O tom, jak změnit fungování vysokých škol, nastavit jejich propojení s požadavky pracovního trhu a v tomto ohledu upravit i návrh novely zákona o vysokých školách diskutovali v Evropském domě v Praze zástupci Evropské komise, MŠMT, akademické a podnikatelské sféry. Debata proběhla dne 26. dubna 2015 v Evropském domě a organizovala ji Hospodářská komora České republiky ve spolupráci s CEBRE - Českou podnikatelskou reprezentací při EU, a to v rámci série debat pořádaných zastoupením Evropské komise v ČR a Informační kanceláře Evropského parlamentu v ČR.
„Programy odborného vzdělávání a přípravy v České republice plně nezajišťují dovednosti požadované trhem, a to do značné míry proto, že chybí systém, který by správně identifikoval potřeby trhu práce“, zahájil diskusi Jan Michal, vedoucí Zastoupení Evropské komise, v jejíchž prostorách diskuse probíhala.
Dle slov zástupců byznysu však aktuální návrh vysokoškolského zákona větší profesní zaměření vysokých škol neposkytne. „Návrh novely zákona o VŠ neobsahuje nic, co by větší příklon k profesní orientaci připravovalo“, říká Miloš Rathouský ze Svazu průmyslu a dopravy ČR. Svaz v připomínkovém řízení prosadil, aby studijní program měl povinnou studijní specializaci. Povinnou součástí (alespoň bakalářských) studijních programů musí dle Svazu být také povinná půlroční praxe. Dobrým krokem jsou daňové odpočty na investice firem do vzdělávání vztahující se i na studenty vysokých škol, které Svaz společně s MPO prosadil od roku 2014.
Nejlepší zkušenost z hlediska uplatnitelnosti absolventů má s povinnými či garantovanými praxemi i Škoda Auto Vysoká škola o.p.s. „Vedle povinné praxe na bakalářském stupni studia zavádíme i tzv. garantovanou praxi pro studenty navazujícího magisterského studia, kteří k nám přicházejí z jiných škol“, říká Stanislav Šaroch, prorektor pro vědu, výzkum a rozvoj studijních oborů ŠKODA AUTO Vysoká škola o.p.s.
S tím, že propojení mezi podniky a vysokými školami je klíčové pro zajištění profesního zaměření, souhlasí i Bohumil Kartous, vedoucí komunikace, EDUin, o.p.s. Upozorňuje však, že profesní požadavky jsou pouze dílčím cílem vzdělávání na jakékoliv úrovni. „Jistě by pomohlo, kdyby byl tzv. Boloňský proces, tedy rozdělení na profesně zaměření VŠ a centers of excellence naplněn, nikoliv pouze formálně, ale reálně“, zdůrazňuje Kartous. Domnívá se, že vyšší odborné školy by měly být v rámci reformy transformovány na studium bakalářského typu, jinak bude trh práce jejich absolventy považovat za méněcenné. Obává se však, že tomu budou nejvíce bránit samotné vysoké školy.
Hospodářská komora ČR prosazuje veškerá opatření, která napomáhají uplatnění studentů a absolventů vysokých škol na trhu práce. Do této kategorie patří třeba i legislativní úpravy zjednodušující podmínky pro přijímání studentů do firem formou stáží, aby si firmy mohly „vychovat“ své budoucí pracovníky.
Tento článek je uzamčen
Po kliknutí na tlačítko "odemknout" Vám zobrazíme odpovídající možnosti pro odemčení a případnému sdílení článku.Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: Tisková zpráva