Rezervy mají Češi v povědomí. O pěstounství koluje řada stereotypů a čtvrtina lidí nezná rozdíl mezi pěstounstvím a adopcí. Ukazuje to průzkum společnosti Ipsos pro hlavní město Praha. Praha proto spouští kampaň na podporu pěstounství. Lidem ho přiblíží i herci Marek Němec, Lucie Benešová, Jana Stryková či moderátor Honza Dědek.
Cílem kampaně je podpořit zájem o pěstounství a bourat mýty, které od něj lidi odrazují. Třetina Čechů uvádí například jako faktor odrazující od přijetí dítěte to, že už děti mají nebo jsou na přijetí moc staří (27 %). Přitom fungující či starší domácnosti patří mezi nejčastější a jedny z nejvhodnějších žadatelů o pěstounství.
„Každé dítě má mít šanci vyrůstat v rodině. V ústavní péči jsou přitom tisíce dětí, pro které hledáme pěstouny. Povzbudivé je, že každý čtvrtý Čech by o pěstounství sám uvažoval. Chceme tento potenciál využít, a proto kampaň na podporu pěstounství spouštíme,“ uvedla Milena Johnová, radní hl. m. Prahy pro sociální politiku a zdravotnictví a dodala: „Kampaň se snaží ukázat, že pěstounství je, podobně jako rodičovství, plné výzev, ale všichni pěstouni vám potvrdí, že je to povolání, které za to stojí.“
Znevýhodňující faktory
Stejně jako u jiných forem náhradní rodinné péče je snazší najít rodiny spíše mladším dětem. Zatímco dítě ve věku 1 až 5 let by přijalo 73 % zvažujících, to ve věku 10 až 15 let už jen 32 % z nich.
Motivující faktory
K důvodům, které by naopak lidi motivovaly k přijetí dítěte do pěstounské péče, patří dobrý pocit z pomoci dítěti (59 %), možnost vychovávat dítě (30 %) a pro 40 % lidí by hrálo zásadní roli vědomí, že by měli podporu odborníků v případě jakýchkoliv problémů. Pro 29 % lidí je pak lákavá možnost vzít si „pěstounskou dovolenou“, kdy se o dítě na několik dní postarají vychovatelé. Obojí je přitom už řadu let běžnou součástí podpory, která je pěstounským rodinám k dispozici. Třetina osob by ocenila vyšší finanční odměnu pěstounům.
Žádná komedie
Tvářemi kampaně jsou moderátor talk show 7 pádů Honza Dědek a herci Lucie Benešová, Marek Němec a Jana Stryková z úspěšných seriálů Sestřičky Modrý kód, Slunečná nebo Vinaři. Ti se lidem již od 15. ledna představili na reklamních plochách, oznamujících údajný start nového sitkomu Pěstouni. Pro účely kampaně byl spuštěn i facebookový profil a web Novipestouni.cz. Na obou kanálech jsou základní údaje o pěstounství, praktické informace pro zájemce či inspirativní příběhy ze života reálných pěstounských rodin.
Pěstounská péče je formou náhradní rodinné péče o děti, o které se nemůže starat žádný z biologických rodičů ani poručník. Mezi pěstounem a dítětem přitom nevzniká takový právní poměr jako například u adopce. Právě rozdíl mezi adopcí a pěstounstvím podle průzkumu nezná téměř čtvrtina lidí.
Průzkum společnosti Ipsos pro Hlavní město Praha se uskutečnil ve dnech 17. až 22. prosince 2020 na reprezentativním vzorku 1055 obyvatel České republiky ve věku 18 až 65 let.
Ukázky vizuálů kampaně jsou k dispozici ZDE.
Tento článek je uzamčen
Po kliknutí na tlačítko "odemknout" Vám zobrazíme odpovídající možnosti pro odemčení a případnému sdílení článku.Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: Tisková zpráva