Předávané objekty kasáren tvoří bývalá ubytovací část, autopark a vodní a energetické zdroje. Celkem se jedná o 42 pozemků o celkové rozloze asi 18 hektarů, na nichž je cca 41 staveb s příslušenstvím. Jihočeský kraj za tyto nemovitosti uhradil 143 milionů korun. „Bývalá kasárna jsme se rozhodli odkoupit hlavně proto, abychom zachovali celistvost areálu, který je v našem vlastnictví. Díky tomu budeme mít kontrolu nad využitím letiště a můžeme bez omezení plánovat jeho další rozvoj,“ vysvětlila hejtmanka Ivana Stráská s tím, že převod majetku mezi armádou a krajem probíhal hladce a bez problémů. „Právě pozemky a příležitosti, které se tím nabízejí, činí letiště unikátním a atraktivním,“ dodala hejtmanka.
Radní pro veřejné zakázky Antonín Krák při převzetí majetku uvedl, že získané plochy jsou nezbytné pro další rozvoj letiště. To by kraj chtěl uvést do provozu v roce 2020. „V nejbližší době bude zpracována studie, která zmapuje možnosti, jak s prostorem co nejúčelněji naložit,“ uvedl Krák, podle něhož by mohlo jít například o ubytovací zařízení, parkoviště a další služby, které jsou pro provoz letiště nezbytné.
Ředitel odboru nakládání s nepotřebným majetkem MO Ľuboš Hajduk řekl: „Jsem rád, že se podařilo shromáždit potřebnou dokumentaci a po oboustranných vstřícných jednáních podepsat konečnou smlouvu. Bylo tím zakončeno mnohaleté období postupného předávání nepotřebného majetku bývalého letiště v Plané, včetně celého areálu kasáren.“
Ministerstvo obrany předalo ústřední část letiště včetně vlečky Jihočeskému kraji již v letech 2007 až 2010. V následujících letech pak na základě zájmu a potřeb došlo k převodu menších částí nebo samostatných objektů, a to nejen zmíněnému kraji, ale i Policii ČR, Českému červenému kříži, Vězeňské službě nebo Generálnímu ředitelství cel.
Výstavba letiště v Plané u Českých Budějovic byla zahájena 6. prosince 1935 a kolaudace a předání do provozu se uskutečnilo 13. prosince 1937. V dubnu 1938 byla na letišti detašována jednotka četnických leteckých hlídek. Civilní letiště bylo přeměněno na vojenskou základnu až německou brannou mocí. Z počátku protektorátu bylo letiště využíváno pravděpodobně k výcvikovým účelům, a to i s využitím ukořistěné techniky. V květnu 1945 letiště přešlo opět pod české velení a 28. října 1945 vznikla na letišti 2. letecká divize. Následně byl 1. července 1947 na letišti zahájen pravidelný letecký provoz Čs. aerolinií na lince Praha – České Budějovice. Propuštěním bývalých zahraničních letců došlo k utlumení činnosti útvarů 2. letecké divize a v letech 1950 až 1952 na letišti proběhla rozsáhla rekonstrukce. V dubnu 1952 přistál v Plané roj letounů 1. stíhacího leteckého pluku MiG-15. Uvedený pluk na letišti působil až do svého zrušení 31. prosince 1994. V létě 1996 byla na letiště dislokována 2. letka Vojenského technického ústavu letectva a PVO. Opravárenská základna letectva pak byla definitivně zrušena k 31. prosinci 2005. Tímto dnem skončila éra vojenského letectví na jihu Čech, aby později vznikem společnosti Jihočeské letiště České Budějovice, byla zahájena nová etapa letectví, tentokrát civilního.
Tento článek je uzamčen
Po kliknutí na tlačítko "odemknout" Vám zobrazíme odpovídající možnosti pro odemčení a případnému sdílení článku.Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: Tisková zpráva