Národní dopravce představí modernizované vozy pro dálkovou dopravu nebo zcela novou jednotku InterPanter. Velkým tahákem bude první veřejné představení znovuzrozeného motorového vozu Stříbrný šíp. České dráhy se budou prezentovat ve společné expozici s dceřinými společnostmi DPOV, VÚŽ, ČD Telematika a ČD Cargo. Do Ostravy na veletrh se vyplatí cestovat vlakem národního dopravce. České dráhy nabízejí zpáteční jízdenku VLAK+ Czech Raildays se slevou 50 %.
„České dráhy jsou tradičním vystavovatelem a spolu s dceřinými společnostmi zde prezentujeme novinky z naší činnosti i širokou nabídku služeb. Jako národní dopravce, klíčový hráč na české železnici a zákaznicky orientovaná firma, poskytujeme služby pro široké spektrum zákazníků. Logicky největším lákadlem na zdejším veletrhu jsou samotná vozidla a řada z nich nese barvy národního dopravce nebo jeho dceřiné společnosti ČD Cargo. Vedle významných investic do modernizace našeho vozového parku však nezapomínáme ani na zachování našeho kulturního a technického dědictví včetně mnoha historických unikátů. Výsledkem našeho úsilí je náročná oprava Stříbrného šípu, který se v režii dceřiných společností VÚŽ a DPOV doslova znovu „narodil“. Zájem odborné i laické veřejnosti nás utvrzuje v tom, že vynaložené prostředky do zachování jedinečné technické památky mají význam,“ vysvětluje Pavel Krtek, předseda představenstva a generální ředitel Českých drah.
Národní dopravce představuje na největším tuzemském veletrhu drážní techniky některé vozy ze své rozsáhlé flotily. Vedle nového InterPantera, který jezdí na rychlících mezi Olomoucí a Brnem nebo z Brna do Prahy, si můžou návštěvníci prohlédnout i modernizované vozy určené pro dálkovou dopravu. „Širší veřejnosti ukážeme komfortní vůz řady Bmz229. Tento typ dnes nasazujeme na expresy z Prahy do Ostravy a dále do Žiliny nebo Varšavy nebo na přímé spoje mezi hlavním městem a Opavou. Dalším vystaveným vozem je modernizovaný velkoprostorový vůz Bdpee231, který jezdí například na mezinárodních spojích z Prahy do Bratislavy a Budapešti. Oba uvedené vozy splňují současné požadavky cestujících na pohodlné cestování v moderních a kvalitně vybavených vozech. Nechybí žádané zásuvky pro napájení drobné elektroniky, klimatizace a pohodlné textilem čalouněné sedačky. Ve vozech Bdpee se nacházejí i stojany na kola. Vůz Bmz je pro změnu vybaven speciálním oddílem s dětským kinem určeným pro naše nejmenší zákazníky nebo upraveným oddílem pro catering s lednicí a rychlovarnou konvicí, díky kterému dále rozšiřujeme sortiment nabízeného občerstvení a chlazených nápojů,“ doplňuje Michal Štěpán, člen představenstva Českých drah odpovědný za osobní dopravu.
Motorový vůz M 260.001 Stříbrný šíp
Legendární Stříbrný šíp byl zkonstruován pražskou lokomotivkou ČKD na základě poptávky státních drah ČSD z roku 1936 po rychlém a ekonomickém vozidle pro nasazení na méně vytížené vnitrostátní rychlíky a spěšné vlaky. Ve spolupráci s vysočanskou automobilkou PRAGA vzniklo jedinečné vozidlo, které v mnoha ohledech předběhlo svoji dobu. Především způsob provedení kostry a oplášťování skříně vozu s užitím řady hliníkových a odlehčených ocelových prvků řadí technologii výroby Stříbrného šípu až do oblasti letecké konstrukce. Designově byla velmi propracována nejen skříň vozu, která představuje elegantní aerodynamický expresní vlak v tehdejším Československu srovnatelný pouze s o několik let starší Slovenskou strelou, ale také jeho interiér. Přestože odpovídal tehdejší 3. třídě, byl na svou dobu neobvykle komfortní. V kůži potažených sedadlech s opěrkami hlavy se mohlo usadit až 64 pasažérů a osobitost vozu dotvářely četné chromované kovové doplňky. Vůz byl původně konstruován pro rychlost až 130 km/h, ale pro nedostatečný účinek brzd mu byla povolena rychlost pouze 90 km/h. Na rozdíl od Slovenské strely byl vybaven také nárazníky, spřáhly a čelními přechodovými dveřmi pro spojení s dalšími vozy a k vytvoření souprav s vyšší kapacitou.
Dokončený vůz byl 14. března 1939 slavnostně představen veřejnosti. Bohužel vyhlášení okupace a následná světová válka zastavila nejen další vývoj a využití Stříbrného šípu ale i provoz většiny tehdejších motorových vozů ČSD. Stříbrný šíp se tak do provozu dostal po opravě a kolaudaci až v roce 1948. Na podřadných výkonech najezdil pouze 50 tis. kilometrů a v roce 1952 byl definitivně odstaven a čekal na svoje znovuzrození. Skutečná kompletní oprava vozu začala v roce 2011, kdy byl přesunut do dílen DPOV v Nymburce. V roce 2014 byl odkoupen VÚŽ a ve spolupráci s DPOV se letos náročná oprava dokončila.
