Mýto.cz: Za poklesem mýta o 4 % jsou preferovaná vozidla s emisemi Euro 5

08.02.2013 14:27 | Zprávy

„V lednu jsme kamionům na mýtném předepsali 661 milionů korun, což je o čtyři procenta méně, než za stejné období loňska,“ říká David Čermák, ředitel ŘSD, které mýtný systém provozuje.

Mýto.cz: Za poklesem mýta o 4 % jsou preferovaná vozidla s emisemi Euro 5
Foto: Hans Štembera
Popisek: Dálnice, ilustrační foto

Statistiky transakcí na mýtnicích, které ukazují kolik vozidel mýto platilo, ale vykázaly proti lednu 2012 růst o 1,6 procenta. V lednu tedy kamiony paradoxně jezdily po Česku více, ale zaplatily na mýtném méně. Pokračuje tak trend proměny vozového parku směrem k ekologičtějším motorům emisní třídy Euro 5, které platí nejnižší a léta nezvyšované kilometrové mýtné sazby.  

Rok

Mýtné (Kč)

Meziročně

2007

5 565 277 630

-

2008

6 144 1521 02

+ 10,40 %

2009

5 543 272 476

- 9,78 %

2010

 6 574 441 233

+ 18,60 %

2011

8 126 016 899

+ 23,60 %

2012

8 680 051 033

+ 6,82 %

Celkem

41 294 636 529  (73 měsíců)

Tento trend potvrzují i další čísla. Kamiony Euro 5 se v lednu 2012 na vybraném mýtném podílely 36 procenty, letos v lednu už to bylo 47 procenty (detailně viz tabulka dole). Pokud tedy nedojde ke změně tarifů, budou v roce 2013 výběry mýta dále klesat. Lze očekávat, že únor, kratší navíc o přestupný den, bude meziročně slabší až o 9 procent. „Vztaženo na celý rok, může letošní výběr mýta poklesnout až k 8,2 miliardám korun, a to i přesto, že kamiony budou jezdit víc," upozorňuje Karel Feix, generální ředitel firmy Kapsch, která mýtné pro stát smluvně provozuje. Podle Feixe je otázkou, jak se na výběrech projeví i případné dopravní komplikace při modernizaci D1, jež se na mýtném podílí více než třetinou. Na konečné výši vybraného mýta se negativně projeví také zvýhodňování autobusové dopravy a množstevní slevy, které mohou dopravci čerpat zpětně již za poslední část roku 2012 v celém roce 2013.

Měsic

2012 (Kč)

2013 (Kč)

Meziročně

leden

690 493 690

661 425 156

- 4,21 %

únor

694 112 128

-

-

březen

774 145 173

-

-

duben

707 730 175

-

-

květen

765 435 706

-

-

červen

750 225 440

-

-

červenec

712 602 309

-

-

srpen

719 904 802

-

-

září

724 136 936

-

-

říjen

812 870 009

-

-

listopad

760 079 893

-

-

prosinec

 568 314 772

 -

 -

Celkem

8 680 051 033

 

- 4,21 %

CELKEM

41 294 636 529 Kč (73 měsíců)

Zdroj: MYTO CZ

Mýtné se v České republice vybírá od roku 2007 a za uplynulých šest let a měsíc stát od kamionů získal 41,2 miliardy korun. Aktuálně je v mýtném systému registrováno 641.486 uživatelů, z nichž 12 procent (75.894) připadá na menší nákladní vozidla s hmotností do 12 tun. Na výběrech se dominantně podílí nejtěžší kamiony s hmotností nad 12 tun, které platí 88 procent celkového mýta. Lehčí nákladní automobily s hmotností mezi 3,5 a 12 tunami přispívají 11 procenty a na autobusy zbývá necelé jedno procento vybraného mýta. Účinnost výběru mýta coby hlavní parametr úspěšnosti fungování mýtného systému, měřená nezávislým auditorem Logica, dosáhla v roce 2012 průměrné hodnoty 99,6 %.

Tab.: Porovnání transakcí a vybraného mýta v lednu 2012 a 2013

Emisní třída

Leden 2012 TRANSAKCE

Leden 2013 TRANSAKCE

Meziroční změna

Leden 2012 MÝTNÉ (Kč)

Leden 2013 MÝTNÉ (Kč)

Meziroční změna

Euro 0

172 260

116 707

- 32,25 %

4 110 202

2 618 958

- 36,28 %

Euro 1

143 294

101 794

- 28,96 %

3 204 586

2 128 784

- 35,57 %

Euro 2

1 994 809

1 461 940

- 26,71 %

54 172 632

36 782 057

- 32,10 %

Euro 3

9 885 441

7 929 286

- 19,79 %

293 873 339

226 204 484

- 23,03 %

Euro 4

3 531 954

3 274 091

- 7,3 %

93 709 081

84 269 884

- 10,07 %

Euro 5+

10 731 034

13 988 761

+ 30,36 %

240 322 280

308 662 335

+ 28,44 %

Zdroj: MYTO CZ

Tento článek je uzamčen

Po kliknutí na tlačítko "odemknout" Vám zobrazíme odpovídající možnosti pro odemčení a případnému sdílení článku.

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: Tisková zpráva

Ing. Zuzana Ožanová byl položen dotaz

náměstci

Dobrý den, nemyslíte, že není problém jen v počtu náměstků, ale celkově? Nač potřebujeme tolik ministrů, ale třeba i zákonodárců? Já myslím, že kdyby jich bylo třeba o 1/3 míň, klidně i o polovinu, nic by se nestalo. A vůbec nač je třeba tolik úředníků, poradců a bůh ví koho ještě? Není tohle cesta,...

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

ČEZ: Transformace teplárenství v Ústí nad Labem

13:28 ČEZ: Transformace teplárenství v Ústí nad Labem

Desítky miliard korun, které Skupina ČEZ v příštích letech investuje do modernizace energetiky v cel…