Iniciativa 21: Nepodléhejme strachu, chovejme se tak, jak to cítíme

06.05.2022 15:09 | Tisková zpráva

Nepodléhejme strachu, chovejme se tak, jak to cítíme a jako svéprávní dospělí vůči autoritám. Nespoléhejme na systém, ale na sebe. Zpráva z kulatého stolu „Jak na školství v době krizí?“ Děti příště nesmějí být obětovány strachu dospělých.

Iniciativa 21: Nepodléhejme strachu, chovejme se tak, jak to cítíme
Foto: Iniciativa 21
Popisek: Iniciativa 21 - logo

Všestranně škodlivá situace, která panovala ve školách během dvou let covidové krize, se nesmí opakovat. Děti byly obětovány strachu dospělých. Komunikace mezi školou, dětmi a rodinami často neexistovala, mnoho rodičů nevědělo, co se ve školách dělo. Distanční výuka byla neúčinná, učila děti především předstírat, děti se při ní věnovaly jiným zájmům. Právní stát přestal existovat, nerespektovaly se základní školské zákony a dokumenty. V realitě i u soudů se ukázalo, že stačí lidi vyděsit a je možné nastavit jakákoliv „opatření“. Školy se zavřely ve chvíli, kdy bylo v ČR 38 nakažených coronavirem. Došlo k násobnému zvýšení závažných psychosociálních dopadů na děti i dospělé.

Státem nezvládnutá covidová krize, především škodlivá izolace, diskriminace a závislost na technologiích způsobila u dětí násobný nárůst úzkostí, depresí, sebepoškozování, pasivity a pocitu bezmoci, oslabení zájmu o realitu či nárůst obezity. Závažné psychosociální i psychosomatické následky budou s velkou pravděpodobností narůstat a přetrvávat dlouhodobě.

Prvním krokem k řešení je oficiálně vyhodnotit, co se ve školách dělo, a dát zjištěním politickou váhu. Zastavit chaotické a nesmyslné restrikce. Hlavním řešením situace však není spoléhání na stát, ale občanská cesta zdola: zbavit se strachu a postavit se za sebe a své děti. Změnit individuální přístup a chování lidí tak, aby se posílili, spoléhali víc na sebe a své rodiny a komunity, vzali moc do svých rukou, nežili podle médií ale podle svého, sdružovali se ve skupinách podle zájmů, využívali občanské svépomoci a nespoléhali na stát, od nějž pomoc očekávat nelze. Krize ukazuje, zda děti, výchova, zdraví jsou jen prázdná slova  - nebo se za ně postavíme. Je tedy příležitostí k posílení.

Konstatovali to účastníci včerejšího kulatého stolu Děti mezi mlýnskými kameny – Jak na zdravé školství v době krizí? Reprezentativně složený diskusní panel za účasti pedagogů, rodičů, studentky, právníka a lékařky bilancoval psychosociální krizi ve školách a mezi dětmi dva roky poté, co nás zasáhla infekce covidu a s ní i pandemie vládních restrikcí.

Akci uspořádala Iniciativa 21 ve spolupráci s iniciativou Vraťme děti do školy bez podmínek s cílem nalézat východiska pro děti, rodiče, učitele a školy na prahu dalších krizí. Ty mohou závažné a přehlížené psychosociální problémy zejména dětí dál prohloubit, pokud nezměníme chybné politické přístupy a nevhodné vzorce chování.

Tento článek je uzamčen

Článek mohou odemknout uživatelé s odpovídajícím placeným předplatným, nebo přihlášení uživatelé za Prémiové body PL

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: Tisková zpráva

JUDr. Jiří Pospíšil byl položen dotaz

Nevylučujete být lídrem strany

A co předsedou topky? A ještě by mě zajímalo, co říkáte na kritiku od Koláře? Sice ji hodně rychle smazal, ale určitě vám neunikla.

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

ČEZ: Vodní elektrárny Kořensko a Lipno II čeká největší modernizace v historii

17:52 ČEZ: Vodní elektrárny Kořensko a Lipno II čeká největší modernizace v historii

Menší vltavské elektrárny dostanou úplně novou strojní i technologickou část. Investice 200 mil. Kč …