Záštitu nad touto prestižní anketou převzal již tradičně i generální ředitel HZS ČR, genmjr. Ing. Drahoslav Ryba. Sám také předal cenu generálního ředitele HZS ČR za záchranu zavalených osob hasičům ze stanice Hodonín a leteckým záchranářům Hasičského záchranného sboru Jihomoravského kraje. Jednotky hasičů byly vyslány k záchraně dvou zavalených mladistvých osob do obce Dubňany dne 6. října 2016. Průzkumem na místě události bylo zjištěno, že se jedná o pád železobetonového stropu a části nosného zdiva rozestavěné budovy. Pod sutinami byly vizuálním průzkumem lokalizovány dvě zavalené osoby, z nichž jedna komunikovala. Osoby byly zavaleny železobetonovými nosníky.
Při vstupu příslušníků jednotky požární stanice Hodonín do místa zásahu došlo k sekundárnímu zřícení uvolněných železobetonových stropních desek. Hrozilo další zřícení staticky nestabilních konstrukcí a ohrožení života zasahujících příslušníků.
Hasiči pouze s minimální stabilizací začali obě osoby vyprošťovat. To se jim zhruba po 40 minutách podařilo. Tím, že v nestabilním prostředí riskovali vlastní životy, zachránili život šestnáctiletému chlapci, druhou osobu se zachránit bohužel nepodařilo.
Ocenění si odnesli hasiči také za Záchranářský čin profesionálního týmu při zásahu u dopravní nehody kamionu 31. října 2016. Jednalo se o vážnou dopravní nehodu kamionu s následným požárem na hlavním tahu mezi Hlubokou a Loučimí na Domažlicku. Poplach byl vyhlášen jednotkám HZS v Domažlicích a v Klatovech a současně i dobrovolným hasičům ve Kdyni.
Kamion převážející kulatinu se převrátil do příkopu a po boku setrvačností ujel ještě několik metrů, než se úplně zastavil. Návěs zablokoval silnici v celé její šířce. Řidič zůstal ve zdemolované kabině zaklíněný a zavalený zeminou, kterou hrnul kamion před sebou. Kamion následkem nehody začal navíc hořet. Převážená kulatina se rozvalila do okolí.
Požár se naštěstí podařilo zlikvidovat řidičům, kteří jeli kolem, dvěma práškovými hasicími přístroji ještě v jeho počátku. U nehody zastavil i řidič nákladního auta, který zajel na louku, hydraulickou rukou odstranil vyvalenou kulatinu a pomohl hasičům s manipulací havarovaného vozu při vyprošťování řidiče. Velkou měrou se všichni tito náhodní svědci zasloužili na záchraně lidského života.
Když přijeli hasiči na místo události, byly řidiči vidět pouze prsty jedné ruky. Ihned mu odkryli hlavu, aby mohl dýchat. Další vyprošťování bylo velmi náročné z důvodu velmi stísněného přístupu ke zraněnému s minimální možností manipulace s havarovaným vozidlem. Přestože hasiči postupovali rychle, protáhlo se na více jak hodinu. Všichni hasiči, kteří byli na místě, nepřetržitě pomocí hydraulického zařízení rozstřihávali kabinu a zároveň odstraňovali opatrně z řidiče hlínu. Řidič i přes veškeré utrpení zůstal při vědomí a statečně bojoval. Pár minut po jedné hodině hasiči předali řidiče na lehátku lékařům LZS a ZZS. Do nemocnice byl přepraven letecky. O týden později byl řidič propuštěn z nemocnice domů a kromě nateklé nohy zcela v pořádku.
Letos byl také oceněn nejkurióznější záchranářský čin, který si hasiči připsali díky vyproštění uvízlé lodi v Drážďanech v březnu loňského roku.
Vzhledem k délce vodních cest pro nákladní přepravu v ČR a hustotě provozu na těchto cestách jsou u nás nehody velkých plavidel poměrně ojedinělým jevem. Jinak tomu bylo na Labi jen několik říčních kilometrů za našimi hranicemi, kde v rozmezí čtvrt roku uvázly hned dvě české nákladní lodě. Ta první zůstala po najetí na mělčinu pod Mariánským mostem v Drážďanech koncem prosince 2015, k jejímu vyproštění však stačily remorkér, tlačné lodě a dočasné zvýšení hladiny způsobené úmyslnou vlnou „poslanou“ českými vodohospodáři. To o necelé tři měsíce později, kdy u Albertova mostu uvízla další česká loď, byla situace podstatně komplikovanější.
Loď totiž zůstala opřená o mostní pilíře napříč korytem Labe, vodní tok tlačil do jejího boku a komplikoval vyproštění, které nakonec trvalo několik dní. Nejprve se o to pokoušely vlečné remorkéry, které však byly neúspěšné a proto bylo rozhodnuto o přeložení nákladu a odlehčení lodi. Nejprve byla přepravovaná sůl odsávána pomocí sacího bagru, jeho hadice se však díky vlhkosti velice rychle solí ucpávaly a proto na místo doplula loď, na níž se sůl postupně přeložila. Již během překládky materiálu bylo rozhodnuto, že s následným pokusem o vyproštění pomohou dva vyprošťovací tanky Záchranného útvaru HZS ČR. Tyto vyprošťovací tanky jsou určeny manipulaci s těžkými břemeny a poradí si i s náročným terénem.
V pondělí 21. března 2016 hned o půlnoci vyrazila jednotka s veškerou technikou do Drážďan, kde postupně připravila vše potřebné k plánovanému vyproštění. Došlo k ustavení a „zakotvení“ obou vyprošťovacích tanků, přičemž každý byl na jednom z břehů řeky Labe. Dále k natažení lan navijáků až k přídi nákladní lodi a jejich připevnění. V mezidobí dorazil i remorkér Beskydy, který byl pomocí tažného lana rovněž uvázán k přídi lodi Albis. Po vzájemném poučení a domluvě všech zúčastněných došlo k uzavření obou nábřeží, jelikož celá akce přilákala spoustu diváků. Samotné vyprošťování bylo započato chvilku před polednem a oběma tankům s remorkérem se bez zjevných problémů podařilo nejprve vytočit příď lodi proti proudu Labe a potom ji odtáhnout do nejbližšího přístaviště. Celá akce se obešla bez komplikací a škod na mostě, lodi či zasahující technice.
Záchranný útvar HZS ČR je specializovaný útvar s celorepublikovou působností předurčený pro řešení dlouhodobých a rozsáhlých mimořádných událostí. Mezi nejvýznamnější zásahy ZÚ patří rozsáhlá pomoc při povodních v letech 2010 a 2013, odstraňování následků sesuvů půdy na jižní Moravě a stabilizace svahu v Bulharech, již déle než dva roky trvající zásahová činnost při likvidaci následků výbuchu muničních skladů ve Vrběticích a transport humanitární pomoci na Ukrajinu, do balkánských zemí, Slovinska a dalších evropských států.
Tento článek je uzamčen
Po kliknutí na tlačítko "odemknout" Vám zobrazíme odpovídající možnosti pro odemčení a případnému sdílení článku.Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: Tisková zpráva