Současné parametry vozu:
Motory: 2× TEDOM TD 242 RV TA 25
Výkon: 2× 242 kW
Brzdy: pneumatická, bubnová, hydraulická
Uspořádání pojezdu: (1A)´ (A1)´
Max. dovolená rychlost: 120 km/h
Vzdálenost čepů: 15000 mm
Celková délka: 22 450 mm
Výška vozu: 3 460 mm
Šířka vozu: 2 985 mm
Hmotnost vozu: 42,1 t
Míst k sezení: 64
InterPanter, nová šelma na české železnici
InterPanter je nejmodernější rychlíková souprava v Česku. Její dodávky zahájil výrobce, ostravská společnost Škoda Vagonka, a.s., v loňském roce. Jednotka představuje první nízkopodlažní rychlíkovou soupravu Českých drah. Díky tomu do ní velmi snadno nastoupí maminky s kočárky, lidé na invalidním vozíku, senioři nebo cyklisté. Především nyní v létě oceňují cestující klimatizaci. Soupravy mají také WiFi připojení k internetu. Jednotka nabízí elektrické zásuvky. Ve vlaku jsou místa pro kočárky a oddíly pro maminky s malými dětmi. Hrající si děti tak během cesty neruší ostatní spolucestující. Cestující, kteří pracují na notebooku, nebo si chtějí jen odložit své věci, určitě vítají sklopné nebo rozkládací stoly u jednotlivých míst. Pro cyklisty je ve vlaku několik míst pro uložení jízdních kol. V současnosti se ještě připravuje instalace automatů s nabídkou občerstvení.
Modernizované vozy Bmz a Bdpee
Další představované vozy patří do flotily modernizovaných vozů pro dálkovou vnitrostátní i mezinárodní dopravu. V DPOV Nymburk proběhla modernizace 14 rakouských "červených" vozů řady Bmz. Všechny jsou nasazovány do provozu především na spoje Praha - Ostrava a část na trať Praha – Vsetín – Horní Lideč. V současnosti se realizuje druhá část modernizace 13 vozů, která bude dokončena do konce letošního roku. Od nového jízdního řádu v prosinci letošního roku vyjedou na běžných rychlících z Prahy do Luhačovic.
Vozy Bmz229 vyrobila společnost SGP Simmering mezi roky 1979 a 1982 pro Rakouské spolkové dráhy. V letech 2004 až 2008 byly vozy původní řady Bmoz/Bmz v Rakousku modernizovány v projektu nazvaném Upgrading-Programm. Důvodem bylo sjednocení výbavy a technických náležitostí všech řad vozů 2. třídy v dálkové dopravě ÖBB. Další fáze modernizace pokračuje nyní již v režii Českých drah. Při modernizaci jsou vozy postupně přelakovány do korporátního nátěru a do firemního designu Českých drah je sladěn i interiér vozidel. Vozy jsou vybaveny 11 oddíly po šesti sedačkách a boční chodbou. Nejsou sice vybaveny klimatizací, ale větrání zajišťuje nucená ventilace vzduchu a pro zimní období jsou vybaveny výkonným teplovzdušným topením. Na každém představku je umístěno jedno vakuové WC nového typu. Aby se ve vozech cestující cítili příjemně, vyměnilo se obložení chodby a zrcadla v oddílech. Nová je i podlahová krytina v protiskluzovém provedení. Zvýšení komfortu se dosáhlo i zabudováním zásuvek na 230 V po čtyřech do každého oddílu. Samozřejmostí je přečalounění sedaček. U modernizovaných vozů je zachována max. rychlost 160 km/h.
Na spojích EC na Slovensko a dále do Budapešti oceňují cestující zdařilou modernizaci a komfort vozů Bdpee231. Mají zcela nový interiér, který je plně klimatizovaný a vybavený moderním audiovizuálním informačním systémem. Pohodlí přináší především nové polstrované sedačky, sklopné nebo rozkládací stolky a elektrické zásuvky 230 V pro napájení drobné elektroniky cestujících. Vůz je vybaven dvojicí toalet s uzavřeným systémem. Na jedné nástupní plošině je k dispozici 5 míst pro jízdní kola. Bezpečnost cestování zaručují nové nástupní i mezivozové dveře, které jsou posuvné s elektrickým nebo elektropneumatickým pohonem a ovládané tlačítky. Nástupní dveře jsou za jízdy blokovány proti otevření, ale navíc je u těchto vozů možnost využít selektivního blokování dveří proti otevření při zastavení vlaku. To brání výstupu cestujících do kolejiště mimo bezpečná nástupiště. Maximální rychlost osobního vozu je po modernizaci 160 km/h. Vůz je vybaven novou magnetickou kolejnicovou a elektropneumatickou brzdou, a může tak být provozován na tratích s tunely do délky 5 kilometrů. Kompletní modernizaci vozů realizovala šumperská společnost Pars nova, a.s.
Do Ostravy na veletrh se vyplatí cestovat vlakem národního dopravce. České dráhy nabízejí zpáteční jízdenku VLAK+ Czech Raildays se slevou 50 %. Za cestu z kterékoli stanice v ČR do Ostravy zaplatí cestující obyčejné jízdné, zpět pojede zdarma. Aby jízdenka VLAK+ Czech Raildays platila i pro cestu zpět, je nutné si ji nechat na veletrhu u stánku ČD (stánek A1-36) orazítkovat.
Veletrh je široké veřejnosti otevřen v úterý 14. 6. od 9:30 do 18:00, ve středu od 9:00 do 18:00, poslední den veletrhu ve čtvrtek 16. 6. od 9:00 do 16:00.
Tento článek je uzamčen
Po kliknutí na tlačítko "odemknout" Vám zobrazíme odpovídající možnosti pro odemčení a případnému sdílení článku.Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: Tisková zpráva