I přes nárůst kamionové aktivity, mýtné kvůli „efektu Euro 5“ znovu kleslo

11.03.2013 14:27 | Zprávy

„Výběr mýtného byl v únoru podle očekávání nižší, kamionům jsme předepsali 649,5 milionů korun,“ říká Martina Vápeníková, mluvčí ŘSD, provozovatele českého mýtného systému.

I přes nárůst kamionové aktivity, mýtné kvůli „efektu Euro 5“ znovu kleslo
Foto: Hans Štembera
Popisek: Dálnice, ilustrační foto

Meziročně je to o 6,4 % méně, avšak po zohlednění chybějícího pracovního dne (loňský 29. únor) je pokles jen dvouprocentní. Kamiony tak jezdí čím dál více, což potvrzuje také počet mýtných transakcí na mýtnicích. Při porovnání s únorem loňska (a po odečtení přestupného pracovního dne) vychází překvapivě, že právě skončený měsíc byl v kamionové aktivitě dokonce o 3 procenta silnější. Absolutně vybrané mýtné však opět kleslo s tím, jak stoupá podíl nákladních vozidel s motory emisní třídy Euro 5, které jezdí za preferované nízké mýtné tarify.

Tab.: Podíl emisních tříd na celkovém počtu transakcí

Emisní třída / rok

Euro 0

Euro 1

Euro 2

Euro 3

Euro 4

Euro 5+

2009

1,9%

1,1%

12,1%

50,5%

12,0%

22,4%

2010

1,5%

1,1%

12,2%

47,7%

14,4%

23,1%

2011

1,1%

0,8%

9,7%

42,0%

14,0%

32,4%

2012

0,7%

0,5%

7,1%

33,9%

12,9%

44,7%

2013 (leden+únor)

0,4%

0,4%

5,4%

29,4%

12,1%

52,3%

Nárůst kamionů s motory Euro 5 na zpoplatněných silnicích v České republice stále nepolevuje. Jak ukazuje první tabulka, jejich podíl výrazně vzrostl po prvním a druhém zvýšení mýtných tarifů v letech 2011 a 2012, která se emisní třídy Euro 5 nedotkla. V současnosti jsou tyto tarify na dvou třetinách nejbližších sousedních sazeb Euro 3 a 4. Zatímco v počtu transakcí už emisní třída Euro 5 přesáhla padesátiprocentní podíl, ve vybraném mýtném je i díky nízkým sazbám na 47procentním podílu. „Jak ukazuje únorový příklad, ani rostoucí počet platících vozidel nedokáže eliminovat vliv efektu Euro 5. Propad celoročního výběru mýta až k 8,2 miliardám korun se proto zdá nevyhnutelný,“ odhaduje Karel Feix, generální ředitel firmy Kapsch, která mýtné pro stát smluvně provozuje. Podle něj je otázkou, jak se na výběrech projeví i případné dopravní komplikace při modernizaci D1, jež se na mýtném podílí více než třetinou. Na konečné výši vybraného mýta se negativně projeví také zvýhodňování autobusové dopravy a množstevní slevy, které mohou dopravci čerpat zpětně již za poslední část roku 2012 v celém roce 2013.

Tab.: Výběry mýtného podle měsíců

Měsic

2012 (Kč)

2013 (Kč)

Meziročně

leden

690 493 690

661 425 156

- 4,21 %

únor

694 112 128

649 538 782

-6,42 %

březen

774 145 173

-

-

duben

707 730 175

-

-

květen

765 435 706

-

-

červen

750 225 440

-

-

červenec

712 602 309

-

-

srpen

719 904 802

-

-

září

724 136 936

-

-

říjen

812 870 009

-

-

listopad

760 079 893

-

-

prosinec

 568 314 772

 -

 -

Celkem

8 680 051 033

1 310 963 938 Kč

- 5,32 %

CELKEM

41 944 175 311 Kč (74 měsíců)

Mýtné se v České republice vybírá od roku 2007 a za uplynulých šest let a měsíc stát od kamionů získal 41,2 miliardy korun. Aktuálně je v mýtném systému registrováno 645.088 uživatelů, z nichž 12 procent (76.182) připadá na menší nákladní vozidla s hmotností do 12 tun. Na výběrech se dominantně podílí právě nejtěžší kamiony s hmotností nad 12 tun, které platí 88 procent celkového mýta. Lehčí nákladní automobily s hmotností mezi 3,5 a 12 tunami přispívají 11 procenty a na autobusy zbývá necelé jedno procento vybraného mýta. Účinnost výběru mýta coby hlavní parametr úspěšnosti fungování mýtného systému, měřená nezávislým auditorem Logica, dosáhla v lednu 2013 hodnoty 99,59 %. 

Tento článek je uzamčen

Po kliknutí na tlačítko "odemknout" Vám zobrazíme odpovídající možnosti pro odemčení a případnému sdílení článku.

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: Tisková zpráva

Ing. Zuzana Ožanová byl položen dotaz

náměstci

Dobrý den, nemyslíte, že není problém jen v počtu náměstků, ale celkově? Nač potřebujeme tolik ministrů, ale třeba i zákonodárců? Já myslím, že kdyby jich bylo třeba o 1/3 míň, klidně i o polovinu, nic by se nestalo. A vůbec nač je třeba tolik úředníků, poradců a bůh ví koho ještě? Není tohle cesta,...

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

MHMP: Radní projednali a odsouhlasili návrh rozpočtu hl. m. Prahy na rok 2025

22:28 MHMP: Radní projednali a odsouhlasili návrh rozpočtu hl. m. Prahy na rok 2025

Hlavní město má v příštím roce hospodařit v rámci rozpočtu s objemem příjmů ve výši 110,92 miliardy …