace ve spolupráci s Greenpeace ČR se dnes přihlásila mezi zájemce o prodej. Pokud se ekologická organizace stane vlastníkem firmy, nehodlá na jejím provozu vydělat ani korunu: obří německé uhelné elektrárny a povrchové doly chce co nejrychleji zavřít.

Greenpeace chce koupit doly, o které má zájem ČEZ a EPH. Chce je zavřít
Foto: Lucie Bartoš
Popisek: Těžba hnědého uhlí

Greenpeace opakovaně vyzvalo švédskou vládu, aby německé povrchové doly a uhelné elektrárny neprodávala, ale namísto toho co nejdříve ukončila jejich provoz. Minulý týden Vattenfall přesto vyzval případné zájemce o koupi, aby podali své přihlášky. Termín pro jejich podání uplynul dnes v poledne. Zájem v minulosti projevily i české firmy ČEZ a EPH. Pokud se skutečně přihlásily, budou o koupi firmy muset soutěžit s Greenpeace.

Ve hře je několik Horních Jiřetínů a otvírání nových dolů

Vattenfall provozuje v německé Lužici 5 uhelných dolů (1), které každoročně těží 63 miliónů tun uhlí (tedy 1,5 krát více, než celá Česká republika). Jeho uhelné elektrárny mají instalovaný výkon přes 10 GW (tedy pětinásobek Temelína).

V případě, že Vattenfall své doly prodá firmám ČEZ či EPH, je velmi pravděpodobné, že noví vlastníci se budou snažit o rozšíření dvou stávajících (Welzow-Süd a Nochten) a dokonce otvírku tří nových povrchových dolů. Případné rozšíření stávajících dolů a otevření nových by smazalo z povrchu zemského osm obcí. Vattenfall sice letos oznámil, že plány na bourání opouští, nový vlastník však může toto rozhodnutí přehodnotit.

Programová ředitelka švédské kanceláře Greenpeace Annika Jacobson dnes uvedla:

“Greenpeace se tím, že se přihlásilo do výběrového řízení na prodej uhelné divize Vattenfallu, rozhodlo aktivně přijmout odpovědnost za ochranu klimatu. Švédská vláda si nemůže dovolit prodat důl firmě, která bude pokračovat v pálení tak obřího množství uhlí. To si Švédsko nemůže před blížící se světovou konferencí o klimatu v Paříži dovolit. Vattenfall a švédská vláda musí přijmout zodpovědnost i za emise, které se vypouštějí mimo hranice vlastního státu. Pokud tak neučiní, je řada na nás. Uhlí musí zůstat pod zemí.”

Jan Rovenský, vedoucí energetické kampaně Greenpeace ČR, doplnil:

„Dosavadní postup švédské vlády je groteskně pokrytecký. Tvrdí, že chce snižovat emise skleníkových plynů – ale místo toho, aby doly a elektrárny zavřela, je připravená je prodat tomu, kdo zaplatí víc. Je to přibližně stejné, jako kdyby soucitný majitel otroků řešil svůj problém tím, že je prodá. Jediným správným řešením je samozřejmě jejich osvobození. Bude pak zajímavé sledovat, komu dá vlastník Vattenfallu nakonec přednost: zda nejkrutějšímu plantážníkovi v okolí (tedy ČEZu), nebo někomu, kdo chce dát otrokům svobodu (tedy nám).“

Poznámky pro editory:

(1)   Jänschwalde, Cottbus-Nord, Welzow-Süd, Nochten a Reichwalde.

Tento článek je uzamčen

Po kliknutí na tlačítko "odemknout" Vám zobrazíme odpovídající možnosti pro odemčení a případnému sdílení článku.

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: Tisková zpráva

Myslíte, že zvýšení trestů pro pašeráky stačí?

Podle mě jsou téměř nepostižitelní, protože se je málokdy podaří vůbec chytit. Ale když jste toto téma nakousla, tak jaké tresty jim hrozí teď a jaké navrhujete? A máte taky nějaký účinný plán, jak ochránit naše hranice? A co si vůbec myslíte, že teď bude, když Asadův režim padl? Je to dobře nebo ne...

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

České dráhy: V apce Můj vlak si nově můžete koupit i jízdenky integrovaného dopravního systému Ústeckého kraje

11:27 České dráhy: V apce Můj vlak si nově můžete koupit i jízdenky integrovaného dopravního systému Ústeckého kraje

České dráhy ve spolupráci s Ústeckým krajem zavádějí další funkci do populární mobilní aplikace Česk…