Meziročně je to o 6,4 % méně, avšak po zohlednění chybějícího pracovního dne (loňský 29. únor) je pokles jen dvouprocentní. Kamiony tak jezdí čím dál více, což potvrzuje také počet mýtných transakcí na mýtnicích. Při porovnání s únorem loňska (a po odečtení přestupného pracovního dne) vychází překvapivě, že právě skončený měsíc byl v kamionové aktivitě dokonce o 3 procenta silnější. Absolutně vybrané mýtné však opět kleslo s tím, jak stoupá podíl nákladních vozidel s motory emisní třídy Euro 5, které jezdí za preferované nízké mýtné tarify.
Tab.: Podíl emisních tříd na celkovém počtu transakcí
Emisní třída / rok |
Euro 0 |
Euro 1 |
Euro 2 |
Euro 3 |
Euro 4 |
Euro 5+ |
2009 |
1,9% |
1,1% |
12,1% |
50,5% |
12,0% |
22,4% |
2010 |
1,5% |
1,1% |
12,2% |
47,7% |
14,4% |
23,1% |
2011 |
1,1% |
0,8% |
9,7% |
42,0% |
14,0% |
32,4% |
2012 |
0,7% |
0,5% |
7,1% |
33,9% |
12,9% |
44,7% |
2013 (leden+únor) |
0,4% |
0,4% |
5,4% |
29,4% |
12,1% |
52,3% |
Nárůst kamionů s motory Euro 5 na zpoplatněných silnicích v České republice stále nepolevuje. Jak ukazuje první tabulka, jejich podíl výrazně vzrostl po prvním a druhém zvýšení mýtných tarifů v letech 2011 a 2012, která se emisní třídy Euro 5 nedotkla. V současnosti jsou tyto tarify na dvou třetinách nejbližších sousedních sazeb Euro 3 a 4. Zatímco v počtu transakcí už emisní třída Euro 5 přesáhla padesátiprocentní podíl, ve vybraném mýtném je i díky nízkým sazbám na 47procentním podílu. „Jak ukazuje únorový příklad, ani rostoucí počet platících vozidel nedokáže eliminovat vliv efektu Euro 5. Propad celoročního výběru mýta až k 8,2 miliardám korun se proto zdá nevyhnutelný,“ odhaduje Karel Feix, generální ředitel firmy Kapsch, která mýtné pro stát smluvně provozuje. Podle něj je otázkou, jak se na výběrech projeví i případné dopravní komplikace při modernizaci D1, jež se na mýtném podílí více než třetinou. Na konečné výši vybraného mýta se negativně projeví také zvýhodňování autobusové dopravy a množstevní slevy, které mohou dopravci čerpat zpětně již za poslední část roku 2012 v celém roce 2013.
Tab.: Výběry mýtného podle měsíců
Měsic |
2012 (Kč) |
2013 (Kč) |
Meziročně |
leden |
690 493 690 |
661 425 156 |
- 4,21 % |
únor |
694 112 128 |
649 538 782 |
-6,42 % |
březen |
774 145 173 |
- |
- |
duben |
707 730 175 |
- |
- |
květen |
765 435 706 |
- |
- |
červen |
750 225 440 |
- |
- |
červenec |
712 602 309 |
- |
- |
srpen |
719 904 802 |
- |
- |
září |
724 136 936 |
- |
- |
říjen |
812 870 009 |
- |
- |
listopad |
760 079 893 |
- |
- |
prosinec |
568 314 772 |
- |
- |
Celkem |
8 680 051 033 Kč |
1 310 963 938 Kč |
- 5,32 % |
CELKEM |
41 944 175 311 Kč (74 měsíců) |
Mýtné se v České republice vybírá od roku 2007 a za uplynulých šest let a měsíc stát od kamionů získal 41,2 miliardy korun. Aktuálně je v mýtném systému registrováno 645.088 uživatelů, z nichž 12 procent (76.182) připadá na menší nákladní vozidla s hmotností do 12 tun. Na výběrech se dominantně podílí právě nejtěžší kamiony s hmotností nad 12 tun, které platí 88 procent celkového mýta. Lehčí nákladní automobily s hmotností mezi 3,5 a 12 tunami přispívají 11 procenty a na autobusy zbývá necelé jedno procento vybraného mýta. Účinnost výběru mýta coby hlavní parametr úspěšnosti fungování mýtného systému, měřená nezávislým auditorem Logica, dosáhla v lednu 2013 hodnoty 99,59 %.
Tento článek je uzamčen
Po kliknutí na tlačítko "odemknout" Vám zobrazíme odpovídající možnosti pro odemčení a případnému sdílení článku.Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: Tisková zpráva