Název marketingové akce „Pravá česká zabijačka“ klamal zákazníky

22.05.2016 22:45 | Zprávy

Marketingová akce „PRAVÁ ČESKÁ ZABIJAČKA“ společnosti Lidl Česká republika, v.o.s., podle Nejvyššího správního soudu uváděla spotřebitele v omyl tím, že v jejím rámci byly nabízeny k prodeji potraviny pocházející z Německa. Nelze přijmout argumentaci žalobce, podle které spotřebitel ani neočekává, že by se v maloobchodní distribuci jednalo o zabijačkové produkty pocházející z České republiky. V opačném případě by Nejvyšší správní soud zcela rezignoval na samu podstatu ochrany spotřebitele, do níž právo nebýt klamán nepochybně náleží. Obchodník Lidl s kasační stížností neuspěl, Nejvyšší správní soud ji zamítl.

Název marketingové akce „Pravá česká zabijačka“ klamal zákazníky
Foto: Nejvyšší správní soud
Popisek: Nejvyšší správní soud

V konkrétním případě Nejvyšší správní soud posuzoval pokutu ve výši 300 tisíc korun, kterou Lidlu uložila Státní zemědělská a potravinářská inspekce za to, že v její provozovně dne 20. 2. 2012 v Ostrově prodával v rámci akce „PRAVÁ ČESKÁ ZABIJAČKA“ německé produkty. Akce byla inzerována regálovými etiketami a visačkami s nápisem „PRAVÁ ČESKÁ ZABIJAČKA“ a vyobrazením předmětných kontrolovaných potravin s uvedením jejich názvů, hmotností, cenou a číselným kódem.

Nejvyšší správní soud uvedl, že shora popsaný způsob propagace této marketingové akce ji jednoznačně spojuje s konkrétním zbožím a informace obsažené na uvedených regálových etiketách a visačkách tudíž spotřebitel nepochybně bral při svém rozhodování, zda toto zboží zakoupit či nikoli, v potaz.

„Nelze přitom přehlédnout, že dominantní zdroj informací z pohledu spotřebitele představovaly právě a jen regálové štítky a visačky s nápisem ‚PRAVÁ ČESKÁ ZABIJAČKA‘, které ve spojení s absencí výslovného označení místa původu kontrolovaných potravin, působily klamavě a uváděly spotřebitele v omyl“, uvedl Nejvyšší správní soud ve svém rozsudku.

K dalším argumentům Lidlu Nejvyšší správní soud řekl, že k zodpovězení otázky, zda byl spotřebitel klamán ohledně země původu či nikoli, je lhostejné, zda preferuje výrobky z konkrétní země. Stejně tak není nutný vznik skutečné ekonomické újmy spotřebitele.

Jak soud dodal, předmětnou akci nelze bez dalšího ztotožnit s akcemi typu „americký týden“ či „pravý italský večer“ apod., u nichž, jak uvádí Lidl, spotřebitel neočekává, že by všechny nabízené potraviny (např. hamburgery) pocházely z USA či Itálie, protože není nic nepředstavitelného či neobvyklého, že by spotřebiteli v České republice bylo v rámci akce „Pravá česká zabijačka“ nabízeno české zboží, konkrétně české masné produkty.

Informace k rozsudku Nejvyššího správního soudu ze dne 11. května 2016, sp.zn. 10 As 181/2015.

Tento článek je uzamčen

Po kliknutí na tlačítko "odemknout" Vám zobrazíme odpovídající možnosti pro odemčení a případnému sdílení článku.

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: Tisková zpráva

Co myslíte, že bude nyní s Ukrajinou?

Trump přeci dávno deklaroval, že pomoc Ukrajině omezí. Myslíte, že má Ukrajina bez USA šanci Putinovi vzdorovat? Že EU dokáže pomoc ze strany USA nahradit? Podle mě je toto začátek konce Ukrajiny-bohužel. PS: Myslíte, že se Trupmovi podaří konflikt ukončit, čímž se před volbami chvástal? A proč se o...

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

Český statistický úřad: Střední školu v jiném kraji navštěvují hlavně Středočeši

7:23 Český statistický úřad: Střední školu v jiném kraji navštěvují hlavně Středočeši

Počet středoškoláků v Česku mezi školními roky 2013/14 a 2023/24 stoupl o 8 %, přičemž nejvýraznější…